• MissKelli

BIM MARS 2018

XAHHA92 skrev 2018-02-06 15:40:35 följande:

Fy fan vad sur jag är... Vår utredning om barnlöshet har hittills tagit 8 månader och till och med vårdgarantin har bryts! Enligt läkaren som jag träffade i förra veckan skulle jag få göra en spolning av äggledarna när jag fått min mens, vilket är idag. Skulle då alltså få göra en spolning i nästa vecka, men såklart var allt fullbokat och nästa lediga tid är den 13/3!!! Alltså kommer vi inte hinna påbörja någon insemination/IVF innan sommaren. Suck för den här sjukvården!!!

Men va?! Fy fan så dåligt! Går det inte att kräva att de skickar dig till något ställe som har tid tidigare? Finns det inga privata ställen som kan ta emot mot landstingstaxa? Kan de ställa dig på avbokningslistan? Detta är ju under all kritik, förstår att du kokar. Håller tummarna så hårt för dig! Har följt dig ända sedan du startade "vi som försöker bli gravid med första barnet" eller vad nu tråden heter.

Läste att du fick mens i förtid. Fick du superkort lutealfas då eller är den fortfarande över minst 10 dagar?  

• MissKelli
    bebislängtan25 skrev 2018-02-18 22:36:13 följande:

Hoppar in här jag med, har läst dessa trådar ett tag men aldrig skrivit i en, men nu gör jag det. Detta blir vårt fjärde försök att bli gravida med första och missade eller hade ingen ÄL i januari, hade ytterst lite blödning den 2a februari och har antagligen haft ÄL idag. Har tagit två tester idag, det ena vid tio som var väldigt nära positivt och det andra vid tre och det var svagare, så vi får se. Har haft rikligare flytningar och idag har jag haft en jäkla smärta i ena sidan av tjejmagen så ÄL känns som en grej. Får dock aldrig temphöjning efter ÄL, vilket är konstigt. Blir bara så förvirrad över hur kroppen fungerar och att det känns som att något är fel.

Tempar du regelbundet? Om din temp ligger på samma nivå hela cykeln har du nog ingen ÄL :/ har du en kurva du kan lägga upp? Om du hade positivt test igår borde tempen ha höjts idag eller imorgon. Blev den högre imorse?
  • MissKelli
    bebislängtan25 skrev 2018-02-19 09:40:33 följande:

Försöker tempa varje morgon, men har varit sjuk nu i en och en halv vecka och januari trampade jag jättedåligt. Både november och december hade jag positiva ÄL-tester. NC tyckte jag hade ÄL den 5e feb för då fick jag en temphöjning. Och när jag fått temphöjning har den kommit en vecka efter positiva test :/ ska på VUL den 27e för att kolla om något är fel :/

Okej, hur länge brukar temphöjningen hålla i sig innan du får mens? Så länge du har minst 10 dagar mellan ska det inte vara ett problem. Ett positivt test garanterar ju inte ÄL så gå efter temphöjningen :) men skönt att du ska få kolla upp det ändå!
  • MissKelli
    joannaq skrev 2018-02-19 11:17:53 följande:

Vart ifrån har du fått infon om att ett positivt ältest inte skulle vara säkert?

Jag var i kontakt med en fertilitetsmottagning och de sa att de testen på apoteket var säkra? Känns som de borde ha koll.

Jag har läst flera böcker. LH-ökningen betyder att kroppen försöker ägglossa, inte att den kommer att lyckas. Vill du inte läsa böcker kan du googla. Det står lite överallt. Men lättast är förstås att lära sig hur processen i kroppen fungerar. Både vad LH gör och varför man får en temphöjning. Kortfattat så börjar follikeln som ägget låg i (gulkroppen) att producera progesteron när ägget släpps. Detta höjer tempen. Progesteron håller bla borta mensen ett tag så att ett ägg hinner fästa. Om ett ägg fäster fortsätter kroppen att producera progesteron hela graviditeten.

ask.naturalcycles.com/customer/sv/portal/articles/1969950
  • MissKelli
    joannaq skrev 2018-02-19 12:17:06 följande:

Då ska jag ta upp det med dem nästa gång, men alltså då känns det ju som att detta gäller bara om man får stegring? När man får en fastgubbe med CB så borde ju nivåerna va såpas höga att det blir en ägglossning?

Med största sannolikhet får man ägglossning om nivåerna är så pass höga. Men det enda sättet man kan veta om och när det blev är genom temp. (Om man nu inte går på ultraljud och kollar). Är därför rätt perfekt att kombinera test och temp. Då får du veta när det troligtvis är på väg med test och så kan tempen bekräfta det sen :) men får man ingen temphöjning har inte ägget släppt. Det förutsätter så klart att man mäter på ett korrekt sätt. Det kan svårt att få en nog tydlig kurva annars.
  • MissKelli
    setfire skrev 2018-03-08 08:37:19 följande:
    Hade ingen aning om att glidmedel kunde vara spermiedödande! Vi använder i stort sett alltid glidmedel, sedan första barnet blev fött... är det alla glidmedel eller bara vissa som kan vara det? Förutom det som ska vara fertilitetsglidmedel då.
    Även om det inte är spermiedödandemedel i alla glidmedel gör medlet det trögt för spermierna att simma och miljön blir inte lika gynnsam för dess överlevnad. Helst ska ingen form av glidmedel användas, inte ens saliv då det ändrar ph-värdet som behövs för att spermierna ska klara sig. 
  • MissKelli
    setfire skrev 2018-03-08 10:21:02 följande:
    Vi har ett vattenbaserad glidmedel från RFSU som inte ska påverka pH-värdet enligt hemsidan, om det är det som försvårar. Däremot har det någon doft så det känns väl inte optimalt ändå. Har aldrig tänkt på detta innan eller hört det någonstans, så blev lite förvånad.
    Okej, jag har läst det på flera ställen. Särskilt fertilitetsböcker tar upp det. Spermierna är helt beroende av det fertila sekretet för att överleva mer än 5 min. Av det får de näring och kan simma mycket snabbare. Glidmedel kan både göra det svårare att simma och göra att de inte överlever. Boken "taking charge of your fertility" är ett tips om du vill läsa mer :) Annars finns podden hälsosant som i några avsnitt förklarar allt väldigt enkelt och bra! Tror inte de pratar om glidmedel men däremot vikten av det fertila sekretet. Då förstår man att man inte bör störa det eller blanda ut det med produkter :)
Svar på tråden BIM MARS 2018