• engelmede

Tidigt ultraljud i Halland?

Hej!

Jag undrar om ni som är gravida i Halland (Jag bor i Halmstad) har fått göra ett tidigt ultraljud redan i vecka 12? Jag har nämligen hört talas om en del som fått de. När jag fick min son för 6 år sen fick man iaf bara 1 ultraljud i vecka 16.

Tacksam för svar!

Gravid och förväntansfull i vecka 7

• Svar på tråden Tidigt ultraljud i Halland?
  • HannaA11

Hej!

Jag gjorde ett tidigt ultraljud i v 11+3, det var dock för att kolla att fostret levde innan jag fick medicin för min hyperimesis och sen gjorde jag kub i v 13. Jag gjorde mina ultraljud på Kungsbacka sjukhus, men jag har hört att ultraljuden skulle flyttas till Varberg - så kanske kan du ringa dit och kolla? Jag tror att det finns någon privat klinik i Kungsbacka också, men kan inte garantera det.

• HannaA11

Såg att du bor i Halmstad, har du ringt till sjukhus/MVC där och kollat?

• engelmede

Tack för svaret ????

Nej jag ska ringa och höra faktiskt. Eller fråga på mitt första samtal som ska vara den 20e.. var lite för nyfiken för att vänta bara därav frågan här ?

• Alexandra93

Hej! Jag bor i Halmstad och när jag väntade dottern -15 fick man inte det men nu är jag gravid igen, väldigt tidigt dock. Ringde mvc och där sa dem att dem nu erbjuder kub test till alla. Jag ville dock inte göra kub och få sannolikheten men då sa hon att jag kunde välja att bara göra ultraljudet så det ska jag göra den 17/1, är då i v.11+0 :)

• HannaA11
    engelmede skrev 2017-12-13 20:55:31 följande:

De skulle inte vara frågetecken utan smilisar=)

Hehe, det blir så ibland :). Förstår dock att du är otålig, man vill ju så gärna se att allt ser bra ut :)
  • AnnaB90
    Alexandra93 skrev 2017-12-13 21:06:07 följande:

Hej! Jag bor i Halmstad och när jag väntade dottern -15 fick man inte det men nu är jag gravid igen, väldigt tidigt dock. Ringde mvc och där sa dem att dem nu erbjuder kub test till alla. Jag ville dock inte göra kub och få sannolikheten men då sa hon att jag kunde välja att bara göra ultraljudet så det ska jag göra den 17/1, är då i v.11+0 :)

Så bra att man kan välja bort kub och bara göra ultraljudet! Du menar alltså att man får komma till mvc och göra detta inna rutinultraljudet? :)
  • Alexandra93
    AnnaB90 skrev 2017-12-14 08:49:54 följande:

Så bra att man kan välja bort kub och bara göra ultraljudet! Du menar alltså att man får komma till mvc och göra detta inna rutinultraljudet? :)

Ja eller det görs på sjukhuset :)
  • AnnaB90
    Alexandra93 skrev 2017-12-14 10:12:22 följande:

Ja eller det görs på sjukhuset :)

Okej, men är det mvc man ringer? :) Vet du hur tidigt man kan få göra det och vad det kostar?
  • Alexandra93
    AnnaB90 skrev 2017-12-14 11:07:59 följande:

Okej, men är det mvc man ringer? :) Vet du hur tidigt man kan få göra det och vad det kostar?

Ja precis, jag fick allt det bokat när jag ringde första gången, tror man kan göra det från 11+0 eller 12+0 och det kostar inget
  • AnnaB90
    Alexandra93 skrev 2017-12-14 11:35:52 följande:

Ja precis, jag fick allt det bokat när jag ringde första gången, tror man kan göra det från 11+0 eller 12+0 och det kostar inget

Åh va bra! Och jag som trodde att man skulle behöva åka till någon privat klinik i Malmö eller Göteborg för att få till ett ul innan v 19! :) Tack för infon!!
  • Alexandra93
    AnnaB90 skrev 2017-12-14 12:29:40 följande:

Åh va bra! Och jag som trodde att man skulle behöva åka till någon privat klinik i Malmö eller Göteborg för att få till ett ul innan v 19! :) Tack för infon!!

Ja, detta är ganska nytt tror jag men så himla bra att man kan få den möjligheten :)
Svar på tråden Tidigt ultraljud i Halland?