• Aamon

Augustibarn 2018

Är i v8. Hade fram tid för några dagar sedan fruktansvärd molvärk som gjorde att jag fick lägga mig flera gånger av smärta. Har minskat nu och är hanterbart sedan några dagar tillbaka.

Sedan v7 däremot har illamåendet från helvetet inträtt. Urk... Då jag inte kan kräkas försöker magen vända sig ut och in när jag går och hulkar hela tiden :(

Sedan igår klev huvudvärken in... kommer och går och gör så jag mår ännu mer illa. Kul med hormoner.

Inser nu att det är detta vi försökt uppnå i över 2 år... haha...

• Aamon
    marran87 skrev 2018-01-06 19:05:25 följande:

Vad gör ni med resultatet? Vad är ett bra resultat för er? Är man nöjd över 1:200? Vad gör man om man får 1:300? Ja, men tankarna är tusen och självklart spelar bara våra känslor roll. Men skulle vara intressant med någon annans synvinkel och tanke

Beror väl på hur viktig frågan är för er. Skulle ni abortera ett foster med Downs eller behålla även om ni visste?

Vi vill inte göra KUB då svaret enbart är en sannolikhet. Och det det räknar sannolikhet för, enligt oss, enbart skulle vara en gåva. Om så svaret var 1:20 skulle vi inte göra något, bara vara mer förberedda på "om".

Jag har för varje graviditet en risk för utomkvedshavandeskap på 1:20, inte slutar vi försöka för det? När jag fick ett x hade jag en risk på 1:100.

Vet en som beräknades ha en risk enligt kub på 1:20000, och födde ett barn med Downs. En annan som hade 1:200, och födde ett barn utan Downs.
  • Aamon
    emizz skrev 2018-01-08 08:24:52 följande:

hej alla

usch velar fram och tillbaka nästan varje dag om jag ska sjukanmäla mig eller inte!! har en extrem trötthet och illamående från och till, till saken hör ju också att jag är gastric bypass opererad så jag kan inte äta igen mig när jag inte mår illa :/ jobbar 100% inom hemvården och kämpar mig igenom varje arbetspass.....

men imorgon är det första träffen med barnmorskan :) ska försöka få till ett vul men inte säkert, förra graviditeten slutade dessvärre i mf så lite orolig är man allt. Ha en fin dag alla

Förstår precis hur du känner. Trött som fasiken, huvudvärk och gräsligt illamående.

Gjort en annan magsäcksoperation men med liknande konsekvens nu. Jag kan inte kräkas eller "äta igen mig". Går och hulkar så magen vänder sig ut och in. Tillslut får jag upp en hel del slem... Är dock glad så länge operationen håller.

Har fått förklara mitt tillstånd för hur många som helst på jobbet då jag jobbar 100% som sjuksköterska. "Nej, jag är inte magsjuk..."

Känner dock att det inte går mycket längre, börjar gå ner i vikt då illamåendet är så illa och har inte så mycket att ta av sedan innan (bmi 17). Ska ringa bm imorgon och se om jag kan få ngt mot illamåendet.
  • Aamon
    saijda skrev 2018-01-09 11:31:21 följande:

Jag är jätte nojjig nu, hade lite ljusrosa blod/flytningar på pappret när jag gick på toa förut idag (vi myste i söndags). :(

Kan det vara på grund av att det är känsligt där nere nu? :0 MVC ska kontakta mig vid 14:00

Vill bara berätta att det kan vara så att du får ytterligare lite blod om någon dag så du vet. Som sjuksköterska som jobbar med massor barnmorskor berättade de det för mig när jag blödde lite från tappen efter vul i v6. Var skönt att de sa det så höll jag mig lugn när det åter kom lite blod 2 dagar senare. Inget farligt på något vis, bara känsligt därnere så tidigt :)
  • Aamon
    saijda skrev 2018-01-09 17:40:00 följande:

Åh vad skönt och höra! Då behöver jag inte vara orolig då om det händer :0 tack så mycket för att du orkade svara mig! Uppskattas verkligen <3

Är det på grund av att vi hade sex en gång? :)

Sannolikt. Kan ske vid samlag. För mig sker det bara vid vul och gynundersökning tydligen. Var på vul idag och tappen var lättblödande även idag.
  • Aamon

Isavanna Skåne 36 år bf? fjärde barnet

marran87 Stockholm 31år, BF 25/8, andra barnet

Emeloi Örebro, 31 år, andra barnet bf 1/8

Emlan88 Karlskrona, 29 år, fjärde barnet bf 30/8

Solen2 Stockholm, 36år, första barnet BF 20/8

Lussebulle25 Småland, 25 år, andra barnet BF 31/8

Varmlanning Karlstadsområdet, 27 år, andra barnet BF 16/8

Emizz Helsingborgsområdet, 32 år, tredje barnet BF 26/8

Aamon Östergötland, 26 år, första barnet BF 23/8

• Aamon
    saijda skrev 2018-01-12 11:15:14 följande:

MVC har fortfarande inte ringt mig... oron är ökad, blir så irriterad :( Men vid minsta ansträngning så börjar de småblöda igen, tycker det är väldigt skumt. Har samma molvärk som innan, brösten är fortfarande ömma och gör ont, illamåendet kommer och går, som innan.

Har de inte ringt inom en stund så kommer jag ringa gynmottagningen istället eller 1177.

Kanske blir gynakuten också.

Osäker på om jag ska jobba i helgen eller inte :/

Låter som du har känslig tapp och känsliga slemhinnor vilket är normalt. Jag använder mig av Progesteronkräm vilket jag läst stärker och tappen var iaf inte lika känslig vid denna veckas vul som det v5. Sammanträffande? Strunt samma, jag fortsätter då jag tycker det hjälper iaf.

Jag vet inte, men tror inte du blir sjukskriven för lite småblödningar.
  • Aamon

Vad är det ni lyssnar på hjärtslagen hemma med? Har sett att vissa skriver doppler, menar ni då en regelrätt doppler som man annars undersöker ex artärer med (som en pinne). Om lyssnar ni via magen eller?

• Aamon
    lindani skrev 2018-01-15 11:41:00 följande:

hej allihopa, är gravid med andra barnet. bf 1/8. ska på ultraljud imorgon så får väl ett nytt datum då :) undrar om det finns någon hemlig fb-grupp då vi inte gått ut med graviditeten ännu eftersom vi inte varit på ultraljud vill jag inte att någon ska se om jag går med i en grupp

Finns men hörde att den var full :(
  • Aamon
    Jmlwc skrev 2018-01-19 10:31:10 följande:

Nu har det varit tyst här ett tag :) Hur mår ni alla?

Här är det samma. Illamående och trött. Försöker äta hela tiden för att minska illamåendet. Äter precis innan jag går och lägger mig vid 21.30-22.00, det hjälper mot illamåendet på morgonen dagen efter. V 10 nu:) men fy vad långsamt det går.

Fortsatt illamående och trötthet. Smärtan har övergått i mer rimlig och hanterbar molvärk. Huvudvärken från v7 har försvunnit helt.

En tyngdkänsla har infunnit sig i underlivet och jag drömmer de mest märkliga drömmar. Antingen drömmar om bebisar eller om sex xD

Behöver inte småäta varje timme och vaknar inte varje morgon med magsmärtor av hunger sedan v8.

Går in i v10 idag :)
  • Aamon

Ja förresten, hur länge har ni alla försökt innan det lyckades den här gången?

För oss är det 2 år. Hade ett x i våras som slutade med att jag numera bara har en äggledare. Var hos fertilitetsläkaren samma dag som jag hade ägglossning nu på den sidan jag saknar äggledare. Hon ville inte hjälpa oss när hon såg att jag hade ägglossning utan sa att vi skulle hem och ligga. Så miraklet i magen är efterlängtad och kommer från höger äggstock där vänster äggledare fångat upp ägget. Sådant läkaren sagt 'forskning säger det kan gå, men hon hade inte sett det' <3

• Aamon

Mitt största graviditetsbesvär (förtom illamåendet då) är huvudvärk av mina linser. Haft linser i över 10 år, men får sådan hemsk huvudvärk som gravid tydligen. Får bli glasögon resten av tiden... Någon mer som varit med om liknande?

• Aamon
    Saanny skrev 2018-01-29 18:53:57 följande:

Jag har ju som sagt varit orolig tidigare då mina symtom avtog så tidigt i gaviditeten. Var på vul förra veckan (v12+1) och såg en frisk och pigg bebis, tydligt på skärmen. Så är lugnare nu. Nu har magen dessutom börjat synas tydligt så det bidrar ju till att det känns verkligt.

Men nu till saken! Jag hade en tes om att huruvida man är känslig för hormoner allmänt eller ej påverkar hur man mår i graviditeten. Detta lyfte jag med min gyn som sa att man inte kunde veta säkert men att det absolut kunde stämma. På mig stämmer det, jag har aldrig reagerat på hormoner. Har testat massa p-piller och p-ring utan att få en enda biverkning. Fick inte ens biverkningar av preparaten jag fick för att stimulera ägglossning då jag hade oregelbunden. Jag mådde illa och kräktes till och från i 3 veckor, va trött och hade ont i huvudet. Sen mådde jag bra. Min gyn trodde det kunde hänga samman.

Stämmer tesen på er? Ni som mår dåligt av hormoner, har ni även tuffa graviditeter med illamående osv?

Hormonella preventivmedel- Inga biverkningar alls

Vanlig menscykel utan hormoner- Ingen PMS men fruktansvärd mensvärk

Gravid- Illamåendet från helvetet, hormonell som tusan (grät över en ost i affären fö?ra veckan liksom), ont i magen, trötthet etc etc
  • Aamon
    Emlan88 skrev 2018-02-15 09:00:04 följande:

Fick samtal av barnmorskan nu på morgonen, blir insatt på Levaxin under graviditeten pga höga TSH-värden. Det förklarar ju varför jag mått som jag mått nu, deprimerad, trött, frusen och har gått upp mycket i vikt senaste tiden. Har isolerat mig helt o hållet senaste tiden och inte kunnat hänga med i skolan alls (läser till sjuksköterska), så jag ska träffa läkaren idag för att kolla möjligheter till sjukskrivning, misstänkte först att jag drabbats av nån typ av utmattningsyndrom. Frågan är om han vill sjukskriva mig nu då..

Är det någon annan som är insatt/har varit insatt på Levaxin?

Ätit Levaxin i många år. Tar blodprov och följer värdet nu som gravid var 4:e vecka. De säger typ jämt att värdet är ok, men jag känner snabbt när jag ligger förhöjt. Blir totalt utmattad. Första veckorna i graviditeten låg jag förhöjt enligt tidigare gränsvärden för gravida, men då dessa höjdes i december, bedömdes mitt värde som ok. Jag var så fruktansvärt trött. Höjde Levaxinet på eget bevåg. Ligger nu på mitt normalvärde, inom tidigare rekommendationer, och orken har återvänt.
  • Aamon
    Emlan88 skrev 2018-02-15 18:13:48 följande:

Det borde inte ta så lång tid innan man ser resultat då? Jag blev sjukskriven en månad nu till att börja med men hon sa att alla mina symtom inte hade med TSH-värdet att göra utan att det var stressen som ställt till det.

Efter höjningen återvände orken efter ca 3 veckor i mitt fall. Jobbade dock som vanligt. Sova fick man ju göra efter jobbet dygnets övriga timmar och sambon fick laga all mat :)
  • Aamon

Jag har satt 2.5 som mitt maxvärde. Ligger alltid som icke gravid på 2.0. Låg på 2.7 när tröttheten tilltog.

• Aamon
    Isathe skrev 2018-02-16 15:05:29 följande:

Jag tror mvc sagt att de ska ligga under 2,5 här. Just idag skulle jag säga att mitt värde låg för högt med de vet jag ju egentligen inte då jag inte testat, men såååå himla trött. Skönt att få lämna prov igen på måndag iaf.

Tror normala referensvärdet är upp tull 4.0 men att när man är gravid ska det ligga under 2,5 vad jag förstod av min bm.

Man har i vissa landsting i december ändrat referensvärdena för gravida. Tidigare var det 2,5 nu är det 4,7. På 4,7 kan jag bara gissa hur jag skulle må...
Svar på tråden Augustibarn 2018