• Isathe

Augustibarn 2018

Jmlwc skrev 2018-01-12 10:48:17 följande:

Nu är kub-testet bokat! 9/2 på Mamma Mia i Sthlm. :)

Lite knöligt att åka så långt. Men testet görs inte i Västerås just nu...

Hm okej. Jag tillhör också Västerås och funderat kring de där med kub-test, men görs det inte i Västerås tror jag att jag struntar i det..... Svårt de där!!
    Hur gammal är du?
  • Isathe
    Jmlwc skrev 2018-01-12 13:50:48 följande:
    Tänker att jag får ett extra ultraljud på köpet:)
    Ja men precis, de var lite min tanke också. Jag går hos bm i Avesta men tillhör Västmanland, hon sa att jag skulle kontakta Västerås själv för att boka rutin ul och ev kub om vi ville göra det.
  • Isathe
    Johanna135 skrev 2018-01-22 22:43:26 följande:

Vi var på ultraljud idag och fick reda på att det bor två små barn i mig! Haha. Så fantastiskt. Båda hjärtan slog och de sprattlade. Så bf 20aug blir nog lite tidigare.. Vi ska dit igen nästa vecka och få reda på om det är enäggstvillingar eller två. Hoppas på tvåäggstvillingar då det är lite mindre riskfyllt!!! Åh. Ni andra har alla.bara en bebis?

Ååå grattis!! Spännande med tvillingar, har ni det i släkten?? Har ni barn sedan tidigare?
  • Isathe
    Jmlwc skrev 2018-01-25 12:08:23 följande:

Omg! Min bm höll med om att magen såg stor ut för att vara i v 11. Hon sa att vi skulle förbereda oss på att det kan vara tvillingar!

Men va häftigt!! Skulle också vilja ha tvillingar!!
  • Isathe
    Jmlwc skrev 2018-01-25 18:23:48 följande:
    Njae känner nog att det räcker med en:) har ju redan 3
    Ja då förstår jag att man är nöjd med 1. Detta är min första graviditet
  • Isathe
    Jmlwc skrev 2018-01-26 08:09:00 följande:
    :)

Jag hade gärna velat ha tvillingar men just nu känns det lite överväldigande.
    De förstår jag, du får uppdatera oss. Ska du boka något privat ul innan rul, för att ta reda på om de är 1 eller 2?
  • Isathe
    Jmlwc skrev 2018-02-01 08:18:36 följande:
    Jaha ok! Jag lämnade blodprov den 25/1 och så har jag kub 9/2. Det ska ju tydligen ske när man är 12+3 :) Men vi från Västerås får åka till Sthlm och göra kub/ul.
    Får ni betala kub själva i sthlm då? Tillhör också Västerås, är 10+0 idag och funderat på kub men svårt att bestämma mig.....
  • Isathe
    Jmlwc skrev 2018-02-01 08:47:05 följande:
    Nej det kostar inget. Man får en remiss.
    Okej, vart lämnar man blodprovet i sthlm också? Jag kan inte bestämma mig om jag ska göra kub eller inte, å nu börjar de bli bråttom.
  • Isathe
    3hjärtan skrev 2018-02-01 10:53:13 följande:
    Är det inte hos din bm då?
    Problemet är att jag är skriven i Västmanland men listad på vc i Avesta och går med andra ord hos bm i Dalarna. Så allt blir lite krångligare....
  • Isathe
    Emlan88 skrev 2018-02-15 09:00:04 följande:

Fick samtal av barnmorskan nu på morgonen, blir insatt på Levaxin under graviditeten pga höga TSH-värden. Det förklarar ju varför jag mått som jag mått nu, deprimerad, trött, frusen och har gått upp mycket i vikt senaste tiden. Har isolerat mig helt o hållet senaste tiden och inte kunnat hänga med i skolan alls (läser till sjuksköterska), så jag ska träffa läkaren idag för att kolla möjligheter till sjukskrivning, misstänkte först att jag drabbats av nån typ av utmattningsyndrom. Frågan är om han vill sjukskriva mig nu då..

Är det någon annan som är insatt/har varit insatt på Levaxin?

Jag har blivit insatt på levaxin nu under graviditeten, aldrig ätit tidigare. Mellan första och andra provtagningen skulle de gå 6 veckor med medicinering, så ska på koll på måndag igen. Jag är jätte trött, framförallt tar energin slut efter jobbet på kvällarna och jag går och lägger mig kl 21 men de behöver ju enbart inte bero på TSH utan på att jag är gravid. Första graviditeten är detta!
  • Isathe
    Emlan88 skrev 2018-02-16 08:43:27 följande:
    Här ville dom ta nya prover var 4:e vecka. Jag har tre barn sen innan och det är så jobbigt att känna att man inte har någon energi till dom alls. Hoppas att det ska bli bättre nu när jag får tid att vila på dagarna när dom är iväg. Skönt att dom börjat kolla sköldkörteln på rutin nu, det har dom inte gjort med mina andra, men då har jag aldrig känt mig såhär heller.
    Hm, konstigt att jag måste vänta 6 veckor då... Men men, vet du vad dit värde låg på? Mitt låg på 3,5 om jag minns rätt. Är också jätte trött, som sagt framförallt på eftermiddagar och kvällar men känner att så fort jag sätter mig ner under dagen kommer tröttheten, så försöker hålla igång så mkt som möjligt för att klara jobbet.
  • Isathe
    Emlan88 skrev 2018-02-16 10:24:26 följande:
    3,8 låg mitt på. Läkaren på vårdcentralen tyckte inte det var så högt så hon blev förvånad över att jag skulle börja med Levaxin, vet inte var gränsvärdena går? Men dom vet väl vad dom gör på mödravården hoppas jag.
    Aamon skrev 2018-02-16 13:04:52 följande:

Jag har satt 2.5 som mitt maxvärde. Ligger alltid som icke gravid på 2.0. Låg på 2.7 när tröttheten tilltog.

Jag tror mvc sagt att de ska ligga under 2,5 här. Just idag skulle jag säga att mitt värde låg för högt med de vet jag ju egentligen inte då jag inte testat, men såååå himla trött. Skönt att få lämna prov igen på måndag iaf.

Tror normala referensvärdet är upp tull 4.0 men att när man är gravid ska det ligga under 2,5 vad jag förstod av min bm.

• Isathe
    Aamon skrev 2018-02-16 15:59:54 följande:
    Man har i vissa landsting i december ändrat referensvärdena för gravida. Tidigare var det 2,5 nu är det 4,7. På 4,7 kan jag bara gissa hur jag skulle må...
    Märkligt, eftersom jag läst forskning om att de inte ska ligga över 2,5 som gravid för de kan vara skadligt för fostret.... Jag var iaf och lämnade nya prover nu på morgonen och får svar i morgon.

Har blivit förkyld igen nu i helgen, tyckte nyss jag var förkyld men men....
  • Isathe

Jag har inte heller gjort KUB, så börjar nu bli riktigt nervös inför RUL. Tänk om hjärtat inte slår, eller om dom ser stora fel.... Ska iväg på torsdag nästa vecka.

Känner inget heller, går in i vecka 18 den här veckan med första barnet så de kanske inte är så konstigt iofs men blir ju lite nervös. Försöker att inte tänka så mkt på allt sånt utan bara ta dag för dag tills RUL.

• Isathe
    mkess skrev 2018-03-20 11:01:56 följande:
    Har du varit på något ultraljud alls eller blir rul det första? :)
    Vi gjorde ett vaginalt ul i vecka 7, bara för att vi kunde. Hade gått på klinik för utredning om barnlöshet och dom erbjöd ul i vecka 7. Vi blev gravida efter äggledarspolning och de var sista ägglossningen innan vi skulle börja få tablettstimulering. Så vet att det levde då iaf. Men de är ju ändock nu 10 veckor sedan.
  • Isathe

Nu börjar den stora nedräkningen, på torsdag ska vi göra RUL. Vi har inte gjort något KUB test så jag börjar bli riktigt nervös. tänk om de ser något fel.

Känner inga fosterrörelser än, längtar så tills dess så man kan få bekräftelse på att den lilla där inne lever....

• Isathe
    mkess skrev 2018-03-25 10:48:41 följande:
    Vilken känsla när ni får se bebisen igen på rul då det gått så lång tid! :D Det är ovanligt att få riktigt dåliga besked vid rul, man får försöka fokusera på det helt enkelt. När det har gått dåligt för oss (4 gånger) har vi aldrig klarat oss förbi v13. :)
    Tack för peppande ord!! Jag har nog bara ett uppbyggt självförsvar då jag inte ens trodde jag skulle kunna bli gravid på egen hand och kanske aldrig få barn. Å nu står vi här och väntar första barnet....
Svar på tråden Augustibarn 2018