• setfire

BIM MARS 2018

Hoppar in här! Har troligtvis bim i början av mars, men är lite oklart då jag även har pcos, så det kan diffa ganska rejält. Men sett till tidigare cykler är det hyfsat troligt. Hade liknande äl under veckan som gick och var inte så hurtiga gällande sexandet men hoppas på att det räckte. Har eventuellt chans imorgon också, så ska försöka få till det då (nu var det tyvärr fyra dagar sedan sist då vi är sjuka). För att presentera mig vidare är jag 29 år och har en 2,5åring med samma man :) ska lusläsa tråden lite och se vilka fler som är här. Håller tummarna för er alla!

• setfire

Grattis till er som plussat! Har själv gjort ett test nu men det var negativt. Troligtvis var jag ändå lite tidig, men har bim allt mellan helgen som var till kanske 3 veckor fram, så kommer nog testa en gång i veckan nu. Har ingen aning om jag har haft äl eller när i så fall, men har mensvärk nu så det kan vara mensen likaväl som äl. Känner inte alls min kropp.

• setfire
    citrongräs skrev 2018-03-02 20:15:54 följande:

Hej marstråden!

Nu äntligen slutat blöda efter en sjukt långdragen mens på typ 8 dagar inklusive spottings *suck* förra månaden fick jag tidig LH-stegring på dag 11 som och spottings som började på dag 21 och tillsammans med den här långdragna blödningen får det mig att tro att jag inte hade nån ägglossning men vem vet egentligen.

BIM typ 24 mars. Börjar bli såå trööttt på det här nu, kommer aldrig bli gravid känns det som

Har också hört att en långdragen mens kan vara ett tecken på utebliven ägglossning. Min är oftast 6 dagar, så funderar på om det är långt.. vet inte om jag får ägglossning ändå, med min pcos och långa cykler, men blev lite fundersam.
  • setfire
    citrongräs skrev 2018-03-02 20:58:36 följande:

Ja det där med mensen har jag lyckats googla mig fram till men vet inte hur mycket sanning som ligger i det eller om det mest är spekulationer. Brukar ha 1-2 dagar spotting och 2-3 dagar mens oftast så det här var länge för mig... Får du nån behandling för din pcos? Då har man väl gott om äggblåsor i alla fall, alltid något!

Nä, tror jag också googlat det faktiskt, så är nog individuellt om det påverkar. Tar ingen behandling för min pcos men det kan bli aktuellt om vi inte lyckas få till ett syskon utan. Det stämmer att vi har många äggblåsor men att de sällan (eller aldrig) släpper. Men det är ju positivt vid behandling och ev ivf med många ägg. Första barnet kom utan behandling, så jag vill egentligen helst att vi "slipper" även denna gång. Dock känns det dumt att vänta för länge när vi vet om problematiken.
  • setfire

[quote=78519692][quote-nick]bluegrass skrev 2018-03-04 07:57:49 följande:[/quote-nick][/quote]

Jag ser :) !

• setfire
    Plus skrev 2018-03-07 11:30:24 följande:

HejHej!!

Jag och min sambo försöker skaffa barn (första), jag sluta med ppiller Nov. 17, alltså inte så länge sen. Jag tror jag hade bim den 5/3 (enligt massa appar jag har), men räknar inte med att den ska va regelbunden. Men jag har inte fått min mens än, det har kommit rosa aktiga flytningar, men bara när jag torkar och inget i trosan, så har det varit nån dag nu. Imorse testade jag ett gravtest men det visade neg. och sen testade jag ett ägglossningstest bara för att.. Ägglossningstestet visade ett tydligt streck (kontroll) och ett svagt, svagt streck sidan om.. Vad kan detta betyda?? Betyder det att de är negativt? Vore ju konstigt om man har ägglossning nu när mensen inte ens har kommit? Jag fattar ingenting..

Det känns som att mensen skulle kunna komma, men det gör den inte (inte än iaf). 

Ja precis, det är negativt. Båda strecken ska vara lika starka eller så ska teststrecket vara starkare än kontrollstrecket. Det betyder dock inte att en ägglossning kommer att ske, men det indikerar på att det kan ske inom kort (om den inte uteblir). Själv har jag pcos och ägglossingstest fungerar inte på mig då det ger utslag lite hur som. De flesta säger att det säkrare sättet att se om det sker en ägglossning är att ta tempen, något jag själv tror jag är för "lat" för.
  • setfire
    bastamamman1 skrev 2018-03-07 21:37:40 följande:

Har en fråga! Fertilitetsglidmedel som många förespråkar undrar jag om det verkligen ökar chanserna att bli gravid, jämfört med inget glidmedel alls? När jag läser om det står det att det till skillnad från andra glidmedel inte dödar spermier, men att det inte påverkar chansen att bli gravid.

Hade ingen aning om att glidmedel kunde vara spermiedödande! Vi använder i stort sett alltid glidmedel, sedan första barnet blev fött... är det alla glidmedel eller bara vissa som kan vara det? Förutom det som ska vara fertilitetsglidmedel då.
  • setfire
    MissKelli skrev 2018-03-08 10:04:05 följande:

Även om det inte är spermiedödandemedel i alla glidmedel gör medlet det trögt för spermierna att simma och miljön blir inte lika gynnsam för dess överlevnad. Helst ska ingen form av glidmedel användas, inte ens saliv då det ändrar ph-värdet som behövs för att spermierna ska klara sig. 

Vi har ett vattenbaserad glidmedel från RFSU som inte ska påverka pH-värdet enligt hemsidan, om det är det som försvårar. Däremot har det någon doft så det känns väl inte optimalt ändå. Har aldrig tänkt på detta innan eller hört det någonstans, så blev lite förvånad.
  • setfire
    Plus skrev 2018-03-07 14:23:29 följande:

Okej, tack, då vet jag :)  Vad innebär pcos? Jag har själv misstänkt endometrios i flera år och vet att pcos har blivit nämnt i det sammanhanget, men vet inte om det hör ihop alls, därav jag frågar :)  Jag har 11 st ägglossningstest kvar som jag ska testa sen om min mens vill komma igång det vill säga, än har jag inte fått någon mens, senaste mensen var 29 januari och varade i 4 dagar. Så är jag inte gravid så är min cykel väldigt lång o olika varje månad. 

Att ta tempen är nog jag med för "lat" för, jag har tagit den nån enstaka gång o skrivit ner, men sen har jag glömt bort det vissa dagar. Sen vet jag inte om man kan lita på de testerna jag har hemma, jag har både gravtest o ägglossningstest som jag köpte av en tjej på en FB loppis sida, och jag tror dom kommer från china, men jag vet inte helt säkert. Är det säkrare med gravtest från apoteket kanske?

Pcos innebär att man har många äggblåsor som bildar ett såkallat pärlband, man har sällan eller aldrig mens, kan ha svårt att ägglossa och man kan ha besvär med behåring, acne och viktuppgång. Man har överproduktion av testosteron i kroppen.

Den enda likheten jag vet med pcos och endometrios är att det kan vara svårt att få barn. Endometrios ger ofta väldigt smärtsamma menstruationer och räknas nog som en sjukdom till skillnad från pcos (som visserligen kan ge ökad risk för följdsjukdomar som hjärtproblem, livmoderhalscancer och diabetes). Har du kollat upp om du har endometrios?
  • setfire
    Plus skrev 2018-03-08 22:25:52 följande:

Okej, tack för att du ville berätta vad pcos är :)

Jag har försökt i många år att få en läkare att tro på mig angående mina smärtor osv. Sista läkaren jag va hos sa att en graviditet skulle hjälpa mot smärtorna och att det skulle göra att endometriosen isf skulle bli vilande.. Om jag har endo eller inte, det vet jag inte. Det är tyvärr väldigt svårt att få diagnosen och att få någon att tro på en. Jag har nästan gett upp läkare just nu och försöker tänka possitivt då jag så gärna vill bli gravid. Men gynläkaren sa att jag ska testa i 6 månader och om jag inte blir gravid så ska jag höra av mig och få hjälp. 

Jättetråkigt att höra att du inte tas på allvar. Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad. Det är fruktansvärt att patienter med endometrios inte får stöd och måste kämpa. Kan inte låta bli att undra hur det skulle sett ut om en man haft samma besvär... man ska ju inte behöva stå ut med enorma smärtor en gång i månaden bara för att man råkar vara kvinna och det "är så naturligt". Och jag har hört att vissa måste vara hemma från arbetet på grund av detta. Nä, jag blir förbannad. Om du orkar gå till någon annan gynekolog eller läkare skulle jag råda dig till det, har du en diagnos kanske du får hjälp tidigare? Vi med uttalad pcos behöver inte vänta som andra par innan vi får hjälp (även om jag själv inte har sökt hjälp än), tänker att det kanske är samma med endometrios.
  • setfire

Grattis till alla plus!

Jag har tagit massor av negativa tester eftersom jag har noll koll på kroppen och inte haft mens på snart tre månader (på grund av pcos). Trodde jag hade bim i början av mars, sett till tidigare cykler, men det kanske var äl då jag hade väldigt riktliga flytningar, så bim är nu i helgen eller nästa vecka? Har ingen aning. Känns enklare att vänta på mensen än att ta massa tester, men det är ju så svårt!

Har känt mig konstig och det känns i nedre delen av magen men tog senast ett tidigt graviditetstest i torsdags och det var negativt. Det jag känner kan bero på så mycket annat, förstås, men börjar bli otålig. Mensen får gärna komma nu om det inte blivit nåt liksom.. blir så less.

Svar på tråden BIM MARS 2018