• Anonym (Ivfare82)

IVF Karlstad

Personal och tillgänglighet är sådär i Karlstad, vilket egentligen spelar mindre roll då äggplock och återföring sker i Örebro. Har gjort tre behandlingar i Örebro (via Karlstad) och inte haft en tanke på att byta. Så proffsiga och alltid blivit väl bemött. Örebro har också ganska bra statistik generellt. (Är gravid i vecka 15 nu på fjärde insättningen). Fick vänta ungefär 7 mån på att starta. Det handlade dock inte om någon kö (fanns ingen alls när jag sökte) men kroppen skulle må bra, cykeln tajma med veckodagar osv. Lite av ett lotteri så det kan ju gå fort. Men jag behövde vaccineras och klamydiatestas osv då får man vänta någon månad efter vaccin på start. Kolla upp det det första ni gör, alltså ta blodprov och kolla så allt är ok med vaccinationer och virus mm.

• Anonym (Ivfare82)
    Seb81 skrev 2018-02-24 17:04:38 följande:

Ok, jag fattade det så också att det inte var kö. Jag var så nyfiken på om det var kö så ja ringde Örebro & då sa hon att det är läkaren i Karlstad som bestämmer när det är dags, ska försöka smöra för läkaren :p När vi var där sist så sa hon innan sommaren men hoppas snabbare, så vi håller tummarna nu allt vad vi har!! Synd bara att tiden går så sakta :/

Ok, vad är det för vaccin som måste tas? Så kan jag ligga steget före ;)

Du ska vara vaccinerad mot röda hund, vilket det visade sig att jag inte var. Hade dock ingen aning om det innan första blodproverna under utredning. Så kolla upp det redan nu! :) Läkarna i Karlstad är snabba och jag har heller aldrig upplevt det som kö eller utdraget, dock är telegontiderna riktigt dåliga och telefonsystem uråldrigt. Så be om din läkares nummer alt journummer om det blir något akut med recept eller sprutorna. Det går tyvärr inte att ringa kliniken hur som helst och under mina 4 behandlingar har jag behövt få tag i någon rätt akut vid flera tillfällen. Lycka till! (Och fråga gärna om du undrar något - har ju precis gjort samma resa och flera behandlingar samt äggplock på samma klinik).
  • Anonym (Ivfare82)

Upplevde samma! Kände att man har tur som är bosatt i ett litet skit landsting haha. Dock fick vi vänta några månader då mens och spritskatt inte tajmade som de ska med helgdagar osv, men under mina fyra behandlingar har det endast varit fullt EN gång i Örebro (Karlstad skickar ping och ber om plats i Örebro vid mens - och det kan vara fullt) Då får man vänta till nästa månad men hände som sagt bara en gång. Lycka till! :)

• Anonym (Ivfare82)

Har också haft tre olika läkare i Karlstad. Inget fel på någon av dem men tycker de i Örebro är extra bra. Det känns viktigast eftersom det är där de plockar och återför.

• Anonym (Ivfare82)

Nästan uteslutande jättegoa kvinnor som jobbar i Örebro, men jag har haft en man som läkare (samma man) under två av äggplocken.

Kan förhoppningsvis lugna dig lite med att personalen runt om (som berättar vad som händer, ger bedövning och finns med dig) alltid varit kvinnor och att mina äggplock faktiskt gått allra fortast och smärtfriast med den manliga läkaren. Han är tydligen väldigt rutinerad.

• Anonym (Ivfare82)

Tror det är viktigt att vara objektiv när man pratar om vad som funkar och inte. Det är helt okej att "inte tro på" att socker och koffein inte påverkar fertiliteten. Men att koppla ihop det med att man själv blev gravid trots att man åt socker och drack koffein är liksom inte relevant. Det finns narkomaner som föder friska barn medan världens hälsosammaste kvinna kan vara oförklarligt infertil. Det säger ingenting om hur statistiken ser ut rent generellt. Det är statistiken och forskningen som bör hänvisas till, inte "jag rökte minsann hela graviditeten och mitt barn mår bra!" Det säger som sagt ingenting.

Men ja, det finns forskning som visar att socker och främst insulin har en påverkan på fertilitet. Att vara överviktig innebär inte automatiskt att man har sämre insulinvärden, vikt behöver alltså inte påverka i den aspekten. Men för den som vill läsa mer finns mycket forskning och studier på både socker och insulinnivåer som visar en påverkan på fertilitet. I Sverige ligger vi långt efter gällande just kostens påverkan. Min grekiska läkare gav mig ett kostschema som var "standard" vid fertilitetsproblem i Grekland men som svenska läkare fnyste åt. Handlar bland annat om att utesluta snabbt socker som påverkar insulinet negativt, men även att äta immun-korrekt : alltså mat som stärker immunförsvaret på rätt sätt och går det mer mottagligt för en graviditet.

En annan ivfläkare jag träffat (inte heller svensk - från Iran) rekommenderade noll koffeinintag, eftersom det var standard på hennes klinik i hemlandet.

Det är som sagt helt ok att tro på vad man vill, men för den som vill läsa mer om kostens inverkan på fertilitet finns mångastudier att hitta några googlingar bort! Tyvärr inga svenska studier dock, IVF är ganska basic i Sverige jämfört med många andra länder som undersöker betydligt fler faktorer än svensk sjukvård.

• Anonym (Ivfare82)
    Seb81 skrev 2018-05-03 20:39:42 följande:

Jasså? Berätta! Är det större chans då? :D

Rent statistiskt (varierar dock pga hur blaston betygssätts) så blir du sannolikt gravid på tre insättningar. Utan hänsyn till dina/era inviduella förutsättningar. Men på tre insättningar med blasto blir du statistiskt sett gravid. Sedan faller vissa bort i missfallsstatistik, men om du väl blivit gravid är det större sannolikhet att du får ett barn än att du förlorar det. Kan vara skönt att luta sig mot.

Åter igen, statistik. Vissa gör ju 10 insättningar utan plus och vissa blir gravida på en dåligt rankad tvådagars på första försöket. Andra får sju missfall i rad. Men statistiskt är chanserna till grav och barn goda om ni får tre insättningar på en behandling.
  • Anonym (Ivfare82)
    Seb81 skrev 2018-05-06 08:22:02 följande:

Ok ok! Skönt att höra! :) Jag har bestämt mig att detta ska funka nu och att den lilla kommer i februari hihi. Lika bra att ställa in sig och inte tänka negativt! :)

Inne på 3:e dagen med Lutinus.... fy säger jag bara! Det bara rinner ju ut, blött och fuktigt hela dagarna. Bara väntar på att svampen ska dyka upp! :/

Tar man Lutinus i 3 v eller fortsätter man sen till v 12 för att sedan trappa ner? Har läst att man ska göra det nämligen! Hur gör nu?

Har du ingen missfallshistorik eller andra dokumenterade problem med hormonnivåerna tar du i regel fram till testdag. Sedan slutar du. Det varierar något mellan kliniker men få kliniker ordinerar längre tid utan dokumenterat behov. Min ena landstingsklinik nämnde nedtrappning, den andra inte. Detta trots av bipacksedeln rekommenderar det. Det rekommenderas dock pga ditt mående, med ev ångest och uppblåsthet etc. Och har alltså ingen inverkan på eventuell frisk graviditet. Vid frisk graviditet producerar kroppen eget hormon, så Lutinus blir då överflödigt.
Svar på tråden IVF Karlstad