Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

70000 steg/vecka..

3, 5 mil per vecka är ju bara 5 km om dagen. Jag önskar ju att alla som inte är fysiskt begränsade skulle röra sig så pass som ett minimum, men inser tyvärr att det inte ser ut så. 

Har aldrig förstått varför (friska och oskadade) människor väntar 7 min på bussen för att åka 1 km, när det går i princip lika fort att gå som att vänta + åka bussen. 

• hammarhajen
    Anonym (1280) skrev 2018-01-02 20:03:00 följande:
    Ja, men så är det!! Det är bara lathet/bekvämlighet att stå och vänta när man lika gärna kan gå..

Sen kanske samma människor klagar på både det ena och det andra angående sin kropp.
    Ja det är det mest tröttsamma. 

"Jag har så dåliga gener och behöver bara titta på en bulle för att gå upp!" Inte så konstigt det om man rör sig så lite.
  • hammarhajen
    Anonym (går) skrev 2018-01-03 14:05:44 följande:
    pinsamt haha!! hur mkt ska man gå då?
    Vad är det som är pinsamt?

Kroppen (och hjärnan) mår bäst om vi rör oss, det är väl inget konstigt. Att promenera en timme om dagen är kanon jämfört med att inte röra sig alls.Men sett till vad kroppen helst vill så är det ganska lite ändå. Sedan är livet just livet och för många ett svårt pussel att få ihop, och har man stillasittande jobb så kanske man får vara nöjd med en timmes promenad om dagen. Men att det egentligen är för lite, det är väl inte så konstigt? Våra kroppar vill inte vara relativt stilla i 23 h/dygn. 

Varför är det pinsamt att påpeka det?
  • hammarhajen
    Anonym (Josssan) skrev 2018-01-03 15:26:53 följande:
    De flesta man frågar tycker nog över en timme räknas som en långpromenad.
    Nja, det beror nog på tempot. En timmes strosande är ju skillnad mot en timmes riktigt snabb gång. 

För mig är nog en timme i snabbt tempo en "bra" promenad, medans en långpromenad nog går upp mot minst 1,5 h eller så. En timme strosande skulle jag nog knappt tänka på som promenad utan mer "ute en sväng". Men där tänker vi ju alla olika  
  • hammarhajen
    Anonym (hm) skrev 2018-01-03 16:27:34 följande:
    Det var en fråga vad hundägare tyckte var en långpromenad på FB och där svara alla 1 timme+ så är nog vad de flesta tänker även om det såklart finns undantag!

Idag var jag ute i en och en halv timme och kom upp i 8652 steg, 5,5 km. Min hund vill springa fram så jag går snabbt och ibland springer så jag förstår inte hur andra kan komma upp i det dubbla på samma längd, om man nu inte springer.
     De flesta går den sträckan på knappt en timme om de går raskt, så antingen har du en trasig stegräknare eller lite annan uppfattning om vad "snabbt" är än många andra. 

Men hur som helst är ju det viktiga inte vad vi anser om ditt tempo, utan att DU är nöjd och tillfreds
Svar på tråden 70000 steg/vecka..