Plus skrev 2018-03-07 14:23:29 följande:
Okej, tack, då vet jag :) Vad innebär pcos? Jag har själv misstänkt endometrios i flera år och vet att pcos har blivit nämnt i det sammanhanget, men vet inte om det hör ihop alls, därav jag frågar :) Jag har 11 st ägglossningstest kvar som jag ska testa sen om min mens vill komma igång det vill säga, än har jag inte fått någon mens, senaste mensen var 29 januari och varade i 4 dagar. Så är jag inte gravid så är min cykel väldigt lång o olika varje månad.
Att ta tempen är nog jag med för "lat" för, jag har tagit den nån enstaka gång o skrivit ner, men sen har jag glömt bort det vissa dagar. Sen vet jag inte om man kan lita på de testerna jag har hemma, jag har både gravtest o ägglossningstest som jag köpte av en tjej på en FB loppis sida, och jag tror dom kommer från china, men jag vet inte helt säkert. Är det säkrare med gravtest från apoteket kanske?
Pcos innebär att man har många äggblåsor som bildar ett såkallat pärlband, man har sällan eller aldrig mens, kan ha svårt att ägglossa och man kan ha besvär med behåring, acne och viktuppgång. Man har överproduktion av testosteron i kroppen.
Den enda likheten jag vet med pcos och endometrios är att det kan vara svårt att få barn. Endometrios ger ofta väldigt smärtsamma menstruationer och räknas nog som en sjukdom till skillnad från pcos (som visserligen kan ge ökad risk för följdsjukdomar som hjärtproblem, livmoderhalscancer och diabetes). Har du kollat upp om du har endometrios?