• håkanhakan

Steril av abort?

Hej,
    för ca 4 år sedan gjorde jag en abort. Jag var tidigt gången och skulle därför göra en medicinisk abort. Jag slutade aldrig blöda efter jag lämnat vc och åkte därför upp på sjukhuset för att kolla så allt var ok. De vägde då "blöjan" jag hade på mig och hade redan då tappade en betydande mängd blod. 
    Jag skickades då till större sjukhus som låg någon timme bort där de konstaderade att den medicinska aborten inte fungerat som den borde. Jag sövdes då och fick genomgå en kirurgisk abort som även den blev komplicerad. Tappade ungefär 2 liter blod och det hela var mycket traumatiskt för mig. 

Nu undrar jag om det finns någon här som blivit steril efter en kirurgisk abort och hur hanterar ni det?

Dela gärna med er hur era aborter gick till så att dem som läser tråden kan se att det behöver inte vara så dramatiskt som det råkade bli för mig.

Tacksam för svar och stöttning <3

• Svar på tråden Steril av abort?
  • Anonym (Hopp)

Tråkigt att höra att de gick så illa, jag va tvungen att göra en abort men blodflödet va som en stark mens typ, blev gravid ca 2 år senare, efter att jag födde så visade sig att jag sluta inte blöda på förlossningen, fick ta några mediciner men hjälpte inte så de blev akut operation 4tim efter förlossningen, sen dess blödde jag i 8månader, vilket resulterade i en till operation och dom sa att jag kommer inte kunna bli gravid igen, men ca 3år efter allt de så lyckades jag bli gravid igen

• håkanhakan
    Anonym (Hopp) skrev 2018-01-17 20:02:05 följande:

Tråkigt att höra att de gick så illa, jag va tvungen att göra en abort men blodflödet va som en stark mens typ, blev gravid ca 2 år senare, efter att jag födde så visade sig att jag sluta inte blöda på förlossningen, fick ta några mediciner men hjälpte inte så de blev akut operation 4tim efter förlossningen, sen dess blödde jag i 8månader, vilket resulterade i en till operation och dom sa att jag kommer inte kunna bli gravid igen, men ca 3år efter allt de så lyckades jag bli gravid igen

Tack snälla för att du ger mig lite hopp! Är så ledsen att det var tvungen gå så illa för dig med <3

Hoppas allt blir till det bästa för dig i framtiden!

Kram
  • Anonym (Emlan)

Klart man KAN bli steril av abort, men det hör nog inte till vanligheterna.

• TreSmåStjärnor

Hej,

Jag har gjort två medicinska aborter, båda i vecka 7. Den första var väldigt jobbig eftersom jag blödde MYCKET, och det kom stora väldigt klumpar koagulerat blod, jag blev aldrig undersökt efteråt men ringde och personalen sa att det var normalt med mycket blod. Kunde inte vara med på studierna under flera veckor eftersom jag blödde sådana mängder. Hade jag åkt in hade jag nog också fått bli skrapad, tror jag i efterhand. Men jag tror knappast att själva skrapningen i sig inte kan orsaka sterilitet såvida du inte fick någon infektion? Och även om man får en infektion brukar det ju enkelt gå att åtgärda med antibiotika.

Ett år senare gjorde jag nästa medicinska abort och det var inte alls så mycket blod, så jag undrar nästan vad som gick snett där under första aborten...

Men det jag vill komma till är att trots den första aborten som var så jobbig har jag fått tre välskapta barn efter det, har nu en femåring, en treåring och en bebis. Första barnet kom ca 1,5 år efter den sista aborten. Jag var själv jätteorolig att jag skulle bli steril av två aborter tätt. Men kanske du kan boka in ett besök hos gynekologen så dom kan kolla hur det ser ut? Har du försökt bli gravid efter aborten?

Kram!

Svar på tråden Steril av abort?