• Rhubarb

BIM JANUARI 2018

Hej!

Hoppas det är okej att jag hoppar in här. Har följt tråden och tycker det är dags att skriva något.

Jag är 27 och min sambo är 30, vi planerar nu vårt första barn ihop. Jag slutade med p-piller i augusti och har sedan dess haft en cykel på 35 och 33 dagar. Idag är det bim+7 (bim var 28/12) och cd 41 enligt app, kan inte minnas att jag någonsin haft så lång cykel tidigare. Har dock tagit 3 grav.test som alla visar negativt, känner heller inga symtom. Kanske har kroppen ännu inte stabiliserat sig efter p-piller? Hur är era erfarenheter?

Grattis till alla som plussat! :D

• Rhubarb

Bim +9 idag och mensen lyser i sin frånvaro, gravtest negativa och fortfarande -inga- symtom. Har gått och väntat på mensen då det känns som att vi missade äl i dec, men är på cd 44 nu vilket är ovanligt långt för mig. Hoppas på pos. svar eller att mensen kommer snart så man kan göra ett nytt försök, lite nedslående att det känns som att det blir svårt att hitta äl med en så pass oregelbunden cykel och inga äl.test hittills visat någon stegring vad jag kunnat se :/

• Rhubarb
    ankmamma skrev 2018-01-06 09:00:35 följande:

Så var det för mig i november.. fick aldrig någon stegring på äl-testerna.. gick över bim med typ 10 dagar.. neg på gravtest, sen kom en jättekort liten mens på typ tre dagar. efter det gick det två veckor, SEN kom mensen, med råge! Min slutsats är att jag troligtvis inte hade äl den cykeln. Normalt så hoppas äl över 2-3 gånger om året har jag läst mig till:)

Men i alla fall efter det var cykeln helt normal och jag plussade nu i veckan!! :D så ge inte upp hoppet!! :)

Åh tack för ditt svar! Det kan ju faktiskt förklara situationen :) hur lång cykel har du vanligtvis och hur gjorde du för att identifiera nästa äl? Jag brukar inte känna av symtom förrän mensen så hoppas på att ältest visar stegring nästa cykel.

GRATTIS till plus!! :D
  • Rhubarb
    ankmamma skrev 2018-01-07 02:20:20 följande:

Den låter ju lite likt min i alla fall! :) jag har normalt ca 32 dagars cykel, och jag har kört både med Natural cycles och äl-tester. Hade positivt LH-test den 23/12 och temphöjning den 25/12 så äl var på julafton! Bästa julklappen man kunde få!! ;) jag började med LH-testerna på cykeldag 10 och testade varje dag tills jag hittade stegringen:) men det är ju lite olika på hur lång cykel man har när man ska börja testa! :)

Tack så mycket :D jag hoppas det går hela vägen!! :)

Idag är det Bim +12, cd 46. Ingen mens i sikte, tog ett gravtest till för säkerhetens skull som var helblankt. Kan mensen utebli helt en cykel?
  • Rhubarb
    ankmamma skrev 2018-01-07 02:20:20 följande:

Den låter ju lite likt min i alla fall! :) jag har normalt ca 32 dagars cykel, och jag har kört både med Natural cycles och äl-tester. Hade positivt LH-test den 23/12 och temphöjning den 25/12 så äl var på julafton! Bästa julklappen man kunde få!! ;) jag började med LH-testerna på cykeldag 10 och testade varje dag tills jag hittade stegringen:) men det är ju lite olika på hur lång cykel man har när man ska börja testa! :)

Tack så mycket :D jag hoppas det går hela vägen!! :)

Idag är det Bim +12, cd 46. Ingen mens i sikte, tog ett gravtest till för säkerhetens skull som var helblankt. Kan mensen utebli helt en cykel?
  • Rhubarb
    Entriss skrev 2018-01-09 09:00:43 följande:

Jag var med om liknande när vi försökte bli gravida med vårt andra barn. Mensen dök inte upp och jag testade blankt på blankt, sen kom mensen efter 8 el 9 dagar iaf. Vet inte om det berodde på sen ägglossning, eller att något försöker fästa men inte lyckas?

Mm, jag fick veta av en annan användare att ägglossning kan utebli ett par gånger om året utan att vara onormalt, hade ingen aning om detta innan då jag alltid haft mens inom någorlunda regelbundna intervall :)

Skönt att höra att jag inte är ensam om fenomenet, men borde inte mensen dykt upp nu ändå? Hade mens den 20/9, nästa 24/10 och sista 25/11, alla varade i ca 5 dagar. Känner inte av någon värk alls mer än lite ryckningar/sug någon enstaka gång om dagen.. inga spänningar eller ömma bröst. Inget illamående.

Borde jag vänta till nästa beräknade mens och uppsöka gyn om den ännu inte kommit?
  • Rhubarb
    ankmamma skrev 2018-01-09 17:49:07 följande:

Hmm va konstigt :O det har inte jag någon erfarenhet av tyvärr, men det kan säkert hända!

Ja, kroppen är allt märklig ändå :) lycka till med the bunbaking! ?
  • Rhubarb
    Rhubarb skrev 2018-01-09 18:16:26 följande:

Ja, kroppen är allt märklig ändå :) lycka till med the bunbaking! ?

Frågetecknet skulle vara ett hjärta :p
  • Rhubarb
    josgos skrev 2018-01-09 20:20:59 följande:

Som jag förstår det kan man ha en "mens" varje månad även om ÄL uteblivit någon gång. Eller har jag fel?

Jo det stämmer, men jag visste inte att det kan innebära att mensen uteblir några veckor, tur att det finns forum som dessa så man kan få höra andras erfarenheter och känna sig lugnare :)
  • Rhubarb
    Nilee84 skrev 2018-01-09 20:34:03 följande:

Jag hade regelbunden ÄL och mens de fyra första månaderna efter att jag slutade med p-piller, sen hoppade den över en månad och då kom inte mensen på flera veckor. Det kan bli så när det blir utebliven ÄL, det är ju den tjocka slemhinnan som sköljs ut med mensen men har man inte fått någon sådan vet inte kroppen vad den ska göra. Men för dig kanske mensen kommer snabbare än för mig, vet ju att det är galet frustrerande att inte få börja på ny cykel och försök.

Aha, det förklarar ju en del. Tack för svaret :) då vet jag att jag kan få vänta ett par veckor till.
Svar på tråden BIM JANUARI 2018