Inlägg från: lussebulle25 |Visa alla inlägg
  • lussebulle25

Augustibarn 2018

Hej på er!

Jag och min sambo, båda 25 år, har en 4-åring sen innan och bestämde oss nu att vi vill ha ett syskon :) Tog ut spiralen 28/11, hade ÄL 11/12 och BIM 25/12.
    Plussade på BIM, så nu är vi överlyckliga! 
    Är idag i vecka 5 (4+6), går alltså in i vecka 6 imorgon :)

Har tid hos mvc torsdag nästa vecka, 4/1.

Någon som vet vad som händer då? Förutom massa snack om vad man inte får äta dricka, släktsjukdommar osv :) Kommer hon göra ett vaginalt UL?

(Förra gravidteten upptäckes efter flera veckor så har aldrig varit medveten om graviditet såhär tidigt) 

BF 31 augusti
  • lussebulle25

Tack snälla ni för gratulationerna och svar på frågan!
    Kan det vara så att på inskrivningen så kommer hon att boka in ett UL om 1-2 veckor? Vill så gärna se ett tickande hjärta snart.. Är ju lite nojig så här innan :) Vore skönt att bara få se om ett litet hjärta slår

• lussebulle25

Här kommer en dum fråga!

Om man får missfall tidigt i grav, vi säger vecka 5-6 ungefär. Börjar det alltid att blöda då? Eller kan man få missfall i vecka 5 utan att märka? 
    Man har ju hört historier om att under UL i vecka 10 så upptäcktes det att hjärtat slutat slå i vecka 8. Alltså ett MA.
    Jag är i vecka 5+1, och har inte haft någon blödning. Kan jag vara lugn, eller kan jag lika gärna fått ett missfall utan att jag vet om det?
    Känner liksom inte av illamående, känslig mot lukter och är har inte ömma bröst.

• lussebulle25

Jag var på första besöket hos bm igår, hälsosamtalet. Jättenöjd med henne! Jag tog upp frågan om man inte ska kolla så att hjärtat slår åtminstone?
    Men hon sa att det ingår inte i rutinen att såhär tidigt göra ett vul. Jag hade fått göra det om det finns anledning, tex missfall flera ggr i rad. Jag kommer att få göra ul i vecka 12 (är i vecka 7 nu) och det känns så långt kvar.

Men hon gjorde mig ändå lugn genom att säga att sålänge jag fortsätter känna att brösten spänner lite, molvärk i magen pga växande livmoder och inte blöder så ska jag slappna av. 
    Att det finns ingen anledning att tro att jag har fått missfall eller kommer att få. 

Så vecka 12 och vecka 19 kommer jag att få göra UL. Är det så för er andra också?

• lussebulle25
    Isavanna1 skrev 2018-01-05 11:04:22 följande:
    Eftersom jag inte har nån sista mens att gå på får jag göra ett vul för att bestämma hur långt jag är. Men sen blir det kub i 12-13 och rul 18-20 sa hon till mig igår. Tror att det är det vanligaste. Hade jag inte skullat göra kub hade det varit först v 18-20 för mig.

Skönt att du gillade henne.
    Ja just det, så ligger det ju till såklart. Har reagerat på när andra har fått vul innan vecka 10, men då beror ju det på att man inte vet alls i vilken vecka man är i. Tack för svaret! Lycka till på dina kommande ul =)
  • lussebulle25
    Isavanna Skåne 36 år bf? fjärde barnet 

marran87 Stockholm 31år, BF 25/8, andra barnet 

Emeloi Örebro, 31 år, andra barnet bf 1/8

Emlan88 Karlskrona, 29 år, fjärde barnet bf 30/8

Solen2 Stockholm, 36år, första barnet BF 20/8

Lussebulle25 Småland, 25 år, andra barnet BF 31/8
  • lussebulle25
    Solen2 skrev 2018-01-11 10:27:14 följande:

Var på vul idag och såg ett pickande hjärta. Vul så tidigt pga att det är en ivf-graviditet. Är i V8+2.

Åh JA! Stort grattis! Måste kännas fantastiskt!
  • lussebulle25

Är väldigt trött, eller snarare energilös. Mår illa till och från. Längtar tills dessa första veckor är över så att man kan få vara pigg igen :) går in i vecka 9 imorgon!

Ska till min bm 31/1, och kommer då att vara i v 10 (9+4) och jag har tänkt på en sak. Jag vet att hon inte kommer göra vul/ul på mig, men doppler? Det borde hon väl göra? Har mitt första ul v 13 (12+3) och det kommer vara första gången vi ens får veta om barnet lever...

Då behöver vi ju inte boka ett privat ul om vi ändå kommer att få veta om hjärtat slår vid nästa mvc-besök. Så kommer hon att använda en doppler på mig om jag frågar?

• lussebulle25
    saijda skrev 2018-01-19 16:01:13 följande:

Var och gjorde VUL idag. Konstaterat missfall :(

Så kommer tyvärr lämna den här tråden..

Men lycka till ni alla och håller tummarna hårt för att det går bra för er <3

Åh nej nej. Jag är så ledsen för er skull... <3
  • lussebulle25
    mkess skrev 2018-01-19 12:55:04 följande:
    Här lyssnar de numera inte ens förrän efter rul, så tror tyvärr risken är stor att bm inte vill lyssna eftersom det är så vanligt att inte höra någonting så tidigt. Inte ens om man har en timme på sig att leta är det säkert att man hittar hjärtslagen. Men att fråga skadar ju inte. ;)
    Jaha det är så det ligger till.. tack för svaret! Blir väl att boka in ett privat ul ändå då :) 
  • lussebulle25

Det är så spännande det här med att vara gravid. Känns som att andra gången kan man på något sätt uppskatta det mer. Ta det inte fel, självklart uppskattar man det första gången också! Men enligt mig så är det på något sätt annorlunda denna gång. Förra gången jag var gravid var jag endast 20 år, jag såg inga risker och tog för givet att allt skulle gå bra både graviditeten och förlossningen. 

Nu hade vi sån tur att allt gick bra, men denna gång är jag tacksam för varje dag som jag inte får missfall. Har aldrig fått missfall men vet ju hur vanligt det är. 
    När jag tänker på att jag har ett litet litet liv i mig blir jag alldeles tårögd. Vår baby.

Jag bara hoppas att barnet trivs där inne och gosar runt, och vill stanna tills den dag det är dags att komma ut. Och när den kommer ut så kommer den att få så mycket kärlek och trygghet av oss föräldrar och storasyster. 

Allt känns så skört på något sätt, och jag tar ingenting för givet. Får vi se en baby med pickande hjärta i vecka 13 så är lyckan gjord. Vill inte tänka på om det skulle visa något annat än att vårat barn lever. 

Det här är så magiskt och jag är så tacksam varje dag att jag får bära ett till barn.

• lussebulle25

Idag gjorde vi vul på privat mottagning och vi fick se vår lilla baby med ett pickande litet hjärta :) jag var inte jätteorolig innan men man vet ju aldrig! Så det var såå skönt att se att allt stod rätt till. Imorgon är det inskrivning hos bm och jag är i v 10. Nu känns allt mer på riktigt när man har fått se sin lilla baby :) nu vågar vi köpa första lilla bodyn och njuta av graviditeten

• lussebulle25
    Johanna135 skrev 2018-01-30 23:20:56 följande:
    Åh vad fint! Det pickande hjärtat är så lugnande. Jag ska få kika på mina bebisar igen på torsdag.
    Visst är det så! Hon tog sin tid innan hon sa att det slog. Under de sekunder hann man ju tänka både det ena och det andra... Jaa vad spännande!! Så mysigt med tvillingar <3 Lycka till!
  • lussebulle25
    beso skrev 2018-01-30 23:42:25 följande:
    Grattis va gulligt! :)
    Tack snälla du! Känns fantastiskt
  • lussebulle25
    e.l.s skrev 2018-03-23 11:11:07 följande:

Ni som har Behövt köpa ny bh då brösten blivit för stora har ni köpt en amnings bh direkt?

Jag var tvungen att ganska direkt köpa en ny bh (v17 nu) då den jag hade innan graviditeten hade bygel. Började skava och var obekväm direkt!

Stod inne på kappahl och drogs mellan att köpa en amningsbh eller bara en skön (bygelfri) bh. Det blev en skön bh. Tänkte ändå att den kommer jag hinna slita ut innan BF. Och när bebisen väl har kommit kommer mina bröst säkerligen explodera och bli jättestora. Så då köper jag en amningsbh och ser vilken storlek som passar då.

Här är bh:n jag har köpt nu som jag tänkte ha hela graviditeten. Superskön!
    Har köpt ett par stycken och inte en enda bh som det kanske låter haha.

www.kappahl.com/sv-se/dam/bh/seamfree-bygellos-bh/311100

Sen när bebisen har kommit ska jag köpa exakt samma fast amningsbh

www.kappahl.com/sv-se/dam/amnings-bh/2-pack-amnings-bh/786269

Svar på tråden Augustibarn 2018