• Anna29

BIM Februari

Månsilver skrev 2018-02-08 11:17:46 följande:

Hej! Jag joinar er efter att ha följt tråden ett tag. Jag och min sambo försöker bli gravida med vårt första barn. Nu är vi inne på andra försöket! 

Jag använder NC och förra månaden stämde beräknad äl ganska bra (positiva äl-test samma dag) men den här månaden har jag inte fått positivt utslag på något av testen trots att jag testat nio dagar i rad (förväntad äl 4/2 och testat 30/1-7/2). Dock så hade jag typiska äl-flytningar i lördags och lite förhöjd temp på. Kan jag ändå ha haft äl i söndags även om NC inte tror det?

Jag och min sambo försöker också med första barnet och jag hade också ägglossning i helgen. Spännande!

När har du bim? Jag har den 19/2 ???? håller tummarna för er!
  • Anna29
    Månsilver skrev 2018-02-08 17:22:01 följande:

Vad kul att ni också försöker med första! Spännande och enerverande det här, hehe :) 

Om det stämmer att jag hade äl i helgen (vilket jag faktiskt tror det gör.. även om NC säger annorlunda) så borde jag ha bim typ 21/2. Ska fortsätta att ta äl-test de kommande dagarna för att se om min cykel kanske bara blivit lite förskjuten! 

Håller tummarna för er! Hur länge har ni försökt?

Jag försökte också med NC men det funkade inte för mig. Min temp är så himla ojämn så det gav inget resultat alls. Å ägglossningstest funkar också dåligt, fick första utslaget nånsin i helgen på ett ägglossningstest trots att jag fått konstaterat av gynekolog att jag har ägglossning.

Ja du, vi började försöka sommaren 2016. Blev gravid i sept men fick dessvärre missfall i v 10. Sedan har det ena avlöst det andra. På efterkontrollen av missfallet hittades en 15x10 cm stor cysta som växt fast på min ena äggstock. Så blev operation där både cystan och äggstocken avlägsnades, ja för exakt ett år sedan idag faktiskt. Sedan fick vi inte försöka bli med barn på typ 8 veckor. Lagom till att vi skulle få börja försöka igen stötte vi på nästa patrull. Jag hade fått cellförändringar, å efter många om och men så blev det operation av dem i december ifjol. Så sedan november 2016 har vi inte kunnat försöka något mer. Väntan har varit otroligt lång och enerverande men äntligen har vi fått klartecken att börja igen. Otroligt skönt! ???? känns konstigt att säga att man försökt sedan 2016 när man inte fått försöka något under hela 2017 liksom ????
  • Anna29
    Deni81 skrev 2018-02-10 21:54:20 följande:

Börjar deppa nu. Fick ett svagt vad jag tycker är plus igår morse. Men nu börjar brösten minska i sitt ömmande. Och jag fick ett utbrott på killen, ett riktigt pms-utbrott som liknar såna jag brukar få. Inga finnar än eller nackinflammation. Köpte ett testa tidigt idag igen som jag hade tänkt ta imorgon, men nu fick jag ångest. Att jag kommer bli besviken ändå. Har inte plussat nånsin på ca 2 år så jag var så glad för det lilla svaga strecket. Som förmodligen bara var ett spök. Blir så deppig, men rycker upp mig någon dag efter mensen. Är livrädd för blankt test imorgon också men kanske ska ta det så jag vet. Vad hade ni gjort?

Jag hade väntat längre. Jag tycker du ska invänta mensen och om den inte kommer så testar du. Förstår att det är svårt att vänta, men man vill ju att ta ett graviditetstest skall vara en härlig upplevelse och då tror jag att man ska vänta tills dess att mensen verkligen är sen. Då slipper man se dom där negativa testen i ?onödan? eller vad man ska säga. Så har jag tänkt va gäller gravtest iaf. Sedan kan det ju vara så att man har ojämn cykel och så, ja då blir det ju svårare att invänta mens liksom.

Styrkekramar till dig!
  • Anna29
    Deni81 skrev 2018-02-10 22:28:19 följande:

Tack och kram!

Är svårt att vara stark. Jag är ju så nyfiken också. Ifall det var något på det andra testet. Du verkar stark! Jag har varit det innan men bara för det där svaga strecket så fick jag ett litet hopp.

Försöker vara stark iaf, men det är inte lätt. Beställde grav test Idag som jag ska ha hemma, detta utan att testa i förtid vilket är en kamp. Första gången jag blev gravid (vilket slutade i missfall) var jag mer avslappnad, då väntade jag en hel vecka efter BIM innan jag testade. Men sedan blev det missfall och en massa annat som gjort att vi inte kunnat fortsätta försöka förens nu (1,5 år senare). Nu är det inte riktigt lika lätt att bara släppa det och vänta då tiden bara rinner iväg och allt man vill är att få barn.
  • Anna29
    Deni81 skrev 2018-02-11 09:51:35 följande:

Vad jobbigt. Var det du som hade haft cellförändringar och andra hinder? Så himla trist. Lider med dig, har dock aldrig ens fått ett plus. Jag testade imorse, kunde inte vara stark. Det var negativt och idag kom krampen i magen. Känns som mensen ska komma snart. Blev helt förstörd. Men sånt är livet, jag kommer förmodligen aldrig få barn. Det tar sig aldrig

Yes jag har haft cellförändringar och opererat mig för det och innan dess hade jag en cysta som växt fast i ena äggstocken så cysta, äggstock och äggledare fick avlägsnas. Så opererades två ggr under 2017.

Har ni funderat på att söka hjälp eller har ni kanske gjort det redan? En kompis till mig kämpade i över 2 år innan det tog sig, då hade dom sökt hjälp men det var ingenting som var fel på dem.
  • Anna29
    Deni81 skrev 2018-02-11 13:48:50 följande:
    Du är verkligen stark! Vilken kämpe. Vilka jobbiga hinder som du/ni bara tagit er igenom. Jag har också opererat mig för cellförändringar, men det ska inte påverka något.

Hur funkar det med en äggstock? Släpper den ägg varje cykel eller brukar höger och vänster alltid släppa varannan gång? Blir det automatiskt så att det släpps från din som är kvar nu?

Ja jag gick på utredning med exet. Inga fel. Och killen jag har nu har två barn med två olika kvinnor. Han gjorde dem båda gravida direkt de började försöka.

Vi har kanske försökt 3-4 gånger då vi har prickat ÄL. Men jag är rätt så gammal, 37 år. Och har inga barn sen tidigare. Och har läst massa skräck om att man har så små chanser att lyckas efter 35-årsåldern. Så jag är livrädd att bli barnlös. Men som du skriver, ibland klickar det till bara efter en stund. Man kan ju undra vad som styr det där när det inte är några fel på någon av parterna.
    Ja ibland får man stryka någonstans ifrån som man inte trodde fanns. Förra året var ett riktigt skitår. Dels för mina operationer men sedan så låg min pappa på sjukhus i 3 veckor med blodförgiftning och höll på att stryka med. Så det var verkligen någonting hela tiden. 

Det funkar bra med en äggstock. Den äggstock som jag opererade bort hade inte fungerat på flera flera år, den var liksom helt strypt av cystan. Så det kunde inte varit den äggstocken som jag blivit gravid från så att säga. Men jag har mens som en klocka varje månad och har alltid haft trots att den inte fungerat. Sedan är det ju inte säkert att man har ägglossning varje månad för det, men det har ju inte alla trots två äggstockar heller. Men enligt min gynekolog så skulle det inte påverka någonting alls, så får ju tro på det. Han undersökte också den andra äggstocken och äggledaren noga och den såg fin ut, vilket är väldigt skönt! 

Ja det där med åldern är ju svårt, vissa verkar ju kunna bli gravida hur lätt som tills långt över 40 och vissa har svårt redan vid mkt tyngre åldern. Man undrar ju vad det är som gör att det är så otroligt olika. Väldigt orättvist är det om inte annat! 
    Förstår att du är rädd för att bli barnlös. Men med tanke på att ni försökt länge och att du ändå är 37 år så borde ni ju kunna få hjälp på något sätt trots att det inte påvisats något fel på dig vid tidigare undersökning. Tycker verkligen att ni ska söka hjälp så du känner att du verkligen gjort allt som du kunnat för att få barn. 

En jobbarkompis till mig försökte i många år med att få barn, men det hände ingenting. Så tillslut sökte dom för att få göra en fertilitetsutredning. Men det visade att ingenting var fel. MEN förstår inte hur man kan säga att ingenting är fel när ett par uppenbarligen inte blir med barn trots ihärdiga försök. 
  • Anna29
    Tussan94 skrev 2018-02-12 07:21:13 följande:

Hej på er!

Behöver lite tips!

Var hos gyn för en undersökning den 26/1, hon trodde att min ägglossning var på g, den 28-29 fick jag ett hugg i livmodern.. Vi hade sex den helgen o nu väntar jag på mens.. Min mens har inte kommit igång efter min p-spruta så vet inte riktigt hur många dagar efter ÄL den ska komma... Hur länge tycker ni jag ska vänta med att ta gravtest? Jag hat haft typ ilningar/molvärk/stickningar i livmodern den senaste veckan men mensen lyser med sin frånvaro... Tacksam för svar :)

Ja egentligen så borde du kunna ta ett test nu när det gått två veckor. Det är ju ungefär 2 veckor mellan ÄL och BIM om man har en 28-30 dagars cykel.
  • Anna29
    Deni81 skrev 2018-02-12 16:39:18 följande:

Hur går det för dig?

Usch vilket skitår! Förstår att det har varit extremt jobbigt. Då kan allt bara bli bättre nu då 2018 ska bli det bästa året nånsin hoppas jag!

Vad bra att det funkar med en äggstock. Har för mig jag läst nånstans att kroppen oftast släpper ägg från samma äggstock och att den andra fungerar som reserv som kickar in när den andra av nån anledning inte funkar. En dominant äggstock alltså.

Jag har varit i kontakt med kvinnokliniken redan. Vi ska försöka 6 gånger med regelbundet samliv som det så fint heter. Så 3 gånger kvar innan vi får söka hjälp. Nej, det kallas ju ofrivilligt barnlös när man aldrig lyckas. Men nåt annat måste ju vara fel. Undrar om det är vanligare numer att det inte går att få barn? Eller var vi helt enkelt tidigare förr med att skaffa barn? Att vi är för gamla när vi börjar med första barnet?

Sitter och inväntar bim nästa måndag, går otroligt långsamt. Men tror inte jag har sådan tur så det tar sig på en gång liksom.

Ja 2018 ska bli ett bra år helt klart!

Ja jag vet inte hur det funkar, men ägglossning har jag iaf så det är skönt! Dock har ägglossningstest funkat väldigt dåligt på mig. RFSUs test har aldrig visat ägglossning och clearblues visade för första gången fast gubbe för mig denna månaden, har bara visat en blinkande gubbe förut. Men har ju ägglossning konstaterat så ja..

Ja det har ju ökat i ålder på förstföderskor. Nu är väl genomsnittet en bit över 30. Det var det ju inte när generationen före oss skaffade barn. Den bästa ålder rent fertilmässigt är ju från pubertet fram till typ 25.

Hoppas du blir spontant gravid innan!
  • Anna29

Ååh att gå och vänta på att mensen ska komma, eller inte komma. Hoppas ju så klart att den inte skall komma men tror inte riktigt på att jag skall ha sådan tur. På måndag får vi se. 
    Fler som har sin BIM kvar än? 

• Anna29
    Hjärterus skrev 2018-02-15 21:18:53 följande:

Anna29- du är inte ensam .. har bim den 21/2 .. väntan är olidlig !!:P

Plantlady skrev 2018-02-15 21:29:56 följande:

BIM 20/2 här! Det är märkligt hur långsamt tiden går när man är mellan ÄL och BIM!! Det gäller att ha tålamod.

Har någon av er tänkt ta ett tidigt, eller tänker ni vänta till BIM? :)
  • Anna29
    Anonym (Cassie) skrev 2018-02-15 21:39:15 följande:

BIM 18/2 här. Tror inte det blev något den här gången, men man vet ju aldrig! :D 

Jag tycker det är jättesvårt att veta. Det här med ömma bröst och sådant, det har jag alltid före mens. Så kan inte ta det på de. Haft lite som små hugg i livmodern, det brukar jag inte ha, men vågar inte tro att det är någon tecken heller. 
  • Anna29
    cassandra92 skrev 2018-02-15 22:09:55 följande:
    Ännu en korkad fråga kanske... Men vad innebär luteal fas?
    det betyder tiden mellan ägglossning och menstruation.
  • Anna29
    cassandra92 skrev 2018-02-15 21:48:53 följande:

Nej man vågar ju inte tro någonting. Samtidigt som man inbillar sig HUR MYCKET SOM HELST. Man blir ju tokig av det här xD Hur länge har du försökt? 

Hmm verkade som att mitt inlägg inte kom med.
    Vi har försökt sedan sommaren 2016 egentligen. Jag blev gravid i sept 2016, fick missfall i v 10. Sedan på efterkontrollen efter missfallet så hittades en 15x10 cm stor cysta som växt fast i min ena äggstock. Så i feb 2017  fick cystan plus höger äggstock och äggledare opereras bort. Skulle precis till att försöka igen efter operationen när det uppdagades att jag hade fått cellförändringar, som visade sig vara CIN2 så i december 2017 så opererades dom bort. Så ja vi har försökt sedan 2016, men har fått ha ett uppehåll på 1,5 år då jag varit tvungen att operera mig två ggr. Så denna månaden är första försöket sedan vi kunde börja igen. 
    Ni då? 
  • Anna29
    cassandra92 skrev 2018-02-15 22:21:05 följande:
    Oj vilken resa. Men det låter som du mår bra nu i alla fall, vilket är skönt att höra! Men förstår att det måste varit jäkligt tungt! Håller alla tummar jag har för er skull :D Vi har försökt sen november 2017 så inte alls länge, men när man väl vill så vill man ju fortare än fortast :/ 
    Jo jag mår bra nu. Ja det har varit tungt, tyckte det hade räckt med missfallet, men icke. Men det som inte dödar det härdar ju som dom brukar säga.
    Jo så är det ju, men när vi började så trodde jag att det skulle ta lång tid för mig. Så jag blev snarare chockad när det gick så snabbt.. 
    Men nu när jag hunnit passera 30 så känner jag mer panik, dels för att klockan liksom tickar och dels för att jag gärna vill ha mer än ett barn. 
Svar på tråden BIM Februari