• Vviiccttoorriiaa

Hjälp! Vi matchar inte!

I tre år och fyra månader har vi kämpat. 2017 har varit ett helvetiskt år på många sätt och vis. Fyra ivf försök har vi hunnit med och nu är vi utskrivna från Sahlgrenska utan att ens varit i närheten av en graviditet. Av dessa fyra försök har vi endast fått två, TVÅ, embryon men inget har ens gett ett svagt plus på Stickan. Nu är vi utskrivna med orden "ni matchar inte". Enligt SU är hans sperminer perfekta OCH mina ägg, men vi är tydligen en jäkligt dålig ihopmatchning.

Finns det någon här inne som varit i samma situation? Vi tror själva inte på denna "förklaring" utan är fullt övertygade om att det måste finnas en annan orsak/anledning.

Hjälp oss är ni snälla! Jag orkar snart inte mer....

• Svar på tråden Hjälp! Vi matchar inte!
  • Vviiccttoorriiaa

Det knäppa är att de BARA pratar om äggdonation om det inte skulle fungera efter 3-4 ivf:er till. Annars var det min tanke med, att ta emot donerade ägg ena gången och spermier en annan gång.

Det finns reumatism i släkten. Är inne på att göra en immunologisk undersökning. Har du några erfarenheter av det?

• Vviiccttoorriiaa

Ureplasma? Googlade upp det men förstår inte riktigt, kan det vara en orsak till barnlöshet? Låter galet att de inte kollar upp den sjukdomen isf.

Vilken klinik har ni varit på? Vi är helt inne på att byta till en klinik utomlands. Privat ska vi absolut göra, vi ger inte upp ännu, kanske aldrig!

• Vviiccttoorriiaa

Ureplasma? Googlade upp det men förstår inte riktigt, kan det vara en orsak till barnlöshet? Låter galet att de inte kollar upp den sjukdomen isf.

Vilken klinik har ni varit på? Vi är helt inne på att byta till en klinik utomlands. Privat ska vi absolut göra, vi ger inte upp ännu, kanske aldrig!

• Vviiccttoorriiaa
    Jag är bara jag skrev 2018-01-04 19:55:33 följande:

Enligt CvL där jag gjorde alla mina IVF:er finns inget som heter att man inte matchar. Det är ingen orsak till infertilitet. Har du bytt metod, bytt alla mediciner, gjort ICSI istället för IVF? Innan man provat allt det ska läkarna inte döma ut en.

ICSI har vi gjort tre av gångerna, men tyvärr...
  • Vviiccttoorriiaa
    Meriall skrev 2018-01-04 20:15:59 följande:

Immunologiska problem kan göra att man får svårare att få embryona att fästa i livmodern, immunförsvaret är liksom upphypat och slänger ut dem lättare än det ska. Då kan det hjälpa att plantera in två embryos samtidigt så att de kan hjälpas åt att hålla sig kvar. 

Har en syster som också var oförklarligt barnlös länge och ivf hjälpte inte alls. Fick aldrig plus på stickan. Sedan satte de in två och då tog det sig direkt. Efter det har de fått fler barn på egen hand, som att kroppen "fattat" att det inte är farligt. Därför jag frågade om era två embryos var på samma försök. 

Ja jag tycker den iden är bättre om inget annat funkar, så får du föra dina gener vidare till barnen med :)

Har du/vet du någon som utfört immunologisk undersökning? Verkar inte vara så lätt att göra det?!

Tyvärr har det bara blivit ett embryo/gång. Det har därför inte varit möjligt att sätta in fler.
  • Vviiccttoorriiaa
    Jag är bara jag skrev 2018-01-04 20:41:44 följande:

Metod och mediciner då?

Metoder? Vad menar du med det? Menar du långa/korta protokoll? Isf har vi testat båda.

Medicinering har skett på tre olika sätt. Exakta mediciner har jag tyvärr inte koll på.
  • Vviiccttoorriiaa
    Anonym (Tess) skrev 2018-01-04 21:04:15 följande:

Jag och min man "matchade inte" heller. Men vi hade ändå turen att bli gravida efter nästan tre år, fyra havandeskapsförgiftningar, tre ma och två missfall senare har vi tre friska barn. Min kropp var "allergisk" mot min mans spermier sades det.

Lycka till och hoppas att det löser sig.

Oj, intressant! Hur gick ni tillväga för att bli gravida? Grattis till era guldklimpar, måste vara helt fantastiskt!
  • Vviiccttoorriiaa
    Jag är bara jag skrev 2018-01-04 21:55:00 följande:

Långa, korta och Boston. Låter som ni testat det mesta, men ge inte upp än ändå.

Boston har jag aldrig hört talas om, ska genast kolla upp det! Tack!
  • Vviiccttoorriiaa
    Anonym (ma) skrev 2018-01-04 23:07:24 följande:

Vad menas med att man inte matchar? Finns det någon grund ? eller är det bara något man säger när man inte lyckas bli gravida?

Nä du, jag önskar jag hade svaret på det. Jag gissar på att de inte hittar vart felet ligger och då säger de bara att man inte matchar. Men sanningen är väl den att i Sverige kollar man inte upp allt som kan vara fel, man nöjer sig med grunderna eller hur man ska säga....
  • Vviiccttoorriiaa
    UndrandeSökare skrev 2018-01-05 14:28:30 följande:

Jag har också gjort Serums mensblodtest, men jag var helt frisk.

Men jag kan rekommendera Serums mensblodtest om du misstänker infektion.

Googla på ivfSerum Aten så hittar du deras hemsida med all info, adress man ska skicka till etc Man behöver en vadderad påse, frimärken, urinprovrör och koksaltlösning. Sen samlar man lite mensblod i röret, späder med koksalt, skriver namn och adress på röret och lägger det i den vadderade påsen tillsammans med ett brev där man anger kontaktuppgifter och att man vill göra mensblodtest.

Sen postar man det i vanlig brevlåda. Kostade 2 frimärken (2x7 kr) för mig för det var inte skrymmane.

Om de hittar några bakterier så ingår EU-recept på en lång kur antibiotika i priset. Vilken antibiotika det blir beror på vad som hittas. Det kan man lösa ut på svenskt apotek men högkostnadskortet gäller inte.

Både kvinnan och mannen måste behandlas samtidigt så att man inte bollar infektionen mellan sig.

Det här låter ju alldeles underbart. Googlade upp det på en gång och har nu skickat mail till dem.

Tack tack tack!
  • Vviiccttoorriiaa
    Ingrediensen skrev 2018-01-05 13:28:19 följande:

Jag fick konstaterat ureaplasma genom att skicka mensblod till Serum kliniken i Grekland (behövde alltså inte åka dit). De testar för ett gäng bakterier.

I Sverige anses inte ureaplasma vara betydelsefullt för fertiliteten men det gör den alltså utomlands. Fick ändå utskrivit penicillinet på min svenska klinik så det är väl mest att forskningen kommit längre utomlands snarare än att man vet mer i Sverige.

Har tack vare er mailat kliniken redan nu. Hoppas på svar imorgon.
Svar på tråden Hjälp! Vi matchar inte!