• Vviiccttoorriiaa

Hjälp! Vi matchar inte!

I tre år och fyra månader har vi kämpat. 2017 har varit ett helvetiskt år på många sätt och vis. Fyra ivf försök har vi hunnit med och nu är vi utskrivna från Sahlgrenska utan att ens varit i närheten av en graviditet. Av dessa fyra försök har vi endast fått två, TVÅ, embryon men inget har ens gett ett svagt plus på Stickan. Nu är vi utskrivna med orden "ni matchar inte". Enligt SU är hans sperminer perfekta OCH mina ägg, men vi är tydligen en jäkligt dålig ihopmatchning.

Finns det någon här inne som varit i samma situation? Vi tror själva inte på denna "förklaring" utan är fullt övertygade om att det måste finnas en annan orsak/anledning.

Hjälp oss är ni snälla! Jag orkar snart inte mer....

• Svar på tråden Hjälp! Vi matchar inte!
  • Anonym (Tjej)

Vad tungt. Om det verkligen inte funkar kanske ni kan skaffa två barn. Ett med spermiedonation och ett med äggdonation? Att de säger att ni inte matchar låter dock mest som att  de inte har någon aning varför det inte funkar. Var de embryona som blev bra embryos? Var det vid samma tillfälle eller olika? 

Har du något immunologiskt problem själv eller i släkten? Typ allergi, eksem, reumatiskt eller annat. 

• Vviiccttoorriiaa

Det knäppa är att de BARA pratar om äggdonation om det inte skulle fungera efter 3-4 ivf:er till. Annars var det min tanke med, att ta emot donerade ägg ena gången och spermier en annan gång.

Det finns reumatism i släkten. Är inne på att göra en immunologisk undersökning. Har du några erfarenheter av det?

• Ingrediensen

Vad tråkigt för er! Jag tror heller inte ett dyft på deras förklaring utan de vill bara inte säga att de inte har en susning.

Hade jag varit som er hade jag fortsatt försöka privat. Det finns ju mycket kvar att prova. Men är problemet att du inte får ut så många ägg eller att de inte blir befruktade eller att de dör under odlingstiden?

Själv blev jag gravid på sjunde ivf:en så det är inte alltid det funkar direkt. Då hade vi tagit varsin lång penicilinkur som ordination mot uroplasma. Något många läkare tycker är en del av vanliga floran.

• Vviiccttoorriiaa

Ureplasma? Googlade upp det men förstår inte riktigt, kan det vara en orsak till barnlöshet? Låter galet att de inte kollar upp den sjukdomen isf.

Vilken klinik har ni varit på? Vi är helt inne på att byta till en klinik utomlands. Privat ska vi absolut göra, vi ger inte upp ännu, kanske aldrig!

• Vviiccttoorriiaa

Ureplasma? Googlade upp det men förstår inte riktigt, kan det vara en orsak till barnlöshet? Låter galet att de inte kollar upp den sjukdomen isf.

Vilken klinik har ni varit på? Vi är helt inne på att byta till en klinik utomlands. Privat ska vi absolut göra, vi ger inte upp ännu, kanske aldrig!

• Jag är bara jag

Enligt CvL där jag gjorde alla mina IVF:er finns inget som heter att man inte matchar. Det är ingen orsak till infertilitet. Har du bytt metod, bytt alla mediciner, gjort ICSI istället för IVF? Innan man provat allt det ska läkarna inte döma ut en.

• Anonym (Jessica)

Inte jag själv, men min syster.

Inget fel hittades på vare sig henne eller hennes man, de fick också beskedet att de inte matchar.

Trots det blev hon plötsligt spontant gravid

efter 10 år av ofrivillig barnlöshet!

• Meriall
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-01-04 19:00:38 följande:

Det knäppa är att de BARA pratar om äggdonation om det inte skulle fungera efter 3-4 ivf:er till. Annars var det min tanke med, att ta emot donerade ägg ena gången och spermier en annan gång.

Det finns reumatism i släkten. Är inne på att göra en immunologisk undersökning. Har du några erfarenheter av det?

Immunologiska problem kan göra att man får svårare att få embryona att fästa i livmodern, immunförsvaret är liksom upphypat och slänger ut dem lättare än det ska. Då kan det hjälpa att plantera in två embryos samtidigt så att de kan hjälpas åt att hålla sig kvar. 

Har en syster som också var oförklarligt barnlös länge och ivf hjälpte inte alls. Fick aldrig plus på stickan. Sedan satte de in två och då tog det sig direkt. Efter det har de fått fler barn på egen hand, som att kroppen "fattat" att det inte är farligt. Därför jag frågade om era två embryos var på samma försök. 

Ja jag tycker den iden är bättre om inget annat funkar, så får du föra dina gener vidare till barnen med :)

• Vviiccttoorriiaa
    Jag är bara jag skrev 2018-01-04 19:55:33 följande:

Enligt CvL där jag gjorde alla mina IVF:er finns inget som heter att man inte matchar. Det är ingen orsak till infertilitet. Har du bytt metod, bytt alla mediciner, gjort ICSI istället för IVF? Innan man provat allt det ska läkarna inte döma ut en.

ICSI har vi gjort tre av gångerna, men tyvärr...
  • Vviiccttoorriiaa
    Meriall skrev 2018-01-04 20:15:59 följande:

Immunologiska problem kan göra att man får svårare att få embryona att fästa i livmodern, immunförsvaret är liksom upphypat och slänger ut dem lättare än det ska. Då kan det hjälpa att plantera in två embryos samtidigt så att de kan hjälpas åt att hålla sig kvar. 

Har en syster som också var oförklarligt barnlös länge och ivf hjälpte inte alls. Fick aldrig plus på stickan. Sedan satte de in två och då tog det sig direkt. Efter det har de fått fler barn på egen hand, som att kroppen "fattat" att det inte är farligt. Därför jag frågade om era två embryos var på samma försök. 

Ja jag tycker den iden är bättre om inget annat funkar, så får du föra dina gener vidare till barnen med :)

Har du/vet du någon som utfört immunologisk undersökning? Verkar inte vara så lätt att göra det?!

Tyvärr har det bara blivit ett embryo/gång. Det har därför inte varit möjligt att sätta in fler.
Svar på tråden Hjälp! Vi matchar inte!