Sprial under narkos
Jag har gjort det, för fem år sedan.
Jag skulle ändå sövas för att ta bort en livmoderpolyp, och då passade de på att sätta in en Mirena-Spiral samtidigt. Det var första gången jag fick en spiral, och jag hade sagt att jag var rädd för att det skulle göra ont när den skulle sättas in när vi pratat om det, så därför tyckte läkaren att det var perfekt att sätta in den när jag ändå skulle sövas för operationen. Jag har spyfobi och bad därför innan om att få en tablett som gör att man inte mår illa när man vaknar upp sedan, och det fungerade klockrent! Sövningen och uppvaknandet efteråt var en otroligt behaglig upplevelse (det var första gången i mitt liv som jag sövdes, och jag hade varit rädd och nervös innan). Efter den upplevelsen är jag inte det minsta rädd längre! Det var bara skönt och härligt (och då är jag ändå en väldigt rädd person).
Nu har det gått fem år och spiralen har fungerat utmärkt för mig alla dessa år, jag är jättenöjd! Jag har inte haft någon blödning på fem år och spiralen har aldrig märkts av eller känts på något sätt.
Eftersom jag inte skall genomgå någon operation denna gången så har jag varit orolig för att jag skall tvingas ta ut den gamla spiralen och sätta in den nya i vaket tillstånd, men det hade jag inte behövt grubbla över. Så fort jag sade att jag var rädd så sade sköterskan jag pratade med i telefonen att "ja, men då tar vi en sövning på dig!" som om det var den självklaraste saken i världen. Inga konstigheter alls, så jag tror inte att det är extremt svårt att få igenom en sådan begäran (som någon här ovanför skrev). Jag har fått tid i slutet på februari och förväntar mig en lika behaglig upplevelse denna gången.