• Seb81

IVF Karlstad

Eyra skrev 2018-04-11 19:21:00 följande:

Tack :) Vi har redan kört igång, sprutdag 8 idag. Javisst känns det knäppt att ha alla dessa sprutor i sin ägo! Jag och min man känner oss som narkomaner varje kväll och hoppas att ingen granne ser oss och ringer till soc när vi står där i köket och knäpper luftbubblor ur sprutorna och har oss, haha.

Vul idag också, så nu har vi fått tid för äggplock på USÖ på måndag! :) Det gick så himla fort den här gången med det korta protokollet, sist nässprayade jag ju i en hel månad och höll på. Den här gången känner jag absolut ingenting i kroppen heller, sist mådde jag skitdåligt, men det var nog mycket pga nedregleringen också, man hamnar som i klimakteriet då.. Det slapp jag nu och har mått som vanligt hela tiden.

Skönt med utlandsresa, då får ni massa annat att tänka på under tiden :)

Hahahah vad rolig du är!! Men så härligt att höra, jag blir så avis... vill bara börja nu!!

Hoppas det tar sig nu för er, jag håller alla tummar och tår!!

Skönt att du mådde bra, då får jag ett hopp jag med haha!

Vad tar du för sprutor?
  • Seb81
    Eyra skrev 2018-04-11 20:10:25 följande:

Tack så mycket! :) Jag håller tummarna för att allt ska gå bra för er med! Hur långt kvar är det tills du börjar ungefär?

Jag tar Menopur och Orgalutran nu och fram till Fredag. På Lördag är det dags för Ovitrelle. Ska ni också göra korta varianten?

Hej! Tack, jag behöver all lycka som finns :)

Ok, varför är det så olika tänker jag? Jag ska ta Bemfola på dag 2 och dag 5 Fyremadel sen ovitrelle! Är det sämre med dem jag ska ta??

Vi ska börja runt den 20/4, beroende på när min mens kommer :)

Konstigt nog så ser jag sjukt fram emot att börja behandlingen haha
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-04-14 22:53:39 följande:

De verkar köra korta på oss som är 30+ Och inte har endometrios. För att vi kan bli tröga att få igång efter en nedreglering? Sen spar den tid och biverkningar. Menopur verkar de köra på rutin på oss med lite sämre AMH. Menopur sägs ge färre men bättre ägg. Bra AMHare får andra mediciner där kvalitén ändå förväntas vara bra och de vill få ut så många ägg som möjligt.

Tycker inte Menopur gav några större biverkningar. Lutinusen mådde jag pissigt av. Men jag blir deprimerad av p-piller också. Tål inte ens det pyttelilla i Jaydess spiralen. Hormonbehandlingen är på det stora hela inte jobbigare än att börja med en ny sorts p-piller.

Ja ok då förstår jag, hon sa att jag hade ett bra AMH värde så då är det därför!

Haha, ja ok.... då lär jag må skit med för jag kan inte heller äta eller ta något med hormoner i utan att må skit och bli en häxa haha. Men låt se, det är ju något väldigt fanstastisk man gör det för <3

Längtar.... men nu.. ska jag njuta av att åka till Lanzarote i morgon! :D Sen börja med sprutorna i slutet av nästa vecka :) :) :)
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-04-15 23:07:03 följande:

Du har fått rätt låg dos också så du behöver inte oroa dig förbiverkningar. Jag hade på Emla salva en timme innan jag tog sprutorna och det kändes inte då. Det var bara lutinusen jag blev en häxa av. Men det tog mindre än en vecka efter jag tog sista så var biverkningarna borta.

Ha en riktigt fin semester! <3

Hej hopp frön Lanzarote!

Igår började jag behandlingen... gud vad spännande. På onsdag ska jag kolla mina ägg! Jag dör av längtan nu och hoppas det går på första försöket för oss med!

Hoppas du mår bra! :)
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-04-21 13:57:29 följande:

Tack det gör jag! <3 Hur funkar det med sprutorna tycker du?

Skönt för dig! Har ni varit på något ultraljud? När brukar det första vara efter man blivit gravid?

Det går super, gör lite ont när man sticker in sprutan men det går över fort.... har ju bara tagit 2 st och 3:e är ikväll.. men blev akut illamående i morse och var såååå nära att spy, men det gick över efter en stund. Kan ju ha varit något jag åt?

Vill att tiden ska gå fort nu <3 Så avis på dig! ;) Hoppas du kommer må bra resten av grav :)
  • Seb81

Har ni ätit någon speciell diet eller tänk på koffein och så inför ivf:en?

• Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-04-22 21:51:19 följande:

Jag ska på ultraljud imorgon.

Tror nog det var nått du ätit. Särskilt om det gått över.

Man behöver bara leva som gravid efter återföreningen men jag dricker inte kaffe ändå. Lev som vanligt tycker jag. Det är ju bara fel på geggan runt spermierna och det felet blir ju avhjälpt vid ivf.

Tack, läser om vitt bröd och socker... tycker om godis och dricker cola zero varje dag... läst att det kan vara pronomenet med att man inte blir gravid! Men jag har dragit ner och har inte druckit det sen jag började med sprutorna. Men en bruk då och då kanske inte gör något? Dricker inte kaffe!

Åååå vad spännande, vill vara 3 månader framåt i tiden nu<3 lycka till!!!
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-04-23 15:15:13 följande:

Nej det där tror jag inte ett på. När jag blev med barn på vanliga viset kedjesnusade jag, drack starkt kaffe, var underviktig (hade inte fått göra ivf), drack alkohol osv. Han hade tillräckligt många och bra spermier för att färdas hela vägen till ägget och det har inte min sambo. Han har fått krångla i åratal för att få alla sina barn.

Ja man vill gärna passera den magiska gränsen på ett dygn. Eller ännu bättre.. jag vill hämta en frisk bebis från BB nu idag.

Ja men eller hur, man vill att tiden går fort och att man sitter med en välskapt liten prick som är av vårt egen dna, frisk och man ara svämmar över av kärlek... det går fort ska du se! Snart så, sitter du där och tänker vad fort tiden har gått! <3

Jag har aldrig med mina andra barn tänkt på hur jag ska äta, iofs så har 2 av dem varit spontana... och då var jag verkligen ung och drack och rökte... så ja det lär gå! Men nu när jag ör äldre så tänker man på åldern och eftersom det tagit 2,5 år att komma hit blir jag ännu nojigare! Jag kommer inte dricks cola varje dag nu utan unna mig ibland :) och godis baaaara på lördagar haha! Ska se hur detta går, men det är ju värt det alla dagar alltså! :)
  • Seb81
    Anonym (Ivfare82) skrev 2018-04-23 15:50:36 följande:

Tror det är viktigt att vara objektiv när man pratar om vad som funkar och inte. Det är helt okej att "inte tro på" att socker och koffein inte påverkar fertiliteten. Men att koppla ihop det med att man själv blev gravid trots att man åt socker och drack koffein är liksom inte relevant. Det finns narkomaner som föder friska barn medan världens hälsosammaste kvinna kan vara oförklarligt infertil. Det säger ingenting om hur statistiken ser ut rent generellt. Det är statistiken och forskningen som bör hänvisas till, inte "jag rökte minsann hela graviditeten och mitt barn mår bra!" Det säger som sagt ingenting.

Men ja, det finns forskning som visar att socker och främst insulin har en påverkan på fertilitet. Att vara överviktig innebär inte automatiskt att man har sämre insulinvärden, vikt behöver alltså inte påverka i den aspekten. Men för den som vill läsa mer finns mycket forskning och studier på både socker och insulinnivåer som visar en påverkan på fertilitet. I Sverige ligger vi långt efter gällande just kostens påverkan. Min grekiska läkare gav mig ett kostschema som var "standard" vid fertilitetsproblem i Grekland men som svenska läkare fnyste åt. Handlar bland annat om att utesluta snabbt socker som påverkar insulinet negativt, men även att äta immun-korrekt : alltså mat som stärker immunförsvaret på rätt sätt och går det mer mottagligt för en graviditet.

En annan ivfläkare jag träffat (inte heller svensk - från Iran) rekommenderade noll koffeinintag, eftersom det var standard på hennes klinik i hemlandet.

Det är som sagt helt ok att tro på vad man vill, men för den som vill läsa mer om kostens inverkan på fertilitet finns mångastudier att hitta några googlingar bort! Tyvärr inga svenska studier dock, IVF är ganska basic i Sverige jämfört med många andra länder som undersöker betydligt fler faktorer än svensk sjukvård.

Hej!

Intressant läsning! Jag har läst många som du, som har blivit rekommenderade utomlands att tänka sig för när det gäller socker och koffein, även snabba kolhydrater, snabbmat. Så kag kommer absolut att försöka vara så nyttig jag bara kan!

Tack för ett bra svar, nu ska jag gå på planet och åka hem till Sverige! :)
  • Seb81
    Anonym (Anonym82) skrev 2018-04-24 22:31:06 följande:

Du kommer komma dit. <3

Det är bra oavsett om du inte dricker cola varje dag. Din tandläkare kommer jubla. Lördags godis är också bra!

Haha ja det lär han göra! ;)

Idag har vi varit och kollat äggen, såååå spännande! Allt såg bra ut, 12 st ägg i olika storlekar så nu hoppas vi på bra ägg på äggplockningen på måndag!!!! Längtar ihjäl mig!! :D så nästa vecka är det min tur att börja ruva! Vilken dag satte dom in på dig? Dag 5 har jag hört ska vara bättre men det beror väl på hur/om de delar sig!? Inväntar ett samtal från Örebro för mer info och tiden på måndag!

Hur mår man efteråt? Ska man vila? Hur lång tid tar äp?
Svar på tråden IVF Karlstad