• sofiaaaaaa

BIM Februari

Gylleneprinsessa skrev 2018-02-06 17:19:54 följande:

Ja det känns jättebra att vi ska på utredning snart. Jag vill veta vad som behöver ställas tillrätta så att vi kan fixa det. Nu känns det ju som att det finns ett problem som blockerar alla chanser. Så fort vi får bort det kanske vi har möjlighet att äntligen kunna få till det.

Jag har hört att man har ungefär 25 % chans att bli gravid om man prickar ägglossningen och är 30 år. Jag har jämfört det med att köpa Trisslotter. Om vi säger att vi lyckats pricka in 15-20 gånger men aldrig blivit gravida så känns det som om något är fel. Köper man 15-20 Trisslotter men inte lyckas vinna på en enda så har man ju världens maximala otur. Då måste det vara så att vi kanske inte har 25 % chans utan kanske bara exempelvis 2 % chans? Så kan det inte fortsätta!Jag fick tyvärr spottings idag så det verkar som om mensen är på gång. Jag blev så ledsen och arg. Dock så har inte mensen kommit igång på riktigt. Som jag förstår det så räknas mensens första dag från när den verkligen kommer igång? Inte från första spottingsarna? Jag ska börja äta munkpeppar den här månaden och funderar på om jag borde vänta en dag eller så tills det bruna går över i rött?

Jag har samma bekymmer! Haft spottings sen BIM i söndags och tänkte knapra båda apiforce och bisolvon denna gång men tänker oxå att jag börjar när det verkligen bryter ut!! Hoppas såklart inte på det :/
  • sofiaaaaaa
    LillaMy08 skrev 2018-02-06 18:48:44 följande:

Ja precis, tänkte vara på den säkra sidan och kolla för cellförändringar. Men har kollat lite tätare under några år då jag haft cellförändringar förut, och dom senaste åren har det varit negativt med täta tester och jag har ändå haft mellanblödningar vad jag kan minnas. Men aldrig kollat upp just det problemet specifikt.

Nä, ingen känning, men brukar märka det på flytningar. Testade dessutom bara morgon med ägglossningstest, tänkte att det skulle räcka men är lite nybörjare på den fronten :D när har du bim?

Jag hade BIM i söndags 4/2. Men har hittills bara fått bruna spottings. Så har inte riktigt gett upp än trots att jag testade negativt i morse :/.

Kanske du missade ÄL! Testa morgon och kväll nästa ÄL om det blir ngn mer gång. Hoppas inte ;)
  • sofiaaaaaa
    Gylleneprinsessa skrev 2018-02-06 19:40:51 följande:

Innebär spottings att mensen inte kommit än? I så fall är min cykel någon dag längre än jag trott. Det är underligt för jag hade mycket ondare igår innan spottingsarna kom. Idag har det bara kommit lite lite brunt men vågar inte tro att det ska ha gått vägen, inte med mensvärk och början till mens. Jag antar att det visar sig om mensen brakar igång på riktigt imorgon eller så. Jag har dock inget minne av att jag brukar ha ont innan spottings. Man skulle behöva skriva ner exakt varenda detalj om sin kropp varje dag för jag märker att jag har dålig koll när det verkligen gäller.

Ja jag har under mina två graviditeter haft spottings enda till typ v 10 (kanske mer, minns inte riktigt). Så jag förstod aldrig att jag var gravid till en början! Hade till å med lite mens liknande. Så himla konstigt! Så nu får jag ju såklart för mig att det är likadant nu. Kände exakt samma förra månaden ;D. Ja eller hur skriva ner är toppen!!
  • sofiaaaaaa
    maria1992 skrev 2018-02-07 08:35:09 följande:

Hej tjejer! 

BIM måndag enligt appen.. Kan vara någon dag senare. 

Vad tror ni??

Jag kan ana ngt :), grattis
  • sofiaaaaaa
    Maalon skrev 2018-02-08 21:04:17 följande:

Hmm, det här med ägglossningsblödningar.. Jag har haft det förr så är inte det att fenomenet är nytt för mig, men jag blir lite fundersam eftersom jag blödde idag. 

Jag har använt äl-tester flitigt och ser klart och tydligt att min äl var i måndags, ett otroligt starkt utslag på stickan, solklar topp på "pyramiden" när jag lägger alla stickor ihop. Jag hade också riktigt ont under måndagen så alla tecken (inkl. flytningar) tyder på att äl var då. 

Idag hade jag första dagen med negativt utslag på äl-stickan efter att stegringen ägde rum. Även flytningarna och tappen indikerar på att min fertila period är över. 

Men När jag kom hem från jobbet idag så var den en liten fläck med klart, färskt blod på pappret och flytningarna under kvällen har varit rosa (helt rosa, inte blodblandade) Det är ju aaaaaallt för tidigt för att vara en nidblödning, så är väldigt införstådd med att det inte är det. 

Men borde inte en äl-blödning vara i samband med själva äl-dagen och inte när allt är över? 

Sådär har jag nästan varje månad. Alltid 4-5 dgr efter ÄL. Oftast vid toabesök (när jag tar i), å då ordentligt klarrött. Sen har jag brunt fram till ca 2 dgr i BIM. Ibland blir det till och med en liten mini mens. Sen kommer mensen så det går åt många trosskydd i månaden :/. Jag har fått förklarat att jag har superskör livmoderstapp mellan ÄL och BIM. Blöder aldrig mellan BIM och ÄL (tack o lov). Haha, herregud liksom mycket man som kvinna ska gå igenom.

Jag trodde min mens var 100 % på G igår. Men fortf bara brunt (å en strimla rött). Va jätteillamående igårkväll och mensvärk. Konstigt! Kastas mellan förtvivlan och hopp hela tiden. Brukar alltid ha jättemkt mens så antingen kommer den senare el så blir det inte mer mens än detta. Hmmm.. hoppar över till mars tråden när jag är mer säker. Grattis till alla som plussar, underbart å se :)
  • sofiaaaaaa
    Glädje skrev 2018-02-09 10:47:59 följande:

ÄL+12 idag inga symtom alls utan är helt inställd på mens på söndag eller säkert natten till måndag.

Men under väntan på mens så blir jag mer eller mindre professor i menscykler haha för jag sitter o läser o läser.. tänkte dela med mig lite av sånt som var en nyhet för mig iaf.

Precis efter ägglossningen så stiger hormonet progesteron drastiskt. Det stiger non stop med en peak 7 dagar efter ägglossning, detta för att progesteronet gör livmodern redo för att ta emot ett ägg som ska implantera.

Av progesteron kan man få symtom som = ömma bröst, svullen mage, mensvärk, illamående, vilda drömmar, ökade flytningar, =dvs alla "super tidiga symtom" som man brukar undra om man inbillar sig typ en vecka efter ÄL.

Ca 7 dagar efter ÄL börjar progesteronet sjunka, har inget ägg implanerat sig sjunker det ända fram tills BIM och detta gör att den blodfyllda slemhinnan som varit redo för ett embryo börjar falla isär och detta är ju då mensen.

MEN om ett embryo implanterar i livmodern fortsätter kroppen att producera progesteron och dessa symtom börjar så sakta öka igen och vid vecka 4-6 är det så pass höga igen att man känner gravidsymtom(progesteron symtom)

Med andra ord, de super tidiga gravtecken vi upplever är bara ett symtom på att vi har haft ÄL och har en ökad nivå progesteron.

Ägget inplanteras tidigast 6 dagar efter ÄL och sedan är det möjligt att notera hcg i urin tidigast 4 dagar senare med tex testa tidigt. Men säg att implantationen

sker 12 dagar efter äl (vilket är möjligt) så plussar man ju då tidigast på ÄL+16

Så det bästa är väl om man väntar till BIM+ så slipper vi lägga flera hundra kr på tester i onödan före bim.. även fast det är skitsvårt! :P

Tack för info! Älskar och läsa och lära mig mer om hur vi fungerar! Jag blir oxå mer el mindre professor! Haha, Google är min bästa vän så fort jag grunnar på ngt!

Hur som helst är jag nu 200% säker på att det inget blev denna gång. För nu har mensen kommit med råge :(. Hoppar över till BIM mars å hoppas på det istället! Lycka till allihopa!! :).
  • sofiaaaaaa
    Månsilver skrev 2018-02-20 12:13:25 följande:

Hjälp! Är det ett månne ett tidigt plus? Är på äl+10 idag och bim -5 

Helt klart plus, grattis!

• sofiaaaaaa
    Månsilver skrev 2018-02-20 12:13:25 följande:

Hjälp! Är det ett månne ett tidigt plus? Är på äl+10 idag och bim -5 

Helt klart plus, grattis!

• sofiaaaaaa
    sycamore skrev 2018-02-20 15:41:43 följande:

Hade alltså ÄL runt 8/2-9/2, enligt hur flytningar såg ut. Neg ÄL-test dock. Hade sen en liten blödning på morgonen 15/2 och sen inget mer. Har förmodligen bim på torsdag 26/2. Brukar ha en cykel på 23-26 dagar. Inga pms symtom som jag brukar ha, som ömma bröst eller finnar på halsen. Fick en lite blödning imorse igen. Tog ett gravtest nyss som var neg. Är ju för tidigt och mitt på dagen så är inte förvånad. Men vad tror ni? Hur ska jag tolka mina symtom och icke-symptom?

Låter som du kanske fick en nidblödning, brukar väl inträffa en vecka efter ÄL. Vänta och testa efter BIM och förhoppningvis kommer det inte mer blod.
  • sofiaaaaaa
    Månsilver skrev 2018-02-22 10:54:47 följande:
    Tack för alla grattis, och visst var det en bebis! Plussade igen idag på äl+12 och bim-3. Helt overkligt! Kunde knappt ta en bild på testet pga handen skakade så mycket. Det är mitt (och min sambos) första barn så har ingen aning om vad jag kan vänta mig, men kul ska det bli!
    Har inte heller berättat för min sambo än men ska göra det idag på lunchen. Konstigt och så himla fint ändå att det här rummet av kvinnor finns där vi kan dela såna här stora saker, trots att vi är främlingar är det er jag berättar först för! :)
    Stort grattis :)
  • sofiaaaaaa
    Anonym (Tigermamma) skrev 2018-02-24 14:57:40 följande:

Hej allesammans. Kanske någon som kan ge mig lite råd eller pepp? Efter 6 månaders försök plussade jag svagt på två tester tidigare i veckan. Igår morse på BIM+2 tog jag ett digitalt test. Tyvärr så märkte jag redan under testets verkningstid att det var blod i toaletten, så glädjen uteblev totalt när testet sedan visade "gravid 1-2 veckor".

Det har blött ganska mycket igår och idag och det är tjockt som vid mens och med små klumpar ibland. Det kommer inte mycket i bindan utan mest när jag är på toaletten. Visst kan det inte vara något annat än ett missfall?

Någon som vet hur snabbt ägglossningen kommer igång efter väldigt tidiga missfall? Vill bara få det överstökat så vi kan börja försöka igen. Hoppas inte att det tar ytterligare 6 månader innan nästa plus.

Jag har blött under båda mina graviditeter. Ibland bruna flytningar bara och ibland mkt blod, som mens. Har du ont? Så länge du inte har ont tycker jag inte du ska ta ut ngt i förskott. Det behöver inte betyda missfall!
  • sofiaaaaaa
    Zemlan99 skrev 2018-02-24 18:18:26 följande:

Funderar lite på det här med bruna flytningar.. hade du det redan innan bim eller var det under graviditeten?

Jag har till och från alltid haft bekymmer med bruna flytningar. Några dagar efter ÄL och skvättandes fram till BIM. Men då jag varit gravid har det kommit först efter BIM. Men det är inte varje månad. Januari månad hade jag inget och trodde såklart jag var gravid med alla dess symtom som kom därtill (skengravid). Men har läst om dom som har haft spottings innan BIM även då de blivit gravida. Så det är lite av ett mysterium ;)
  • sofiaaaaaa
    Anonym (Tigermamma) skrev 2018-02-25 09:39:52 följande:

Tack för ditt svar! Jag har inte haft så värst ont, men jag har haft molande värk i ländryggen och nedre delen av magen. Det har inte runnit något mellan toalettbesöken utan har bara kommit när jag varit på toaletten. I fredags var det färskt blod som liknade mens ungefär, igår var det lite mindre och idag är det mörkare och kommer bara på pappret när jag torkar mig. Jag tänkte ta ett nytt test i veckan och se. Jag hoppas att det inte ska vara kört men det är väl mest sannolikt att det var ett missfall med tanke på mängden blod som kom.

Jag håller tummarna för dig!!
  • sofiaaaaaa
    Anonym (Tigermamma) skrev 2018-02-27 21:25:19 följande:

Tack så mycket! Jag börjar tro att det kan ha gått bra. Jag har slutat att blöda och känner mig gravid. Enligt en sjuksköterska på 1177 var blödningen för liten för att vara ett missfall. Det kan fortfarande ske men i så fall kommer det att komma mer blod. De senaste dagarna har brösten börjat ömma vilket jag tar som ett gott tecken!

Va roligt att höra :). Va härligt och bara fått du har blött lite så har du inte större risk än ngn annan gravid som inte blött! Förstår du är orolig, men försök njuta :).
Svar på tråden BIM Februari