Hur står man ut med allt manshat i Sverige?
Se detta!
Gavin McInnes slaktar en feminists argument.
Se detta!
Gavin McInnes slaktar en feminists argument.
Jag är mamma till en son som kommer att växa upp till en vit man och jag har tre sätt att hantera den polariserade debatten med politiska trender som rasifiering och pop-feminism för privilegierade kvinnor:
1. När min son har ställt frågor om uttalanden där vita män framställs som roten till världens ondska har jag visat honom världskartor över kvinnors, hbtq-personers och minoriteters rättigheter. Det är nämligen uppenbart för var och en att i de länder där vita män anses styra har dessa grupper flest rättigheter. Till exempel den här typen av kartor över kvinnors situation i olika länder:
www.womanstats.org/maps.html
Vissa invänder då att dessa grupper har kämpat för sina rättigheter här, vilket de självfallet har, men de skulle aldrig ha fått dem om dessa "onda" vita män inte hade gått med på det. Annars är det som att säga att samma grupper i andra delar av världen inte anstränger sig tillräckligt.
Det finns förstås en vidrig historia av kvinnoförtryck, kolonialism och förföljelse som aldrig får glömmas bort och vi har inte uppnått full jämställdhet än, men det är också viktigt att fokusera på hur det ser ut idag så att man gör insatser där de behövs i stället för att fixera sig vid en enskild grupp som det enda problemet.
2. Barn och ungdomar behöver förebilder som de kan känna igen sig i. Det gäller barn av alla hudfärger och etnicitet. Om vita män som grupp framställs som ond och problematisk kommer vita pojkar bli historie- och identitetslösa på ett sätt som andra barn inte behöver bli. Alltså lär jag min son om vår historia och bakgrund med alla kungar, vetenskapsmän och politiker etc. som har format det samhälle med den frihet och trygghet vi har idag. Självfallet har han även kvinnliga förebilder men han behöver också se sin egen grupp åstadkomma bra saker.
3. Jag lär sonen att stå upp för sig själv och strunta i vad som är politiskt opportunt för stunden. Jag vill inte att han blir en självömkande individ som beklagar sig över vad man får och inte får säga. Jag lär honom att respektera andra men också att kräva samma respekt tillbaka. Han är den han är och om någon har problem med det måste de kunna förklara varför.
Då läser du tidningar väldigt selektivt.
Vilka män är i samhällets bottenskikt och om det är missbrukare, psykiskt sjuka och män som är socialt isolerade och som därför inte lyckas med relationer skulle dessa ställa upp och vara med i artiklar så att media kan skriva om dem. Vem skulle vilja lämna ut sig själv och berätta att ingen vill dejta dem och vem skulle läsa dessa artiklar när dessa personers berättelser alltid går ut på att det är kvinnors fel att de inte har ett bra liv
Är det feministers fel att detta inte tas upp? Har inte män något ansvar för hur män i Sverige har det?
Den hör har visats tidigare men tål att visas igen. Här får man en insikt i hur stollig feminismnen kan vara.
Vad ska män ta upp då? Eller har män inget ansvar?
Media tar upp mäns problem oavbrutet varje dag är det rapporter om män som förövare eller offer, män som dör av nätdroger och nu att dataspelsberoende klassat som sjukdomar
Alla dessa problem bör ju adresseras av psykologer, psykiatriker, beroendeteurapeter eller liknande.
Varför vill du att den stolliga feminismen (din åsikt) ska driva era frågor?
Varför kritiserar män kvinnor när de istället kan ägna den energin till att ta upp männens problem med missbruk, våld, misslyckande i skolan, dataspelsberoende osv.
Var är alla män som bildar nätverk för att hjälpa pojkar att inte hamna utanför och se till att de inte isolerar socialt så att de inte har kontaktnät när de behöver detta.
Män kan alltså inte ta upp saker de har problem med utan att kritisera feminister?
Varför måste man kritisera feminister om man vill prata om mäns höga självmordstal?
Uppenbarligen är inte män beredda att stödja män som hamnar i utanförskap eller engagera sig för att udda dataspelsberoende killar som inte sköter skolan inte ska hamna vid sidan av för annars skulle massor av män starta projekt för inkludering genom mentorskap.
Mycket snack - liten verkstad. Är män i allmänhet som denna skribent så är det ju inte konstigt att det går dåligt för pojkar i skolan. Var finns förebilderna?
Men visa då att du inte har på dig en offerkofta, kämpa då för frågor du brinner för. Det kan du göra utan att blanda in feminister. Men du är så insnöad på att ogilla och snacka skit om feminister, hur hjälper det andra män tror du?
Är väl lämpligt att män jobbar med män som befinner sig i samhällets bottenskikt och i utanförskap med tanke på att dessa män inte har något förtroende för kvinnor eftersom de inte sällan anser att det är den moderna kvinnans fel att de inte lyckats i skolan, inte fått det jobb de borde få och inte fått den partner den förtjänat genom att inte vara otrevlig.
Ja, det känns ju konstruktivt för män i samhällets botten, att du belyser fel med feminism. Det hjälper dom säkert mycket.
Och att posta filmer som nervärderar feminister är ingen härskarteknik?
Kasta inte sten i glashus.