Inlägg från: Charlotte N |Visa alla inlägg
  • Charlotte N

Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!

Efter tre barn, varav ett själv uppsökt kuratorn för att fråga om det är något fel på hen som vill sova med oss, har jag också insett att barn sover hos sina föräldrar tills de inte gör det längre. Kuratorn intygade också genast att precis så är det. Plötsligt är de tonåringar och vrålar "ut ur mitt rum" och man saknar de små varma kropparna bredvid en i sängen. Njut så länge det varar och var generös med närhet!

• Charlotte N
    annabellelee skrev 2018-01-02 22:00:03 följande:

"Plötsligt är de tonåringar och vrålar "ut ur mitt rum" och man saknar de små varma kropparna bredvid en i sängen. Njut så länge det varar" och "En förälder klättrade till och med ned i spjälsängen en period och låg där som en dubbelvikt kylskåpsdörr för att ungen ville. Vad gör man inte för sina barn?"

Jag antar att 90 % av er som svarar har halvvuxna barn och inte befinner er i småbarnsåren, och därför har råd att se tillbaka på de små gosiga kropparna genom ett nostalgiskt filter.

För oss som befinner oss mitt i småbarn såren är det inte lika lätt. Javisst är det mysigt att krama en liten tvååring. Men om nattningen tar en timme och du hela tiden ligger och tänker " får inte somna får inte somna får inte somna" eftersom du gick tidigare från jobbet för att kunna hämta tidigt från dagis och har en timmes jobb kvar att göra, plus disken efter middagen och den där tvättmaskinen som borde köras och.....ja, och sen hade det ju varit trevligt att någon enda gång kunna umgås med din man och bara se "på spåret" tillsammans, men det är en utopi för en av er måste alltid natta, så ni har inte kunnat umgås själva utan barn på 14 dagar.

Och du är så trött så trött, för igår var det likadant och efter att lillen somnat och du visst också slumrat till fick du stanna uppe hela natten och zombielikt ta hand om hushållsarbete och räkningar och fixa presenten till mormor.

Om du befinner dig mitt i det, då hade det varit guld värt att läsa saga, pussa och medan barnet somnade SJÄLV i egen säng kunna göra det som behöver göras, så att du nästa dag kunde vara en glad, utvilad och kärleksfull förälder istället för ett tröttkört, lättirriterat vrak som fräser åt både man och barn.

Så kära FL:är, innan ni fördömer oss som försöker få barnen att somna själv för att orka med familj, jobb och hem, försök minnas hur det faktiskt var. Jag ger mitt barn massor av närhet. Men jag måste få någon chans att hinna med resten av mitt liv också.

Till ts: det är svårt. Jag kämpar också på. Vi har ställt spjälsängen i vårt sovrum bredvid vår säng, och ibland nöjer sig lillen med att vi sticker in handen och lägger den bredvid honom, så får vi sova så. Vi tränar på att somna själv, men blir han ledsen under natten lyfter vi över honom i vår säng, så att vi får lite sömn. Det är vår kompromiss.

Nejdå. Har en 8-åring, en 5-åring och en 1-åring, heltidsjobb, hund, åtaganden osv. Alla sover med mig. Men inte fan hjälper det att gnälla! Och visst är det så att barnen behöver närheten, det bara ÄR så!
  • Charlotte N
    Charlotte N skrev 2018-01-02 22:15:26 följande:
    Nejdå. Har en 8-åring, en 5-åring och en 1-åring, heltidsjobb, hund, åtaganden osv. Alla sover med mig. Men inte fan hjälper det att gnälla! Och visst är det så att barnen behöver närheten, det bara ÄR så!
    Och efter att jag läst saga och ligger och väntar på att barnet ska somna betalar jag räkningar, svarar på jobbmail, rättar elevtexter och klickar hem en present till mormor på telefonen.

Hushållet sköter jag på morgonen och i samband med matlagningen. Städerska varje vecka såklart. Tid med maken får jag när barnen somnat, klockan 20:30 ungefär. Men sen sover vi allihop i samma säng, trångt men mysigt.
  • Charlotte N

Så sjukt! Friska människor med friska, sunda barn som har helt normala reaktioner, sitter och tycker synd om sig själva för att barnen inte lägger sig själva och sen sover själva hela natten. Ni får tro vad ni vill just nu, men den här tiden går fort. Och ni kommer minnas den med nostalgi.

• Charlotte N
    annabellelee skrev 2018-01-03 20:51:19 följande:
    Det är klart att jag kommer att minnas varje stund med nostalgi. Jag älskar mitt barn och njuter av varje kram. Men det hindrar inte att det är överjävligt jobbigt att ständigt lida av sömnbrist och att förhållandet tar stryk om man aldrig träffar sin partner för att den ene alltid nattar.

Att bara fnysa åt andras problem och berätta att man själv kan rätta elevtexter medan barnet somnar (roligt för dig, önskat att det funkade för ditt barn) ser jag inte vitsen med. Vill du känna dig lite bättre? Ok, då utser vi härmed dig till en bättre mor, så behöver vi inte diskutera det mer.
    Jag ville bemöta, det jag uppfattade som nedlåtande och mästrande, inlägget om att vi som kommenterat såklart hade större barn och inte mindes hur fruktansvärt jobbigt det var att ha småbarn. Kan man ta det för givet så tycker jag att jag kan bemöta det också.
  • Charlotte N
    Lilla Götet skrev 2018-01-04 21:23:16 följande:
    Vi kan alltid resonera så som du gör att det finns alltid någon som har det värre. Och så är det absolut, man förlorar alltid den diskussionen och det är alltid lika tråkigt med människor som trycker ner folk som mår dåligt med det taskiga resonemanget. Tack men det hjälper inte.
    Ja vet du, jag tror det är ett ganska bra wake up call ibland. Ta alla föräldrar som har barn med olika nedsättningar och diagnoser som har dessa problem hela livet. De är ganska många. Här pratar vi om en övergående period, ganska kort också, relativt sett. Sen kan man säga att man ger sina barn närhet osv, men uppenbarligen tycker inte barnen det räcker. Precis som att ni vill umgås med er partner en stund på kvällen och sen ändå sova ihop...
  • Charlotte N
    TeresB skrev 2018-01-05 07:44:01 följande:
    Men det hjälper ju inte. Ska man ta de som har barn med funktionsnedsättningar i varierande grad och mist sin assistans och jämföra med dem vars barn dött?

De har ju iaf sina barn!

Det är inte vettigt. Klart man måste få tycka att det är tufft och be om råd, stöd och hjälp. Med ditt tänk skulle knappt en själ i vårt priviligierade land få vara annat än evigt tacksamma.
    Det som är orimligt är att tycka "allt går åt helvete" för att barnen inte kan somna själva.
  • Charlotte N
    TeresB skrev 2018-01-05 11:57:08 följande:
    Ja ja.. kanske att man är trött, sliten, ledsen, känner sig misslyckad och använder lite starka ord.

Tar det lite långt.. lite som du gjorde.

Har ni ingen förståelse alls?

Varför inte tänka på hur man själv hade det om man tyckte att det var någon del som var jobbig och ge lite pepp.

Skulle det kosta så mkt att vara lite stöttande?
    Fast om du läser mitt första inlägg försökte jag vara precis det. Dock så fick jag direkt höra att jag minsann har så stora barn (yngsta är 1 år) att jag inte minns hur det är. Då blev jag lite sur:)
Svar på tråden Inte nu igen! Gjort allting rätt och nu går det åt helvetet ändå!