Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Hur står man ut med allt manshat i Sverige?

Anonym (Också feminist) skrev 2018-01-05 00:47:40 följande:

[...]
    Det pratas mycket om kvinnohat från extremhögern (som riktar sig mot kvinnor vänster om SD) men inget om kvinnohat från Vänstern som riktar sig till alla kvinnor höger om Kpmlr. Inte heller desammas vidriga antisemitism. Nåja, det var ett sidospår i tråden men det hänger ihop.
    [...]

Vissa feminister är för djävliga - Petra Östergren
    www.petraostergren.com/News.aspx
    Från aktad till föraktad - Fokus
    www.fokus.se/2017/06/fran-aktad-till-foraktad/

Feminismen måste bli mer tolerant - Sakine Madon - Expressen
    www.expressen.se/ledare/sakine-madon/feminismen-maste-bli-mer-tolerant/
  • KlunsSmurfen

Jordan Peterson och Ivar Arpi (Svenska Dagbladet)

• KlunsSmurfen
    Anonym (Också feminist) skrev 2018-01-05 12:57:15 följande:
    [...]
    Jag gick på massa demonstrationer som ung och tyckte det var jobbigt att hela tiden försvara mig eftersom stenkastande, maskerade huliganer förstörde varenda större demonstration. Försökte hävda att jag var ju fredlig och min grupp (som var grön, inte vänster) gjorde aldrig sånt.
    [...]
    Svarta blocket?
    sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_blocket
  • KlunsSmurfen
    FDFMGA skrev 2018-01-05 18:21:34 följande:
    Okej, jag ska försöka nå fram ännu en gång.

Vem som helst kan hitta stöd för vad som helst om man nöjer sig med bloggar och twitter och om man dessutom tar dessa enskilda exempel som ett argument för ett kompakt manshat i samhället så är man slapptänkt, sannolikt på grund av att man saknar verklighetskontakt.

Jag frågar efter exempel som stöder ts tes att det finns ett oändligt antal manshatande artiklar i vilken TIDNING som helst.
    Det som står i TS är BS men diskussionen har bytt riktning.
  • KlunsSmurfen

Sociala medier har ett stort inflytande, speciellt på unga.

• KlunsSmurfen
    FDFMGA skrev 2018-01-05 19:09:29 följande:
    Ja, jag såg att du diskuterar en massa stora demonstrationer som förstördes av stenkastande huliganer varje gång.

Själv håller jag mig till min linje som innebär att om man diskuterar ett kompakt manshat i samhället så är det fullständigt irrelevant med valda enskilda exempel från bloggar med mera.

Jag kan om jag vill ge exempel på att samhället genomsyras av rasism, antifeminism, tron på att vaccin är roten till alla sjukfomar, att judarna ligger bakom en världomspännande sammansvärjning eller att klimatfärändringarna är ett påhitt - alltså om jag använder metoden att plocka en enskild pusselbit ur ett pussel på många miljoner bitar och triuferande ropa ut att detta är hela pusslet.

Jag är man, jag upplver inget manshat, däremot har jag barn som är av kvinnligt kön. Jag upplever att det inte är lika enkelt för dem, att de ofta förväntas stå tillbaka för pojkar. Det är förstås bara min bild, men jag är övertygad om att den är mer allmängiltig än den som ges av de märkliga existenser som bombarderar FL med lika märkliga påståenden som att feminismen är roten till allt ont och att det är orättvist att alla män inte får liggaSkrattande
    "Ja, jag såg att du diskuterar en massa stora demonstrationer som förstördes av stenkastande huliganer varje gång."
     Jag ställde en fråga, hur får du det till en diskussion?

"Själv håller jag mig till min linje som innebär att om man diskuterar ett kompakt manshat i samhället så är det fullständigt irrelevant med valda enskilda exempel från bloggar med mera."
    Nu finns det ju inget kompat manshat i tidningar som TS påstår att det gör, det är ingen större mening att diskutera det så diskussionen har bytt riktning.

"märkliga påståenden som att feminismen är roten till allt ont och att det är orättvist att alla män inte får ligg"
    Vissa är så men det betyder inte att det inte går att kritisera feminister.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (albins pappa) skrev 2018-01-05 19:28:27 följande:
    Trodde att Zara var en ung sångerska men tydligen är det tydligen är det inte genom musiken hon fått framgång utan något helt annat
    Hon vet väl hur man marknadsför sig själv men hon får också en hel del skit för det.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (JK) skrev 2018-01-05 19:38:59 följande:
    Hat föder hat. Att inbilla sig att man ska komma till rätta med kvinnohat genom manshat är urbota naivt och korkat.
    Precis, det är lika genomtänkt som att kalla alla feminister för femnazis.
  • KlunsSmurfen
    Korv med mos skrev 2018-01-05 19:35:32 följande:

Hat är aldrig bra.

MEN..

Om vi tittar objektivt på manshat vs kvinnohat, hur yttrar det sig? Hur drabbas män och kvinnor?

Kvinnohat: kvinnor förföljs, våldtas och hotas. Kvinnohatarna ger sig aktivt på kvinnor. Kvinnor är rädda för sina liv.

Manshat: män ignoreras, ifrågasätts och i värsta värsta fall hängs ut offentligt om de begått ett brott. Manshatare håller sig borta från män, vill hells inte ha dem i sin närhet. Manshatarna drar sig undan. Män känner sig kränkta och ouppskattade.

Ser du en skillnad här i väsentlighet mellan kvinnohat och manshat (som är en motreaktion på kvinnohatet)? Vilket av dessa hat är viktigast att ta itu med först?

Båda om man inte har helkass simultanförmåga.

• KlunsSmurfen
    Anonym (albins pappa) skrev 2018-01-05 19:51:20 följande:
    Nu uttalade hon sig ju inte om män förrän det skedde övergrepp framför scenen när hon i egenskap av sångerska uppträdde.
    Hon sa en hel del och drev med män före 2016. Hon verkar inte heller ha samma syn på män som Lady Dahmer har.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (JK) skrev 2018-01-05 19:57:18 följande:
    Ja, hon är duktig på att marknadsföra sig själv. Du tycker inte att det är märkligt att man marknadsför sig själv genom att hata män i Sverige?
    Det är inte så genomtänkt att säga att man är en "manshatare" men hon verkar ändå inte vara en riktig manshatare.
    2015
    ? Jag hatar inte ALLA män. För att citera min Instagram ?Jag älskar min pojkvän, min pappa, mina fina och omtänksamma killkompisar, dom manliga producenterna jag jobbar med, men jag hatar män i grupp. Män som i grupp förtrycker och hotar och som sedan skrattar och det och åt mig.? Samhället säger åt tjejer att inte generalisera, men skyller sedan på offret vid en våldtäkt för att hon inte ?tänkte sig för? eller ?var dum nog att prata med mannen innan?. Que? Va? What? Paradoxen.
    www.zaralarsson.se/2015/06/30/tydlig-punktform-ska-jag-har-forklara/
    2016
    Jag hatar ju inte män som individer, och jag hoppas att folk har förstått det.
    nyheter24.se/modette/livsstil/836240-zara-larsson
    2017
    Jag hatar inte specifika män eller min pappa eller mina manliga vänner.

• KlunsSmurfen
    Anonym (JK) skrev 2018-01-05 20:32:06 följande:
    Jag tror inte hon är en manshatare men hon utger sig för att vara en, då det är ett lätt sätt att vinna poäng i Sverige.

Om du säger att du hatar män, utger du dig för att vara en manshatare. Om du sedan gillar vissa individer som är män motsäger inte det att du är manshatare.
    Det är dumt att sätta samma etikett på sig själv som riktiga manshatare, ha dem som förebild och sprida deras idéer. Jag tycker att det är rätt att kritisera henne för det men om man bara säger att hon hatar män kommer hon undan genom att förklara definitionen av manshat.
  • KlunsSmurfen
    Digestive skrev 2018-01-06 13:56:08 följande:
    Att manshat återfinns bland många kvinnor vore att överdriva och starkt, ett helt orimligt påstående. Ideologin som influerar den som hatar män (radikalfeminism) är dock ordentligt utbred och sannerligen etablerad i Sverige.

Radikalfeminism är ideologin som påstår att det finns ett "Patriarkat" som systematiskt förtrycker kvinnor och som upprätthålls av män (främst vita män).

Du känner säkert igen åsikterna ovan och det är alltså dessa feminister som tenderar att kollektivt skuldbelägga män (en något extrem hållning bland dessa) och som tenderar att kompensera för "Patriarkatets" förtryck genom mer fokus på kvinnor, mer stöd åt kvinnor eller kommer med politiska förslag som en jämställdhetsskatt/"manskatt", (ett exempel på mer extrema uttryck bland dessa feminister), som Feministiskt Initiativ har föreslagit.

Manshat är ett väldigt extremt uttryck av den här ideologin men du ser nog tendenserna i och med övertygelsen av "Patriarkatets" existens.

Ingen feminist behöver vara radikalfeminist. Ideologin har dock varit populär sedan 70-talats feministvåg - som just var radikalfeminismen som såg sitt ljus.
    Kan lägga till genus"vetenskap" som "bekräftar" att kapitalism är en maktstruktur (patriarkat).
    Undrar varför det är "maktpositioner"
    4.1 En introduktion till postmodernismen | Filosofi för gymnasiet
    Enligt Theodor Adorno (1903-1969) har vi allt sedan antiken försökt hitta en ordning, ett system bakom den skiftande verkligheten. Vi har konstruerat stora religiösa, ideologiska och filosofiska system som gjort anspråk på att sitta inne med sanningar om världen och människan. Det är med detta sökande efter den stora sanningen som de postmoderna tänkarna vill göra upp.

Alla som påstår sig har sanningen kommer automatiskt att ingå i ett maktspel. I samma stund som man formulerar en övergripande sanning som man vill att andra ska följa så uppstår en hierarki och ett maktförhållande. Den som tror sig sitta inne med sanningen strävar i grunden efter kontroll över andra. Man definierar vad som är rätt och normalt och skiljer ut oliktänkande och avvikare.

Varje formulering av sanning eller mening blir alltså ett maktövergrepp, ett försök att behärska världen och människorna. Alla ideal eller normer blir mer eller mindre automatiskt förtryckande. Låt oss ta den västerländska frihetsideologin som exempel. Den har ofta fått legitimera en politik som inneburit frihet för vissa och underkastelse för andra. Många menar att det finns ett tydligt samband mellan upplysningens förnuftsidéer och den västerländska kolonialismen likväl som framväxten av ett modernt kontrollsamhälle präglat av disciplinering, normalisering och marginalisering av det annorlunda.

[...]

Relativism
    Postmodernism är en modern form av relativism.

För att bättre förstå relativismen bör man utgå från den klassiska uppfattningen om vad kunskap är (epistemologi). Allt vi tror oss veta är inte kunskap; felaktiga föreställningar och fantasier är något annat. Redan Platon definierade kunskap som de föreställningar som var sanna och välgrundade. Om vi hittar på en slumpmässig åsikt om världen som sedan visar sig vara sann har vi fortfarande inte haft kunskap i frågan. Vi måste alltså först haft goda anledningar att tro att så faktiskt var fallet. Lika så kan man per definition inte ha felaktig kunskap ? bara fel.

gymnasiefilosofi.se/introduktion-till-postmodernism/
    Feministisk vetenskapsteori - Wikipedia
    Feministisk postmodernism

Här kan man säga att kvinnan slutar existera som en utifrån några materiella/fysiska (empirism) eller erfarenhetsbaserade (ståndpunktsteori) kriterier kategoriserbar enhet och istället betonas att ?kvinnligt? och ?manligt? (eller ?femininitet? och ?maskulinitet?) är sociala konstruktioner som vi måste förhålla oss till precis som ras, klass, sexualitet etc. De praktiska implikationerna av feministisk postmodernistisk vetenskapskritik blir att vi måste försöka upphäva de dikotomier som upprätthåller skillnader mellan könen och mellan andra grupper.

sv.wikipedia.org/wiki/Feministisk_vetenskapsteori

Identitetspolitik ? Wikipedia

Identitetspolitik är politiska ställningstaganden som grundar sig på särintressen och perspektiv utifrån tillhörighet av en social grupp

[...]

Termen identitetspolitik och rörelser som förknippas med den, uppkom under slutet av 1900-talet. Det förekommer företrädesvis i arbetarrörelser, etniska rörelser, feministiska rörelser, HBTQ-rörelser, handikapprörelser, och postkoloniala rörelser.

sv.wikipedia.org/wiki/Identitetspolitik

Intersektionalitet ? Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Intersektionalitet
    Vad är postmodernism?

Jordan Peterson: (Identity politics and the Marxist lie of white privilege)
    - Postmodernismens mål är att ge upphov till kommunism: Marx sätt var inte framgångsrikt. Postmodernismen är ett sätt att ge upphov till marxism under en ny förklädnad.
    - För postmodernismen är det det vita patriarkatet som är måltavlan.

- Postmodernisterna försöker inte förbättra det som inte fungerar, de vill istället förstöra det helt och hållet.

- Det finns fler skillnader inom gruppen än mellan grupper. Iden att det finns fler skillnader mellan grupper är en i grund och botten rasistisk ide.
    - Ett företag har som mål att uppnå ?rätt? mängd mångfald, med avseende på tankar, ideer, och åsikter, och så vidare, och allt detta kan uppnås utan att fokuera på gruppidentiteten.

- Varför väljer de de skillnader som de väljer? Varför inte andra skillnader? Det finns ju ett oräkneligt antal ?grupper? eller kategorier. Om vi tar argumentet till dess logiska slutpunkt är det individen som är den slutgiltiga minoriteten.

Apples mångfaldschef avgår efter blott sex månader på jobbet, efter att hon skapat ett ramaskri genom att hävda att det inte var enbart minoriteter eller kvinnor som utgjorde det enda kriteriet för mångfald, enligt vad som rapporterats.
    "Det kan finnas 12 vita, blåögda, blonda män i ett rum, och även de kan vara mångfaldiga eftersom de kommer att föra med sig olika livserfarenheter och olika perspektiv på livet", sa hon.

"Mångfald är den mänskliga upplevelsen", sa hon enligt Quartz. "Jag blir ibland lite frustrerad när termen mångfald kladdas på färgade, eller kvinnor, eller LGBT."

www.mises.se/2017/12/04/vad-ar-postmodernism/

Professor Against Political Correctness - YouTube
    www.youtube.com/playlist
  • KlunsSmurfen
    Digestive skrev 2018-01-06 17:18:33 följande:
    [...]
    Det är i allmänhet svårt att rucka på folks övertygelser,
    [...]
    We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them.
    - Albert Einstein
    Jordan Peterson - The problem with framing it as win losses is that you still end up living with the losers.
    [...]
    its more particularly in the US, like you guys are polarised almost down the middle, its pretty much 50/50 and it's just not helpfull to have half of those loosing and the other half winning cause you are stuck with each other.

Mixed Mental Arts #300: Jordan Peterson 3.20
    Rubin - The secret is basic decency
    Philip - Something my dad taught me when i was a kid, is even when you disagreing with someone try your best even how much you disagree with them and everything they are saying leave them with a door open to save some face, to maby realise that part of what they are thinking, there is a misstep there.
    Because when you put someone in a corner, all you really doing is locking them down in their believe

In the past if i'm talking to someone and they hit me with something that proves something previously taught was wrong it almost feels like im being like attacked or being told i'm stupid and thats not a great feeling.

So when you arguing with someone and if the real intent is to hopefully promote truth, hopefully to promote the right taught, hopefully then you leave the door open for them.

Philip DeFranco and Dave Rubin - YouTube. 13.50
  • KlunsSmurfen
    Digestive skrev 2018-01-06 20:47:33 följande:
    Värt att påminna sig om varje dag. Det är så lätt att falla i sådana gropar, och då talar jag enbart för mig själv.
    Det är lätt att ha inställningen men den är nästan omöjlig att leva upp till.
  • KlunsSmurfen
    dream on skrev 2018-01-07 18:34:05 följande:
    Liberal radikalfeministen- låter lite som en contradiction in terms i mina öron. Jag tror inte hon skulle sätta den etiketten på sig själv.

Vidare är det fullt möjligt att godkänna tanken om ett patriarkat utan att hata män. Kvinnor är dessutom också med och vidmakthåller strukturer och dessa maktförhållanden som i förlängningen får negativa konsekvenser för både män och kvinnor.

Nu är inte Lady Dahmer någon personlig favorit men läser man mer än hennes gapiga rubriker så förstår man rätt snabbt att det inte är män som individer hon hatar ( även om hon verkar ha ett konfliktfyllt förhållande till sin far) utan att de mekanismer i samhället som reducerar kvinnors inflytande, som reglerar hur kvinnor - och män(!) - ska vara osv. Att vilja medvetandegöra dessa strukturer och peka på mäns -som i många fall verkar tämligen omedvetna om sin genom historien givna- överordning är inte manshat däremot är det fånigt att kalla det det.
    "Vidare är det fullt möjligt att godkänna tanken om ett patriarkat utan att hata män."
    Det är möjligt men iden om patriarkatet är att kapitalismen är en maktstruktur som får män att bli dumma i huvudet. Blir män dumma i huvudet av patriarkatet är de flesta män dumma i huvudet.
    www.familjeliv.se/forum/thread/78328249-hur-star-man-ut-med-allt-manshat-i-sverige/22

"Nu är inte Lady Dahmer någon personlig favorit men läser man mer än hennes gapiga rubriker så förstår man rätt snabbt att det inte är män som individer hon hatar"
    Hon verkar inte gilla män.

Lady Dahmer - Hur pratar man om pedofiler med barnen?
    ladydahmer.nu/2017/june/hur-pratar-man-om-pedofiler-med-barnen.html
    Vuxna män tänder på barn ? men det är kanske inte så konstigt
    nyheter24.se/debatt/893630-lady-dahmer-sexualisering-barn

Min farsa har lärt mig att hata kvinnor
    ladydahmer.nu/2018/january/vardelosa-farsor-som-ska-ge-rad.html
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Jämställdist) skrev 2018-01-07 19:56:08 följande:
    Feminister tar sällan upp att män är en majoritet i samhällets bottenskikt. Jag menade alltså att feminister inte tar upp detta; inte att missbrukare skulle ställa upp i artiklar.

?...när dessa personers berättelser alltid går ut på att det är kvinnors fel att de inte har ett bra liv?

Det var en grov generalisering måste jag säga.
    Vissa feminister gör det andra vill inte för att det går emot iden om patriarkatet som gynnar alla män.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Jämställdist) skrev 2018-01-07 21:09:05 följande:
    Härskarteknik...

Vanligt bland feminister, tyvärr.
    Det händer att feminister anklagar andra för att använda härskartekniker, ordet är väldigt missbrukat....
    Anonym (Rickard) skrev 2018-01-07 21:12:54 följande:
    Och att posta filmer som nervärderar feminister är ingen härskarteknik?

Kasta inte sten i glashus. 
    filmer som nervärderar feminister för att feminister pratar i dem. De skulle ha tänkt på det innan lät sig bli filmade.
    Tankevurpa?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (albins pappa) skrev 2018-01-07 21:15:42 följande:
    Är väl lämpligt att män jobbar med män som befinner sig i samhällets bottenskikt och i utanförskap med tanke på att dessa män inte har något förtroende för kvinnor eftersom de inte sällan anser att det är den moderna kvinnans fel att de inte lyckats i skolan, inte fått det jobb de borde få och inte fått den partner den förtjänat genom att inte vara otrevlig.
    finns det någon källa på det?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Rickard) skrev 2018-01-07 22:35:13 följande:
    Så konstruktivt...

Varför agerar ni inte istället? Eller är det konstruktivt  att visa filmer på  feminister som gör bort sig?
    Det här är en tråd på FL.
    Är det konstruktivt att försvara feminister som gör bort sig?
    Anonym (Rickard) skrev 2018-01-07 21:12:54 följande:
    Och att posta filmer som nervärderar feminister är ingen härskarteknik?

Kasta inte sten i glashus. 

Begreppet härskarteknik används inom feminismen där det räknas som en viktig faktor i upprätthållandet av könsmaktsordningen. Utanför feminismen (och även inom feminismens studier av intersektionalitet) beskriver teorin att liknande tekniker används för att hålla borta till exempel människor med "felaktig" social bakgrund (samhällsklass), ålder eller av annorlunda etnicitet från makten. Härskartekniker kan användas av alla.

sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik
    Anonym (Rickard) skrev 2018-01-07 20:59:03 följande:
    Vad rättfärdigar män att inte bilda nätverk för att driva viktiga frågor?

Att kvinnor inte driver era frågor borde ju tvärtom göra er ännu mer benägna att ta  itu med saken själv.

Tycker dina inlägg bara bevisar att många män med dina åsikter är offerkoftor, ni visar gärna hur värdelösa feminister är (fast vi ska ändå driva era frågor) som inte orkar ta itu med era egna problem. 

Svar på tråden Hur står man ut med allt manshat i Sverige?