• LaFleur

Jag är konstant irriterad! Orkar snart inte

Jag orkar snart inte med detta, det börjar gå ut över mitt förhållande och förstör mitt liv.

Jag har en 6 månaders bebis som är väldigt ofta orolig, gnällig, skrikig och allmänt missnöjd. Jag älskar honom över allt annat på jorden, men jag kan helt enkelt inte kontrollera mina känslor när han är missnöjd eller hysterisk i 45-60 minuter, där jag försökt med ALLT för att han ska bli lugn. Jag blir så upprörd att jag ibland höjer rösten eller lägger ner honom på golvet och tar time out i 5-10min. Efter det så mår jag dåligt för att jag reagerade så som jag gjorde och ber bebisen om ursäkt. Tills han blir missnöjd igen...

Jag tycker egentligen inte att det är jobbigt att han gråter och är hysterisk halva dagarna, det är bara något i mig som klickar. Är det hormonerna? Bm tyckte det lät helt normalt, medan jag mår skit pga det. Mitt barn ska inte behöva stå ut med en lättirritabel idiot som mig. Jag vill vara så som jag var förr, typ aldrig arg eller irriterad.

Jag har en partner, men det känns ibland som att jag är singelmor. Jag får göra ALLT. Jag är stressad när jag duschar, jag är stressad när jag går på toa, jag är stressad HELA tiden för att jag är rädd att bebisen ska bli trist, att han ska bli dit och dat. Jag får noll avlastning, bara massa stress och dåligt samvete över att jag är en kass mor.

Vad ska jag göra? Har bokat tid på vc, men den är först om 4 veckor. Känns som att jag kommer gå in i väggen innan dess????

• Svar på tråden Jag är konstant irriterad! Orkar snart inte
  • CrazyTown

Du kanske skulle låta irritationen gå ut över den vars fel det är att du måste rodda allt ensam och är både sönderstressad och utmattad, dvs din partner!!

• Lifl

Bra att du söker hjälp. Irritation/ilska KAN vara ett tecken på fl-depression. Sen bör din partner ta sitt ansvar, dels mot dig men också mot ert barn.

• nnnnnnnn

Dags att byta? Du börjar jobba och partnern är FL? Eller dela på det tex jobba 2 dagar/vecka vars eller du jobbar 3 dagar, partnern jobbar 2 dagar? Så ni har vissa dagar som ni är helt ansvariga för barnet och vissa dagar ni delar på ansvaret?
    I värsta fall får du vänta 2 månader så han kan förvarna sin AG, men har du/ni tur så kan han få gå på FL mycket tidigare.

• LaFleur
    Lifl skrev 2018-02-02 21:41:36 följande:

Bra att du söker hjälp. Irritation/ilska KAN vara ett tecken på fl-depression. Sen bör din partner ta sitt ansvar, dels mot dig men också mot ert barn.

Kan man få fl-depression så långt efter förlossning? Min partner skämtar bort allt och säger att det är mitt ansvar eftersom det är jag som är mammaledig och han arbetar. Är bara så trött på att känna mig värdelös
  • LaFleur
    nnnnnnnn skrev 2018-02-02 21:44:01 följande:

Dags att byta? Du börjar jobba och partnern är FL? Eller dela på det tex jobba 2 dagar/vecka vars eller du jobbar 3 dagar, partnern jobbar 2 dagar? Så ni har vissa dagar som ni är helt ansvariga för barnet och vissa dagar ni delar på ansvaret?

I värsta fall får du vänta 2 månader så han kan förvarna sin AG, men har du/ni tur så kan han få gå på FL mycket tidigare.

Han har aldrig någonsin varit ensam med barnet, inte ens 30min... Bara när jag går på toa etc. Känns som att han inte kommer klara det och är livrädd att bebisen ska ligga där och gråta sönder sig medan pappan står och inte vet vad han ska göra
  • nnnnnnnn
    LaFleur skrev 2018-02-02 21:47:28 följande:
    Han har aldrig någonsin varit ensam med barnet, inte ens 30min... Bara när jag går på toa etc. Känns som att han inte kommer klara det och är livrädd att bebisen ska ligga där och gråta sönder sig medan pappan står och inte vet vad han ska göra smile4.gif
    Det är därför ni ska bytas av. Då lär han sig vad som behövs göras. Du kan ju göra en grovskiss på ett A4 tex ca 7 vaknar, får ersättning, byt blöja, lek. ca 9 mer mat? ca 11 sova tex i vagnen? osv.

Annars får du se till att han börjar ta lite mer ansvar ensam tex att du går iväg 1 h/kväll eller varannan kväll.
    Varför skulle han bara låta barnet ligga och gråta? Är han någon slags misshandlare?
    Hur planerade ni före barnet kom? När ska han ta ansvar för sitt eget barn (antar jag att det är...)?

Hur tycker han själv att en bra pappa är? Har ni pratat om det? Har han några förebilder? Hur vill han att relationen ska bli mellan dem när de är äldre?

Vilka böcker har han läst för att förbereda sig? Kan ni starta någon bokläsning tillsammans? Tex läsa ett kapitel och sedan prata om det?

• Lifl
    LaFleur skrev 2018-02-02 21:44:54 följande:

Kan man få fl-depression så långt efter förlossning? Min partner skämtar bort allt och säger att det är mitt ansvar eftersom det är jag som är mammaledig och han arbetar. Är bara så trött på att känna mig värdelös

Jag kan inte svara på hur lång tid efter det kan uppdaga sig. Min diagnostiserades 3 månader efter att jag fick barn. Min man tvingade mig till vården eftersom han ansåg att något var fel. Sen kan du ju svara din parter att du har ansvaret när han är på jobbet, sen har NI ansvaret. Rimligtvis borde han ta över när han kommer hem så du får VILA, gå på en promenad, träna... han har fått gå på toa ifred, äta lunch ifred, tänka färdigt en tanke ifred... det är FRUKTANSVÄRT jobbig att vara föräldraledig. Är gravid igen nu, och denna föräldraledigheten ska jag vara hemma i 5-6 månader (pga amning), sen börjar jag jobba halvtid. Jag måste få lite vuxentid, precis som min man. Det tror jag kommer funka bra för oss.
  • LaFleur
    nnnnnnnn skrev 2018-02-02 21:52:26 följande:

Det är därför ni ska bytas av. Då lär han sig vad som behövs göras. Du kan ju göra en grovskiss på ett A4 tex ca 7 vaknar, får ersättning, byt blöja, lek. ca 9 mer mat? ca 11 sova tex i vagnen? osv.

Annars får du se till att han börjar ta lite mer ansvar ensam tex att du går iväg 1 h/kväll eller varannan kväll.

Varför skulle han bara låta barnet ligga och gråta? Är han någon slags misshandlare?

Hur planerade ni före barnet kom? När ska han ta ansvar för sitt eget barn (antar jag att det är...)?

Hur tycker han själv att en bra pappa är? Har ni pratat om det? Har han några förebilder? Hur vill han att relationen ska bli mellan dem när de är äldre?

Vilka böcker har han läst för att förbereda sig? Kan ni starta någon bokläsning tillsammans? Tex läsa ett kapitel och sedan prata om det?

Alltså, han älskar sin son, men samtidigt så tar han så lite ansvar. Han leker med honom i högst 30min när han kommer hem från jobbet, sedan är det allt annat som är mer intressant.

Vi planerade inte att bli föräldrar, men blev otroligt glada bäda två när vi fick veta att jag är gravid. Han visar att han älskar sonen, men jag vill gärna att han ska även visa ansvar. Men det sker inte. Han är rädd att ungen vaknar ute och blir hysterisk etc etc. Men han vaknar ju med mig och det går bra? Vad är skillnaden?

Han har inte läst några böcker, kanske ska ta och ge han en bok i present, så han fattar hinten????
  • CrazyTown
    LaFleur skrev 2018-02-02 22:02:54 följande:

Han har inte läst några böcker, kanske ska ta och ge han en bok i present, så han fattar hinten????

Så han fattar hinten?? Du ska ju PRATA MED DIN PARTER, inte försöka skicka subtila hintar och övriga tankeöverföringar
  • LaFleur
    CrazyTown skrev 2018-02-02 22:10:34 följande:

Så han fattar hinten?? Du ska ju PRATA MED DIN PARTER, inte försöka skicka subtila hintar och övriga tankeöverföringar

Vad är ditt problem? Varför kommer du med påhopp och påstånd du inte vet något om?! Hinten om att han behöver läsa en bok, ja! Jag pratar med honom hela tiden, det hjälper inte. Så lugn
Svar på tråden Jag är konstant irriterad! Orkar snart inte