• Tiinuli

IVF våren 2018

Hej alla!

Jag va ju förbi min gyn måndags angående fortsättning och tänkte ta upp hur mår psykiskt men han va inte så mottaglig utan mer viftade bort det och att man mår oftast upp o ner men att ska inte ge upp än.

Vi sa att jag ska börja när mensen kommer, vilket han kalkylerade till 14-16.1 och skulle börja på dag 3, MEN... har fått en blödning IDAG :O??? 5 dagar för tidigt och blödde bara en ?skett? under dagen, så då undrar jag har jag fått min mens eller är det nånting annat?! Blöder inte mer... och så klart fick inte tag på någon hos gyn idag :( varför allting krånglar???????

Kan man ha en blödning flera dagar innan mens? Har aldrig haft så. Han gjorde vul måndags o sa att allting ser bra ut...

• Tiinuli

Nu äntligen får börja med andra omgången med sprutor idag!

Haft så mycket strul efter höstens försök så höll på bryta ihopp men nu har hoppet tänd igen.

Ska börja med menopur 225 ikväll och vul på fredag, hoppas hoppas det går vägen denna gång.

• Tiinuli
    Knäckebeck skrev 2018-01-15 10:39:42 följande:

Hej!

Hoppar in här.

Utred för över 1,5 år sen men fått avvakta ivf start då blev sjukskriven (utbränd och deprimerad) i samma veva som resultatet från utredningen. På utredningen har man inte hittat någon orsak till barnlöshet trots 3,5 års försök, fyller 28 år nu.

Efter lång resa med att aktivt jobba med mig själv för att må bra så vi kan börja med ivfen så är jag äntligen i mål????

Började precis nyligen med det korta protokollet (är på sprutdag 4 med Gonal-F 125 enheter/dag). Har ont i huvudet, mår illa och vill inte äta. Är även väldigt frusen, blir lätt kallsvettig och är matt. Någon mer fått som förkylningssymtom? Annars har jag nog bara fått turen att bli förkyld samtidigt ????

Lycka till allihopa!

Jag blev förkyld i samband med den första hormonbehandlingen med menopur men inte den andra.
  • Tiinuli

Hur många ägg har alla fått tillbaka vid återföring?

Jag fick ett med första ivf.

Vi fick inget till frusen från vårat första och rädd att det upprepar sig, finns chans att få tillbaka 2st med det sista försöket åtminstone?

• Tiinuli
    Bloggsombearbetning skrev 2018-01-15 17:22:11 följande:

Jag har bara gjort en behandling tidigare men då blev inga ägg befruktade så jag fick det där fruktade samtalet om att återföringen blev inställd:/

Imorgon är det dags för äggutplock nr 2 med ICSI och läkaren har tidigare sagt att om vi kan tänka oss tvillingar så sätter de ev tillbaka 2ägg med tanke på våra låga odds. Jag hoppas så att det går bättre den här gången och att vi kommer MINST ett steg till!

All lycka till åt alla er andra!

Va surt och ledsamt med ert första omgång :(

Våran första ivf trodde jag att skulle bli gravid men nej det blev jag inte och fick inga till frysen även fick helt ok antal ägg och dem odlades till dag 5. Konstigt att man inte får välja hos min klinik :/ tycker att har man redan svårt och att man borde vilja maximera oddsen...

Sen tänker jag hur bra ägg den kunde vara om dem inte klarade till frysen heller.

Va skönt att ni kommer ha den möjligheten att välja :) har ni bestämt om ni kan tänka er ta 2 tillbaka, ökar ju oddsen markant :)

Vilken klinik går ni hos?
  • Tiinuli

Vi gör också ICSI , andra omgången där dem hämtar spermier från sambos testiklar men viste inte att det va högre befrukningsgrad då? Menar det är väll ändå ingen garanti att äggen befruktas?

Har tagit menopur 225 sen 15/1 och har färre ägg denna gång än förra pga att vi började sent med sprutor, mensen kom hela 7 dagar för tidigt.

ÄP nu på fredag morgon.

Hoppas det ger ett bra resultat nu, så less att börja om med sprutor och väntan, blev inget till frysen från september ivf och såklart massa strul här imellan, så hoppas hoppas det är våran tur nu.

• Tiinuli
    Marcellan skrev 2018-01-23 21:07:32 följande:

Skulle göra äggplock i fredags men trots att ultraljud visat flera mogna ägg så fanns dessa inte kvar. Blir nytt försök med långa protokollet. Gjorde korta första. Själva äggplocksingreppet var inte så farligt. Mådde ej illa efteråt.

Hände samma för mig förra månaden!

Det ska vara ytterst ovanligt men börjar tvivla... min gyn sa att han aldrig varit med om det innan.

Nu ska göra ÄP fredag och livrädd att det inte finns nått kvar som innan :(
  • Tiinuli
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-02-01 16:23:07 följande:

13 dagar efter uttag och befruktning och 15 dagar sedan ägglossning spruta ruvardag 8, officiell testdag ruvardag 14 eller 15, så håll tummarna att det håller i sig ???? Kram

Oo stort grattis :) så härligt!

Allting kommer gå fint :)

Undrar, har också fått tillbaks blasto, har du kännt av nånting under ruvningen?
  • Tiinuli

Oj, det va ju jätte stora luftbubblor i dem sprutorna så jag tryckte ut dem försiktigt alltid... sa det till min gyn men han sa inget

• Tiinuli
    S91 skrev 2018-02-05 17:06:06 följande:

Hej alla! Hoppar in här, har inte läst allt men en del av ers inlägg. Kul att vi är så många som håller på med ivf nu :)

Vi är 26 och 27 år gamla, inne på första försöket. Jag har pcos och en historia med operationer som troligen förstört mina äggledare. Fick börja spruta menopur 112,5 ie på cd 5, är nu på cd 10 och ska spruta både menopur och orgalutran f.om. Ikväll. Första VUL imorgon, sedan får vi se vad kliniken säger :)

Jag har en fundering.. om det är någon här som också tar menopur som hade problem med att spädningsvätskan läckte ut mellan kanylen och fattningen på sprutan när ni blandade? Jag uppskattar att nästan 0,5 ml läckte ut! Det säger mig rent logiskt att koncentrationen blir högre och att jag nu då tagit för mycket ie. Ringde kliniken men BM där bara viftade bort det (vet Inter om hon förstod riktigt vad jag menade).. så nu är jag liiite orolig för överstimulering. Har haft molvärk och svårt att böja mig då det gör ont sedan igår.

Jag använde menopur och vet vad du menar då det hände mig också, men tycker det va så lite att nämnde inte det ens utan gjorde som enligt planen. Man gör ju flera vul innan äggplocket så skulle det bli för höga doser så justeras det ju sen.
  • Tiinuli
    S91 skrev 2018-02-05 19:28:59 följande:

Hur går det för dig förresten? Ruvar??

Ja den va lite meckig :) menopur alltså.

Jag hade 225 hela vägen med menopur, orgalutran från dag 5 och äggplock efter 12 dagar.

Hade 10 äggblåsor där dem hittade 9 mogna och 6 blev befruktade med ICSI , 4 blastocyster en till mig o 3 frysen :)

Första ivf fick 12 ägg 7 befruktade 4 blasto men inget till frysen.

Ja jag ruvar äntligen, rd 5 men blastocyst. Så hoppas hoppas det går vägen denna gång!
  • Tiinuli
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-02-05 22:58:34 följande:

Ruvardag 12 med 5 dagars embryo, testade igen imorse och var fortfarande + :) är i vecka 5 och ska ringa kliniken under veckan för att boka in tidigt ultraljud vecka 8 då och om vi har tur får se ett litet slående hjärta då. Genomförkyld annars är det bra.

Hoppas det går bra för alla där ni är i era behandlingar. Kram

Hur tidigt plussade du? Hade du några känningar och om ja så vilken dag började dem?

Stort grattis till +
  • Tiinuli
    S91 skrev 2018-02-05 22:55:34 följande:

Vad skönt med ett gäng till frysen!! Måste kännas härligt eftersom det inte blev det förra gången. Körde ni inte ICSI sist? Och härligt med 5-dagars också, då tyder ju ändå på att det var fina embryon :)

Håller alla tummar för att det funkar denna gången, och att de där i frysen vill bli syskon sen! När har ni testdag?

Ja det blev en jätte lättnad då man hann bli lite deppig där, nu kan andas ut lite att blir det inget nu så finns några i frysen och behöver inte börja om från början.

Fick avbryta december behandlingen pga spontan ägglossning så det va minde kul med mer väntan.

Ja vi gjort ICSI med båda gånger

TD 13.2 men det kliar i fingrarna att testa i veckan...
  • Tiinuli
    Inalina skrev 2018-02-06 09:16:44 följande:

Hur kom det sig att du fick spontan ägglossning? Funkade inte Cetrotide eller den sprutan som ska göra att äggen inte lossnar :(? Är också orolig över detta men ska på mitt andra UL idag så får se hur det ser ut då.

Det vet ingen varför det blev så, min gyn hade aldrig varit med om det, så konstigt och att ena sidan hade släppt alla äggen. Kollade flera gg att inte tagit fel sprutor eller så och det va inte första gg heller med sprutor.

Jag kände tydligt att fick ägglosning , på en söndag och vul på måndag , sa till läkaren innan han hann undersöka mig och han först bara skrattade bort det men blev tyst när inte hittade några blåsor sen :D Hahah

Men, det ska typ va omöjligt...
  • Tiinuli
    Akira Öken skrev 2018-02-06 20:39:39 följande:

Hände mig med. Två gånger.

Oj två gånger? På raken?

Jag va så nervös inför äggplock nu sist pga detta så dem gjorde vul innan dem satt igång för att se att allting är i sin ordning :) det va snällt och lugnande.

Vad ändrade dem till nästa gång på din behandling för att undvika spontan Äl ? Jag fick börja med orgalutran en dag tidigare istället.
  • Tiinuli
    Akira Öken skrev 2018-02-06 21:02:00 följande:

Ska tillägga att de så att det var väldigt ovanligt.

Båda gångerna hade jag kring 15 ägg vid kontroll innan äggplock. Första gången var det bara ett kvar när de skulle tas ut. Andra gången fick jag menopour istället för puregon och de tidigarelade äggplocket. Då fanns 7 ägg kvar. Tredje gången ändrade de behandlingen till långa protokollet. Då fick jag fortsätta spraya även under behandlingen med sprutor. Det funkade bättre och vi fick ut cirka 15 ägg.

Ja det sa dem till mig också, att det va ovanligt och händer typ aldrig. Min gyn hade inte varit med om det på sina 30 år. Men så händer det ändå...

Ni måste ha varit extrem frustrerade! Då jag va det bara efter en gg :(

Vilken tur att dem hittade ett sätt det gick bra till slut. Dem första räknades väll inte som ett försök? Så att när ni kunde gå hela vägen räknas det som ett?
  • Tiinuli

Hej alla :)

Jag har plussat på ruvardag 7 med blastocyst och gick hos cvl i Uppsala.

Är det många som plussat i denna tråd då det är ganska tyst på forumet annars för ivf plussare :) skulle vara skönt att kunna dela tankar med dessa medsystrar :)

• Tiinuli
    S91 skrev 2018-02-09 09:09:45 följande:

Åh vad kul!! Iallafall två i tråden som plussat sista dagarna, stooort grattis till er!! :D

Tack :)

Undrar om det finns tråd eller Fb för ivf plussare? Nån som vet?
  • Tiinuli
    CaroIine86 skrev 2018-02-09 13:54:57 följande:

Stort grattis ! :)

En fråga, vad är blastocyst?

Tack :)

Embryo som är odlad i 5-6 dagar :)
Svar på tråden IVF våren 2018