• Aleo

Hur berättar dom könet?

Lite konstig fråga, men hur berättar ultraljudsteknikern vilket kön det är på RUL?

Säger dom bara "Det är en flicka"? Eller säger dom "Håll i er nu, det är en.... pojke!!!".

Känner att jag måste förbereda mig mentalt för RUL som snart ska äga rum.

• Svar på tråden Hur berättar dom könet?
  • halfbaked

I Stockholm fick jag fråga och fick då veta. I mitt nuvarande landsting får man inte veta även om man frågar.

• Ciciliacissi
    Sommar93 skrev 2018-01-05 19:05:46 följande:

Dom kommer inte att säga vilket kön det är på din bebis utan att du frågar. På mitt RUL så frågade dom i slutet av undersökningen om vi hade några frågor, då frågade vi om det gick att se vilket kön bebisen hade. Fick så till svar ?där ser ni som två upphöjningar, vilket är blygdläppar. Så vad JAG kan se så är det en tjej? dom ger ju aldrig ett 100 % svar eftersom det händer att man får ett svar på RUL men visar dig vara det andra vid förlossningen :)

Om du läste mitt inlägg så jo, dom frågar absolut på många ställen om man vill veta :)
  • Anonym (hmm)

I vissa landsting får man inte veta eftersom de upptäcktes att patienterna gjorde abort om de fick svar om ej önskat kön.

• Anonym (hmm)

Alltså de gjorde abort om de önskade en pojke men fick veta att de väntade en flicka.

• Anonym (Sara)

Vår mödravårdscentral var knuten till en privat ultraljudsklinik. Där frågade de om vi ville veta könet. Vi svarade ja och hon sa: det är en tjej.

När vi väntade storebror gick var vi på den vanliga på sjukhuset och där frågade de inte.

• Moorii

På det första vanliga ultraljudet så frågade vi och då kollade hon att vi båda ville veta innan hon sa något. Och det var tur att vi ville veta, för något längre fram gjorde vi ett extra ultraljud för att kolla bebisens hjärta och första hon fick upp var en pottbild och utbrast: "Oj, det här är en pojke!" Sen blev hon helt förfärad när hon insåg att vi kanske inte ville veta XD Hon blev nog ganska lättad när hon fick veta att vi redan visste ^^

• Sommar93
    Ciciliacissi skrev 2018-01-05 20:25:17 följande:

Om du läste mitt inlägg så jo, dom frågar absolut på många ställen om man vill veta :)

Ja självklart finns det ställen där dom frågar OM man vill veta, men dom kommer ju inte att säga vad det är för kön om man själv inte ber om det eller säger ja när dom frågar. Det var så jag menade :) sen att det händer att dom försäger sig är väl rätt trist eftersom det finns folk som inte vill veta...
  • Ciciliacissi
    Sommar93 skrev 2018-01-05 20:53:42 följande:

Ja självklart finns det ställen där dom frågar OM man vill veta, men dom kommer ju inte att säga vad det är för kön om man själv inte ber om det eller säger ja när dom frågar. Det var så jag menade :) sen att det händer att dom försäger sig är väl rätt trist eftersom det finns folk som inte vill veta...

Absolut, det håller jag med dig om!
  • Anonym (Bib)

Va?!

Här kommer det in en liten orkester och cheerleaders med raketer och en tårta med en snopp eller snippa på!

• Anonym (FP)
    Anonym (Bib) skrev 2018-01-05 22:09:00 följande:

Va?!

Här kommer det in en liten orkester och cheerleaders med raketer och en tårta med en snopp eller snippa på!

Haha:) Och fanfar hoppas jag:)

För min del hoppas jag dom inte säger nåt alls för vi vill inte veta:)
  • Topcom

Har bara tagit reda på kön vid två graviditeter. Första gången sa bm "mm.. jag skulle nog säga att det är en liten flicka faktiskt... ja, flicka säger jag. " andra gången sa den bm "jag tror det är en liten lillasyster."

• Anonym (Bib)
    Anonym (FP) skrev 2018-01-06 10:44:23 följande:

Ja klart!
  • telly

Säger du inget så tar de inte ens upp frågan om du vill veta.
    BF feb 2018
  • Krusbärskompott

Om jag hade varit du hade jag sagt det innan undersökningen. Det händer att de försäger sig. ;)

Det händer också att typ första bilden som dyker upp är en snopp m pung o då kan det vara svårt att missa även för den som inte är utbildad. Lycka till!
  • Anonym (FP)
    Krusbärskompott skrev 2018-01-06 11:19:17 följande:

Om jag hade varit du hade jag sagt det innan undersökningen. Det händer att de försäger sig. ;)

Det händer också att typ första bilden som dyker upp är en snopp m pung o då kan det vara svårt att missa även för den som inte är utbildad. Lycka till!

Tack för tipset, tänkte på det också:) Det blir som det blir!
  • Fiorenza

För oss har de bara sagt det efter att vi frågat rakt ut om det går att se. Båda pojkarna har snällt visat upp att det är just det de är, så det är inget de behövt leta extra efter. 

Svar på tråden Hur berättar dom könet?