Steril av abort?
Hej,
Jag har gjort två medicinska aborter, båda i vecka 7. Den första var väldigt jobbig eftersom jag blödde MYCKET, och det kom stora väldigt klumpar koagulerat blod, jag blev aldrig undersökt efteråt men ringde och personalen sa att det var normalt med mycket blod. Kunde inte vara med på studierna under flera veckor eftersom jag blödde sådana mängder. Hade jag åkt in hade jag nog också fått bli skrapad, tror jag i efterhand. Men jag tror knappast att själva skrapningen i sig inte kan orsaka sterilitet såvida du inte fick någon infektion? Och även om man får en infektion brukar det ju enkelt gå att åtgärda med antibiotika.
Ett år senare gjorde jag nästa medicinska abort och det var inte alls så mycket blod, så jag undrar nästan vad som gick snett där under första aborten...
Men det jag vill komma till är att trots den första aborten som var så jobbig har jag fått tre välskapta barn efter det, har nu en femåring, en treåring och en bebis. Första barnet kom ca 1,5 år efter den sista aborten. Jag var själv jätteorolig att jag skulle bli steril av två aborter tätt. Men kanske du kan boka in ett besök hos gynekologen så dom kan kolla hur det ser ut? Har du försökt bli gravid efter aborten?
Kram!