• vinterbebis12

IVF våren 2018

Skräckblandad förtjusning skrev 2018-01-20 13:04:23 följande:

Av mina 7 ägg fick vi sex ägg befruktade :) det är också gränsen för att de vill odla vidare till 5 dagar, så nu vill hoppas vi att några embryo klarar till onsdag. Första gången vi fick så många befruktade :) annars brukar vi få Max tre befruktade. Har provat kosttillskott donaferty som kom i år som kan förbättra äggkvaliteteten, och i vårt fall undrar om det faktiskt hjälpte :)

Jag hoppar in i tråden om ok?!

Ska göra ett FET på måndag. Vi hade också bra befruktningsgrad vid senaste äggplocket och har tre blastocyster i frysen. Bättre än min första IVF som var 2010. Jag har tagit melatonin som också sägs förbättra äggkvaliteten. Var hittar man donaferty?
  • vinterbebis12
    linsen79 skrev 2018-01-20 17:38:00 följande:
    Hej! Vad intressant om detta med melatonin. Inte hört något om det. Har du fått något utskrivet eller hur funkar det? 
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-18 20:52:25 följande:Vad tråkigt att höra att det inte gått vägen än:/ 

Jag vet inte vad landstinget har för "kriterier" för att sätta in 2 utan bara på ett ungefär vad det var som gjorde att det blev så för oss. I vårt fall så har läkaren bedömt chansen till graviditet som ganska liten. Jag har väldigt lågt AMH och kräver höga doser läkemedel för att få fram ägg, äggen vi fått ut verkar också ha svårt att bli befruktade och dela sig som de ska, flera stycken kollapsade vid senaste befruktningen och det verkar enligt läkaren som att det i och med det också kan finnas någon "äggkvalitetsfaktor".

Utifrån den sammanlagda bilden tyckte hon därför att det vore rimligt att sätta tillbaka 2 för att optimera chanserna så gott det går eftersom vi inte vet hur mitt svar på behandling kommer att se ut framöver.

Lycka till!
    Ok! Intressant att höra ur de tänker kring det där. :) Hoppas det går vägen denna gång!

Tror inte de kommer vilja sätta in två ägg på mig men vi får väl se. Har lyckats bli gravid en gång, men vi tvingades avbryta, och jag hoppas verkligen att det inte var vår enda chans.
    Jag har köpt dem på ett vanligt apotek i USA. De hjälper en att somna så jag började ta dem av den anledningen och kom sedan över en studie som tydde på bättre bekfruktningsgrad. Dock endast en studie så inte bevisat. Tror att de går att få utskrivet i Sverige. Vi ökade befruktningsgrad från 50 till 80 %.
  • vinterbebis12
    Octobersun skrev 2018-02-04 16:05:14 följande:

I fredags hade jag behandlats i 12 dagar med menopur och 6 dagar med orgalutran, jag går den korta behandlingen. Hade varit en gång tidigare och tittat hur äggblåsorna utvecklades, VUL alltså. Jag började med 150 menopur men efter första VUL:et så hade det inte hänt så mycket så det höjdes till 187,5 istället.

På fredagen skulle det kollas att det såg bra ut och att jag skulle få ett grönt tecken på äggplock nu i kommande veckan. Dom sa att allt såg tiptop ut och sköterskan vi haft kontakt med berättade om vilken upplevelse vi ska få vara med om på måndag osv.. 

Vi har helt upprymda och längtade till måndagen, hade tagit ledigt nästa veckan och så ringer Uppsala och säger att det inte blir nåt. Jag hade tydligen bara 2 stora blåsor och 19 små men att dom 2 stora var dominerande och gjorde så att dom små inte skulle växa till sig. Med andra ord ingens chans alls.

Jag vart helt paff, tagen på sängen. Sen blev jag arg och nu är jag besviken. Visst det kan bli så men allt var förgäves denna gången. 

Någon annan som varit med om det?

Hej, jag är osäker på om jag skrivit något här förut. Gör IVF för att få syskon till våra två IVF-barn. De är båda ett resultat av mitt tredje äggplock. De två första gjordes med korta metoden och då hade jag flera omogna ägg så vid tredje försöket bytte vi till långa metoden med mycket bättre resultat. Förstår att det är riktigt surt för er nu men det positiva är väl att detta inte räknas som ett försök och jag skulle gissa att de byter till långa metoden för er. Jag tror att nedregleringen gör att alla ägg kommer i samma fas. För mig var det som sagt stor skillnad. Vad sa kliniken om nästa steg? Håller tummarna
  • vinterbebis12
    Octobersun skrev 2018-02-04 18:36:38 följande:
    Hej!

Okej, jag förstår. Men iom att allt ser "så bra ut" hos både mig och mannen så anser dom att jag inte behöver gå det långa protokollet. Jag frågade vad som händer nu härnäst och fick till svar att "vi vill att ni är tillsammans" nu efter att jag tog ovitrellen i fredags, att det skulle finnas en chans att på naturlig väg skapa bebis men ja, när man försökt i 6 år så tror man ju inte så mycket på det liksom.

Men hursom, nästa mens ska jag hämta ut mina mediciner, exakt samma men gå efter en högre dos. Det blir enligt det korta protokollet även denna gång...

Jag hoppas det inte blir samma sak igen. Kanske det blir så att jag också måste gå efter det långa tillslut.

Absolut positivt att vi fortfarande har 3 försök kvar men ja, man blir ju besviken ändå.
    De är ju experter så vill de testa det korta igen är det säker det bästa. Jag skulle dock fråga lite om det långa protokollet och vilka för- och nackdelar de ser. Hos oss såg allt också bra ut men vi gick ändå över till det långa. Jag förstår verkligen din frustration.
Svar på tråden IVF våren 2018