Inlägg från: Bloggsombearbetning |Visa alla inlägg
  • Bloggsombearbetning

IVF våren 2018

McSlemmy skrev 2018-01-18 08:33:42 följande:

Det är första svängen vi gör ivf så är rookie på allt och litade på supergulliga personalen som jag träffat MEN de glömde skriva ut recept på ovitrelle.

Kliniken i Falun ringde igår och sa att jag skulle komma in för äggplock på fredag. Hurra vad bra!

Igår kl 19.30 stod jag gråtandes på apoteket två mil utanför stan(de är de enda som har ivfsprutor) utan recept på ovitrelle som skulle tas kl 21. Skjutsad av min stackars far med noll stresstålighet blev det racerbil i snöstorm till sjukhuset, sparka in dörrn till primärvårdsjouren, får veta att de inte har nån läkare där.

De ringer en gynläkare på akuten som jag får prata med som sen pratar med någon annan.

Efter en halvtimma ringer gynläkaren och berättar att jag fått ?en normal dos? orvitrelle utskriven.

Ut igen till apoteket, låna deras toa, tjonga in sprutan i magvalken och äntligen andas ut.

Usch vad hemskt!! Vilken tur att det gick bra till slut!! Man vill ju verkligen inte ha gått igenom en hel behandling för att sedan falla på mållinjen av ett misstag!

Lycka till på äggplocket imorgon!
  • Bloggsombearbetning

Det gick bra! Äggen delade sig som de skulle och idag har vi fått tillbaka två små fina embryon! Jag känner mig så glad och lättad att allt är väl så långt. Nu börjar 3 långa veckor av väntan:)

• Bloggsombearbetning
    mileythebunny skrev 2018-01-18 17:52:47 följande:

Hur har det gått för er idag? Hur var det, gjorde ni ICSI denna gången? Får jag även lov att fråga, går ni privat? Tänkte på det här med 1 eller 2 embryon vid återföring, förstår det som att landstingsfinansierade kliniker har standarden 1 embryo, medan privata kliniker väljer utifrån fall till fall, kan det stämma?

Vi fick besked idag att endast ett ägg befruktats och har återföring planerad imorgon, men nu är jag livrädd att det enda lilla embryot som finns inte ska klara sig till imorgon. 

Tack???? Vi går hos landstinget, RMC Linköping, och gjorde ICSI den här gången. De har som standard att föra tillbaka 1 men ibland blir det 2 beroende på parets förutsättningar.

Åh, jag hoppas så för er skull att det delar sig fint och att det blir återföring imorgon!! Jag håller tummarna <3
  • Bloggsombearbetning
    mileythebunny skrev 2018-01-18 18:00:44 följande:

Ah, såg inte detta när jag skrev till dig. Så härligt att det gått bra så här långt, grattis!

Jag menade såklart Tack med utropstecken och inte frågeteckan;)
  • Bloggsombearbetning
    linsen79 skrev 2018-01-18 18:38:04 följande:
    Hej!

Hoppar in här i tråden! Har gjort ett ET och två FET. Nu börjar vi om igen.... suck. Blev lite nyfiken på det där med förutsättningarna som du skrev. Vad är det för förutsättningar som krävs för att sätta in två? Fyller 39 snart och då har jag bara ett år på mig så jag börjar fundera på hur jag kan maxa möjligheten.

Lycka till allihop!
    Vad tråkigt att höra att det inte gått vägen än:/ 

Jag vet inte vad landstinget har för "kriterier" för att sätta in 2 utan bara på ett ungefär vad det var som gjorde att det blev så för oss. I vårt fall så har läkaren bedömt chansen till graviditet som ganska liten. Jag har väldigt lågt AMH och kräver höga doser läkemedel för att få fram ägg, äggen vi fått ut verkar också ha svårt att bli befruktade och dela sig som de ska, flera stycken kollapsade vid senaste befruktningen och det verkar enligt läkaren som att det i och med det också kan finnas någon "äggkvalitetsfaktor".

Utifrån den sammanlagda bilden tyckte hon därför att det vore rimligt att sätta tillbaka 2 för att optimera chanserna så gott det går eftersom vi inte vet hur mitt svar på behandling kommer att se ut framöver.

Lycka till!
  • Bloggsombearbetning
    Akira Öken skrev 2018-01-18 20:57:23 följande:
    Vad roligt att höra! Håller tummarna för dem!
    Tack!

Vad tråkigt att läsa att det inte gick vägen för er. Jag håller tummarna för blastocysten som finns kvar!!
  • Bloggsombearbetning
    Percafluviatilis skrev 2018-01-19 06:49:30 följande:

Grattis! Hoppas att någon av dem klarar sig hela vägen (kanske båda?)! Håller tummarna :)

Tack!:) Hur går det för dig med sprutorna? Mår du bättre?
  • Bloggsombearbetning
    Skräckblandad förtjusning skrev 2018-01-19 11:35:44 följande:

Fick 7 ägg! Tacksam, hoppas nu att det blir några embryo. Tog lugnade och panodil innan,morfin under äggutaget och då gick det bra, andas in genom näsan o ut genom munnen och blundade, tittade på skärmen när de hitta första ägget, annars skärmade jag av, skönt att min partner var med. Blir lite yr av morfin så jag åt smörgås o saft efteråt och låg med värmedunan en timme, då var jag inte yr längre, förra gången gick jag upp för tidigt och blev yr. Kram

Åh vad härligt! Hoppas på många befruktade ägg nu då!:)
  • Bloggsombearbetning
    Percafluviatilis skrev 2018-01-19 09:25:25 följande:

Ja, det går bra men jag har fruktansvärd huvudvärk :( Spelar ingen roll iofs, det går ju över. Bara blåsorna växer!

Jobbigt:/ Jo det är ju sant, får man bara bra resultat så kan man stå ut med mycket!
  • Bloggsombearbetning
    herbs skrev 2018-01-19 22:36:23 följande:

Hej på er! För mig är det dags att ta Ovitrelle, det såkallade finalsprutan, imorgon lördag! Har använt Menopur och Orgalutran. På måndag blir det ägguttag i Umeå. Om allt går som vi önskar sätts embryo tillbaka på ons eller tors. Detta är vårt andra uttag. Någon fler som använt denna kombination av sprutor?

Hej!

Jag använde samma sprutor som du gör:) Lycka till!
Svar på tråden IVF våren 2018