• Anonym (anonym)

Byta förnamn, varför är det tabu?

I över 20 år har jag hetat Fredrika men har nu bytt till Felicia. Tycker mitt gamla namn var alldeles för hårt och gillar varken bokstaven R eller K. Tycker livet är för kort för att man ska ha ett namn man vantrivs med. Jag kommer presentera mig som Felicia till nya människor men självklart kommer de som känner mig som tidigare fortfarande förknippa mig med Fredrika. 

Någon annan som bytt förnamn? Hur gick det? Varför är det så himla "konstigt" att byta namn egentligen? Förstår inte vitsen med att heta något man inte känner sig bekväm med? Jag har alltid undvikit att säga vad jag heter och känner mig faktiskt "finare" nu med mitt nya namn.

• Svar på tråden Byta förnamn, varför är det tabu?
  • Anonym (?)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-04 14:20:21 följande:

I över 20 år har jag hetat Fredrika men har nu bytt till Felicia. Tycker mitt gamla namn var alldeles för hårt och gillar varken bokstaven R eller K. Tycker livet är för kort för att man ska ha ett namn man vantrivs med. Jag kommer presentera mig som Felicia till nya människor men självklart kommer de som känner mig som tidigare fortfarande förknippa mig med Fredrika. 

Någon annan som bytt förnamn? Hur gick det? Varför är det så himla "konstigt" att byta namn egentligen? Förstår inte vitsen med att heta något man inte känner sig bekväm med? Jag har alltid undvikit att säga vad jag heter och känner mig faktiskt "finare" nu med mitt nya namn.

Det är väl knappast tabu? Varför så hård rubrik? 
    Men det är inte så vanligt att man byter förnamn så det är väl inte så konstigt om folk reagerar eller råka säga det gamla namnet? Däremot tycker jag absolut man ska byta om man inte trivs med sitt namn. 

Jag vet 2 personer som bytt förnamn. Det ena var en barndomsvän som jag inte hade kontakt med på många år. När jag mötte henne igen som vuxen och med nytt namn blev det så att till människor som också kände henne som barn får jag säga det ganska namnet så att de fattar vem man menar + en förklaring att hon har ju bytt namn (tex min gamla mamma, om jag nämner min kompis är det helt enkelt inte lönt säga det nya namnet får då frågar mamma vem jag menar Glad. Nya bekanta i vuxen ålder som inte ens vetat om hennes första namn är inget problem, då säger jag förstås bara det nya. 

Den andra personen jag vet om bytte kan och då föll det sig naturligt att byta namn också. 
  • EmberEyes

TS, kan du förklara på vilket sätt du upplever att namnbyte är tabu?
    I vilken situation känner du att omgivningen anser namnbyte är fult, fel, förbjudet?

• Anonym (anonym)
    EmberEyes skrev 2017-12-06 15:44:29 följande:

TS, kan du förklara på vilket sätt du upplever att namnbyte är tabu?
    I vilken situation känner du att omgivningen anser namnbyte är fult, fel, förbjudet?

Det är betydligt fler som säger "nä men va, ska du byta namn?! det går ju inte" än folk som bara säger "jaha okej", accepterar det o så är det inget mer med det.
  • Anonym (ii)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-06 18:55:09 följande:
    Det är betydligt fler som säger "nä men va, ska du byta namn?! det går ju inte" än folk som bara säger "jaha okej", accepterar det o så är det inget mer med det.
    Fast jag tror att folk skulle reagera så om du sa att du skulle flytta till Ulan Bator och bli fårfarmare också, det betyder inte att det är tabu. Men ovanligt är det ju, det är sannolikt därför folk reagerar.
  • Anonym (Konstigt)

Känns det inte konstigt att byta namn ni som har gjort det 

• Anonym (T)

Vissa gillar lägga sig i andras liv helt enkelt.

Själv har jag bara bytt tilltalsnamn, men folk som inte kände mig nära visste nog inte ens att jag hade 2 förnamn.

Så det verkade som om jag bytte förnamn för dessa.

De som vill vänjer sig.

Sådana som medvetet kallade mig mitt gamla namn ignorerade jag helt enkelt.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (T) skrev 2020-08-12 15:23:53 följande:

Själv har jag bara bytt tilltalsnamn, men folk som inte kände mig nära visste nog inte ens att jag hade 2 förnamn.

Blev dina vänner förvånade över ditt namnbyte Visste du att du skulle byta namn som liten
  • fjanten

Troligen för att tilltalsnamnet är så starkt förknippat med personen - då känns det konstigt när namnet byts (gissar jag). Jag 'förknippar' mig själv mycket med mitt namn tror jag, medan andra kanske inte gör det.

Jag gick gymnasiet med en tjej som hade bytt namn, men vi andra träffade ju henne när hon hade sitt nya namn. När jag fick veta vad hon bytt från (underbart namn!) till (jättetråkigt och supervanligt, tänk typ "Anna") tyckte jag det var jättekonstigt. Dock berättade hon sedan att hon mobbats väldigt mycket i grundskolan, och fått ett jättefult smeknamn där hennes tidigare namn hade förvrididts på ett hemskt sätt. Så jag förstår förstås henne. Alla i hennes familj och släkt kallar fortfarande henne för det namn hon från början hade som tilltalsnamn.

• Anonym (T)
    Anonym (Konstigt) skrev 2020-08-12 15:36:19 följande:

Blev dina vänner förvånade över ditt namnbyte Visste du att du skulle byta namn som liten

Nej och ja.

Jag gillade inte mitt smeknamn , och det förstörde namnet.

Det var smidigare att byta namn helt än få folk att inte använda smeknamnet bara.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (T) skrev 2020-08-12 15:53:44 följande:
    Nej och ja.

Jag gillade inte mitt smeknamn , och det förstörde namnet.

Det var smidigare att byta namn helt än få folk att inte använda smeknamnet bara.
    Är det många som vill ha ett speciellt namn som sticker ut? 
Svar på tråden Byta förnamn, varför är det tabu?