• Emlan88

Augustibarn 2018

Hej på er! Hänger gärna med i denna gruppen, plussade julafton och är beräknad till den 30:e Augusti. Detta blir vårt fjärde barn, de andra tre är födda 08, 10 och 15. Vi bor i östra Blekinge och jag studerar just nu till sjuksköterska, hinner läsa klart termin 3 och förhoppningsvis jobba nån månad innan jag går hem.

• Emlan88

Oj, vad mycket, och jobbiga symtom många verkar ha. Jag har lite ömma bröst och lite molvärk till och från, men mina graviditeter har alltid varit lindriga när jag tänker efter. Jag vill berätta för familj och vänner nu med en gång, men samtidigt vill jag inte att barnen ska få veta än eftersom dom skvallrar för hela byn då ;) Svärmor har varit här ikväll men verkade inte misstänksam när jag tackade nej till vin iallafall.

Passar på att önska alla ett gott nytt år, tänk vad händelserikt det kommer bli :D

• Emlan88

Isavanna Skåne 36 år bf? fjärde barnet

marran87 Stockholm 31år, BF 25/8, andra barnet

Emeloi Örebro, 31 år, andra barnet bf 1/8

Emlan88 Karlskrona, 29 år, fjärde barnet bf 30/8

• Emlan88
    Jmlwc skrev 2018-01-19 10:31:10 följande:

Nu har det varit tyst här ett tag :) Hur mår ni alla?

Här är det samma. Illamående och trött. Försöker äta hela tiden för att minska illamåendet. Äter precis innan jag går och lägger mig vid 21.30-22.00, det hjälper mot illamåendet på morgonen dagen efter. V 10 nu:) men fy vad långsamt det går.

Här är det lite bättre med tröttheten tycker jag, lite smått illamående och inte sugen på någonting egentligen men hungrig är jag hela tiden. Gick in i v.9 idag och jag håller med om att tiden går så himla långsamt, vill bara komma förbi vecka 12 nu så vi kan berätta för alla. Imorgon har vi alla samlade här hemma då mannen fyller 30, så det hade ju varit ett perfekt tillfälle att berätta, men mannen tycker det är för tidigt och då får jag väl respektera det.
  • Emlan88

Här gick det fort, tog ut spiralen den 30/11 i samband med cellprovet, hade då precis haft min mens. Nästa mens dök aldrig upp, så vi blev lite chockade både jag och mannen. Och så kan jag inte hjälpa att få dåligt samvete när man läser om hur så många andra kämpar.

• Emlan88

Fick samtal av barnmorskan nu på morgonen, blir insatt på Levaxin under graviditeten pga höga TSH-värden. Det förklarar ju varför jag mått som jag mått nu, deprimerad, trött, frusen och har gått upp mycket i vikt senaste tiden. Har isolerat mig helt o hållet senaste tiden och inte kunnat hänga med i skolan alls (läser till sjuksköterska), så jag ska träffa läkaren idag för att kolla möjligheter till sjukskrivning, misstänkte först att jag drabbats av nån typ av utmattningsyndrom. Frågan är om han vill sjukskriva mig nu då..

Är det någon annan som är insatt/har varit insatt på Levaxin?

• Emlan88
    Aamon skrev 2018-02-15 16:47:48 följande:

Ätit Levaxin i många år. Tar blodprov och följer värdet nu som gravid var 4:e vecka. De säger typ jämt att värdet är ok, men jag känner snabbt när jag ligger förhöjt. Blir totalt utmattad. Första veckorna i graviditeten låg jag förhöjt enligt tidigare gränsvärden för gravida, men då dessa höjdes i december, bedömdes mitt värde som ok. Jag var så fruktansvärt trött. Höjde Levaxinet på eget bevåg. Ligger nu på mitt normalvärde, inom tidigare rekommendationer, och orken har återvänt.

Det borde inte ta så lång tid innan man ser resultat då? Jag blev sjukskriven en månad nu till att börja med men hon sa att alla mina symtom inte hade med TSH-värdet att göra utan att det var stressen som ställt till det.
  • Emlan88
    Isathe skrev 2018-02-16 08:08:51 följande:

Jag har blivit insatt på levaxin nu under graviditeten, aldrig ätit tidigare. Mellan första och andra provtagningen skulle de gå 6 veckor med medicinering, så ska på koll på måndag igen. Jag är jätte trött, framförallt tar energin slut efter jobbet på kvällarna och jag går och lägger mig kl 21 men de behöver ju enbart inte bero på TSH utan på att jag är gravid. Första graviditeten är detta!

Här ville dom ta nya prover var 4:e vecka. Jag har tre barn sen innan och det är så jobbigt att känna att man inte har någon energi till dom alls. Hoppas att det ska bli bättre nu när jag får tid att vila på dagarna när dom är iväg. Skönt att dom börjat kolla sköldkörteln på rutin nu, det har dom inte gjort med mina andra, men då har jag aldrig känt mig såhär heller.
  • Emlan88
    Isathe skrev 2018-02-16 09:53:30 följande:

Hm, konstigt att jag måste vänta 6 veckor då... Men men, vet du vad dit värde låg på? Mitt låg på 3,5 om jag minns rätt. Är också jätte trött, som sagt framförallt på eftermiddagar och kvällar men känner att så fort jag sätter mig ner under dagen kommer tröttheten, så försöker hålla igång så mkt som möjligt för att klara jobbet.

3,8 låg mitt på. Läkaren på vårdcentralen tyckte inte det var så högt så hon blev förvånad över att jag skulle börja med Levaxin, vet inte var gränsvärdena går? Men dom vet väl vad dom gör på mödravården hoppas jag.
  • Emlan88
    emizz skrev 2018-02-16 14:14:09 följande:

En liten fundering ni som har blivit sjukskrivna har ni fått detta godkänt av försäkringskassans läkare? är så rädd att jag inte ska få det godkänt om jag nu blir sjukskriven. Gjorde en gastric by pass operation för 9 månader sedan och har fått svårt att få i mig tillräckligt så det ska räcka till både mig och barnet, är yr hela tiden och det känns som jag går på moln jätte obehagligt. blir helt slut bara jag anstränger mig lite, jobbar dessutom inom hemtjänsten 100%. 

Kan ni berätta lite mer vad ni har för symtom som är sjukskrivna?

Jag vet inte om jag får mitt godkänt än, men eftersom det är CSN som kommer betala ut pengar till mig och inte försäkringskassan misstänker jag att dom inte är lika hårda. Men mina symtom är hur som helst trött, frusen, orkeslös, minnessvårigheter, ingen motivation till någonting, börjat isolera mig hemma och orkar inte vara social över huvudtaget.
  • Emlan88

Idag har vi äntligen varit på ultraljud, så nu blev allt så mycket verkligare. Allt såg jättebra ut, blev flyttad tre dagar, så nu är vi beräknade den 2:a September istället.

Svar på tråden Augustibarn 2018