Deni81 skrev 2018-02-11 13:48:50 följande:
Du är verkligen stark! Vilken kämpe. Vilka jobbiga hinder som du/ni bara tagit er igenom. Jag har också opererat mig för cellförändringar, men det ska inte påverka något.
Hur funkar det med en äggstock? Släpper den ägg varje cykel eller brukar höger och vänster alltid släppa varannan gång? Blir det automatiskt så att det släpps från din som är kvar nu?
Ja jag gick på utredning med exet. Inga fel. Och killen jag har nu har två barn med två olika kvinnor. Han gjorde dem båda gravida direkt de började försöka.
Vi har kanske försökt 3-4 gånger då vi har prickat ÄL. Men jag är rätt så gammal, 37 år. Och har inga barn sen tidigare. Och har läst massa skräck om att man har så små chanser att lyckas efter 35-årsåldern. Så jag är livrädd att bli barnlös. Men som du skriver, ibland klickar det till bara efter en stund. Man kan ju undra vad som styr det där när det inte är några fel på någon av parterna.
Ja ibland får man stryka någonstans ifrån som man inte trodde fanns. Förra året var ett riktigt skitår. Dels för mina operationer men sedan så låg min pappa på sjukhus i 3 veckor med blodförgiftning och höll på att stryka med. Så det var verkligen någonting hela tiden.
Det funkar bra med en äggstock. Den äggstock som jag opererade bort hade inte fungerat på flera flera år, den var liksom helt strypt av cystan. Så det kunde inte varit den äggstocken som jag blivit gravid från så att säga. Men jag har mens som en klocka varje månad och har alltid haft trots att den inte fungerat. Sedan är det ju inte säkert att man har ägglossning varje månad för det, men det har ju inte alla trots två äggstockar heller. Men enligt min gynekolog så skulle det inte påverka någonting alls, så får ju tro på det. Han undersökte också den andra äggstocken och äggledaren noga och den såg fin ut, vilket är väldigt skönt!
Ja det där med åldern är ju svårt, vissa verkar ju kunna bli gravida hur lätt som tills långt över 40 och vissa har svårt redan vid mkt tyngre åldern. Man undrar ju vad det är som gör att det är så otroligt olika. Väldigt orättvist är det om inte annat!
Förstår att du är rädd för att bli barnlös. Men med tanke på att ni försökt länge och att du ändå är 37 år så borde ni ju kunna få hjälp på något sätt trots att det inte påvisats något fel på dig vid tidigare undersökning. Tycker verkligen att ni ska söka hjälp så du känner att du verkligen gjort allt som du kunnat för att få barn.
En jobbarkompis till mig försökte i många år med att få barn, men det hände ingenting. Så tillslut sökte dom för att få göra en fertilitetsutredning. Men det visade att ingenting var fel. MEN förstår inte hur man kan säga att ingenting är fel när ett par uppenbarligen inte blir med barn trots ihärdiga försök.