• Norisen

Augustibarn 2018

Hej allihopa och grattis! Jag hoppar in här på tråden, är 23 år och väntar mitt första barn. Befinner mig just nu i vecka 10 och är supernyfiken på att få höra om era graviditeter :D hur mår ni nu? Någon som har samma zombietrötthet som jag...?

• Norisen
    5plus skrev 2018-01-20 14:41:18 följande:

Hej allihopa!

Hoppar in i denna tråden då jag igår plussade på 5 stickor CB med 3+ v x2.

Till saken hör att jag inte haft mens på över 1 år och ska på fredag till gynekolog för att få utskrivet provera/letrozol. Antar att jag inte ska behöva det ????

Är så chockad, kan inte fatta! Ska ringa barnmorska på måndag!

Någon som har tips på hur jag kan räkna för att få fram BF med tanke på utebliven blödning sedan innan ????

Jag har inte heller haft blödning på över ett år... fick gå på ett tidigt ultraljud (för att inte bli för sen med ett KUBtest) där de kunde mäta och ge ett ungefärligt förlossningsdatum!
  • Norisen
    5plus skrev 2018-01-20 15:57:29 följande:

Norisen

Då är det alltså möjligt att bli gravid utan att mensen visat sig, skönt någon upplevt samma!

Får se hur snabbt jag kan få tid hos barnmorska och om jag också får ett tidigt ultraljud.

Nu står jag i valet om vilken barnmorska jag ska ringa, också svårt haha.

Ja visst är det så! Jag fick ömma bröst och sedan hade jag en känsla bara. Så jag tog ett test och sen ett till för att vara helt hundra och det var + på bägge! Om din barnmorska är osäker på hur långt gången du är så borde hon föreslå ett för tidigt ultraljud, annars tycker jag att du ska be om ett! Det är dels skönt att fä se att det faktiskt finns ett litet liv där inne men också att få veta hur långt gången man är :)
  • Norisen
    Jmlwc skrev 2018-01-20 16:54:43 följande:

Välkommen och Grattis! Samma här. V 10 och är sååå trött, sover åtminstone en lur på dagen. Mår väldigt illa också men har tack o lov aptit ändå. Jag har kub den 9/2, längtar efter att få se lilla hjärtat:)

Skönt att man inte är ensam!! Jag sover mellan 10-14 timmar per natt beroende på om jag jobbar eller inte.. hoppas tröttheten går över någon gång, någon som vet? Känns som man inte kommer orka med jobbet hundra procent om det ska fortsätta så här.. Åh så spännande!! Jag har nästa ultraljud 16/2 då man får se lite mer av knorten! Var så spännande när man fick se dess hjärta vibrera<3
  • Norisen
    Jmlwc skrev 2018-01-23 17:40:00 följande:

Jag var och köpte mig ytterligare ett par mammabyxor idag, så nu har jag två att välja mellan:)

Är så tjock om magen :):) v 11 liksom...

Börjar bli svårt att gömma.

Är det första barnet? Så tidigt magen kommit annars? :D
  • Norisen

Jmlwc, så vackert!! Så förstår jag att du har svårt att dölja den hihi.. När har du tänkt berätta för folk? :)

• Norisen

Beso, jag har haft problem med lite klåda på benen bara men absolut inte till den grad att jag inte kan sova.. Att din sömn påverkas av det känns ju inte rättvist, om det är vanligt bland graviditeter måste det ju finnas någon salva eller tablett för det?

• Norisen

Beso, åh... Eftersom jag inte haft några bekymmer med det så har jag inte läst på något! Men det låter ju inget vidare alltså :( det jag försöker tänka när illamåendet eller tröttheten blir som värst är att dessa få månaderna kommer vara så värt resten av livet!! Inte så mycket värt kanske när klådan är som värst men lite ljus i tunneln iallafall kanske.. Men ja såklart att du ska ta upp det med henne, kan ju vara individuellt plus att det kanske inte tar bort klådan helt men det kanske lindrar lite iallafall.. Lycka till och hoppas ni hittar nån lösning :)

• Norisen

Är i vecka 9+6 och idag var första gången på vad det känns som en livstid då det inte kändes som att jag bestigit ett berg efter ett jobbpass! Har också som många andra här levt i en zombietrötthet... Håller alla mina tummar på att det vänder mot ljusare tider!!

• Norisen
    beso skrev 2018-01-29 15:43:06 följande:

Hej alla! :) Två frågor. Någon som varit med om att må sämre från v 9/10? Jag är ff lika trött men illamåendet kommer oftare. Hjälper ju inte att äta ens! :/ Står ut iaf! Vet det kan va värre..

Sen undrar jag om den extrema tröttheten som gör mig typ sängliggande kan bero på järnbrist redan i 10?

Ska till min gyn om två dagar och kanske be om järnprov då? Kan man även få lågt blodtryck så här tidigt? :0

Som jag förstått det så är illamåendet väldigt varierande beroende på vem man pratar om, vissa klarar sig helt utan, vissa får kämpa med det graviditeten ut och det kan även komma och gå.. Det är nog väldigt svårt att säga exakt vilka veckor man kommer må illa och man får nog tyvärr uppleva det själv :( jag tipsar verkligen om att ha salta kex på nattduksbordet!! Direkt när jag vaknar (innan jag känner av om jag mår illa eller inte) så knaprar jag i mig några tuc-kex. Upplever att jag har mycket enklare för att få i mig frukosten efter det! Jag som alltid slarvat med maten förut, kanske åt en gång om dagen, har nu vänt om helt och börjat äta ?hela tiden?. Såklart så är det induviduellt men jag tror att det underlättar att hela tiden har något i magen att bearbeta! Ett litet tips bara även om jag vet att man absolut inte är sugen på något och det känns jobbigt..
  • Norisen
    Nela skrev 2018-01-28 19:29:03 följande:

Läste precis om v 12 (håller tyvärr inte reda på hur långt folk är gångna, förlåt!) och då stod det att huvudvärk var vanligt runt dessa veckorna. Vet inte varför dock?

Jag hade en teori om att det kan ha o göra med att man trappar ner på koffeinet? Jag är en kaffefantast och slutade tvärt med kaffe/nocco samma dag som jag fick reda på att jag var gravid. Förr fick jag ont i huvudet om jag var vaken tillräckligt länge utan koffein och tror det kan vara åtminstone en av alla bidragande faktorer? Jag vet inte, hur gör ni med kaffeintaget??
  • Norisen
    Tyrone skrev 2018-01-28 16:03:48 följande:

Hej alla! Ny här. Första barnet beräknat 23 augusti.

Vill gärna vara med i en sån där hemlig fb-grupp såklart.

Hur gör jag?

Välkommen och grattis!! Samma bf som jag :) hojta gärna till om du fått reda på hur man gör, är också lite intresserad faktiskt!
  • Norisen

Jag slutade med koffein för jag helt enkelt är rädd för ett missfall.. Jag kanske är överdriven nu men tänker på det stackars lilla hjärtat som ska behöva bearbeta all koffein? Eller är jag helt överdriven nu?

• Norisen
    Vallmofröt skrev 2018-01-30 15:20:21 följande:

En kaffe fantast här me. Men har slutat dricka kaffe.. de tog emot o ja fick inte i mig de alls. Imorgon går ja in i v 13. Magen syns. Familjen vet. O alla e super glada. Hur mår ni?

Jag är sällan sugen på kaffe längre heller.. kan komma nån gång ibland och då tar jag alltid en kopp! Finns inget sug på något egentligen nu för tiden.. Mår illa alla timmar på dygnet, tillochmed när jag vaknar på natten för att gå på toaletten?? Men får väl vara glad att jag inte mår så illa att jag spyr.. är min första graviditet och är i v 11! Ingen mage ännu förutom de kilon jag lagt på mig......
  • Norisen
    kikif skrev 2018-01-31 18:53:20 följande:

Jag skapade en ny hemlig fb grupp, då den föregående verkade ha fulltecknat redan. Sänd mig era email kopplade till fb om ni vill vara med, och hojta gärna till om det är någon fler som kan tänka sig vara admin!

Noraea@hotmail.com :))
  • Norisen
    Nela skrev 2018-02-01 17:49:06 följande:

Kub idag såg jättebra ut, livlig bebis och 1:8300 i siffror. NU kan vi slappna av och njuta (trots kräksjukan här hemma...)

Så roligt att höra! Grattis! :)
  • Norisen
    Kaprifola skrev 2018-02-04 14:38:49 följande:

Hej alla, jag har läst i tråden ett tag men inte vågat skriva då jag har haft 4 tidiga missfall i bagaget. Nu är jag i vecka 12+6 å börjar smått slappna av. Jag har bokat ett privat ultraljud till den 8 februari. MEN jag har en barn som är 2 år, och han har åkt på en superförkylning med feber och ögoninflamation. Jag var först orolig att det inte skulle hinna lägga sig tills på torsdag men börjar nu känna att det kliar i mina ögon.

Får man gå på ultraljud med ögoninflamation?

Jag tänker eftersom det är så smittsamt,kanske inte skulle uppskattas av övriga besökare och personal. Jag ska ringa å fråga förstås. Men det känns så jobbigt då jag sett fram emot denna milstolpe och att få se att det är en liten bebis som växer. För mig skulle det stilla mitt sinne enormt. Jag har svårt att våga vara glad. Ville nog mest skriva av mig..

I övrigt har jag fått en liten bula. Jag har mått väldigt imla och kräkts i några veckor. Så var det inte med förra barnet. Nu mår jag bra så det känns bra och oroväckande på samma gång.

Tycker absolut att du ska ringa och fråga, känns som det säkraste alternativet! Och grattis!! Glöm bara inte av att låta dig vara glad emellanåt, detta är trots allt något underbart som händer i våra kroppar :))
Svar på tråden Augustibarn 2018