IVF Karlstad
I Örebro sätter man in på dag fem om man fått ut fyra eller fler bra ägg, annars dag två. Efteråt mådde jag som vanligt, men det är säkert olika! Äggplock tar 30 min, alltså själva ingreppet.
I Örebro sätter man in på dag fem om man fått ut fyra eller fler bra ägg, annars dag två. Efteråt mådde jag som vanligt, men det är säkert olika! Äggplock tar 30 min, alltså själva ingreppet.
Det där låter jätte bra!! Det är 12st follikar som troligen innehåller ägg. Bli inte jätte ledsen om någon av dem är tomt för det är helt normalt.
Det beror lite på planeringen. Eftersom jag plockades en fredag fick jag tillbaka på måndag (alltså ett 3dygn gammalt) jätte fint embryo.
Ett bra embryo kvittar det när man sätter in. Det blir en bebis av det. Men har du blastisar så har man sett att de tagit sig så långt som till dygnet då de ska fästa och de kan dessutom välja på olika och rensa bort sämre på vägen dit och riktigt kassa har fått dö i labbet istället för livmodern. Men å andra sidan blir man gravid med 2 och 3dagars också. Bli inte ledsen om det inte blir blastisar för det kan bli bebis ändå. Men det ser lovande ut att du skulle kunna få det. Äggen måste även ha rätt och jämn storlek för att bli mogna innan plock. Nått ägg brukar inte vara moget och det är också helt normalt. Nått blir inte befruktat, nått delar sig inte och nått delar sig dåligt verkar som de flesta får dugliga embryon av 1/3 av alla follikar ultraljudet men det är bara nått jag fått för mig.
Du får massa mediciner som gör det drägligt. Det onda tar inte så lång tid. Väldigt snäll personal. Jag hade väldigt ont samma dygn men inte dagen efter. Men fick citodon och då försvinner det onda. De är väldigt snälla och bra i Örebro! Var inte orolig! <3
Jag förstod först inte heller vad Usö menade med att de väntar om de får många ägg, för så gjorde de inte på rutin sist jag gjorde ivf, för 6 år sedan. Men läste mig till (på internet, minns inte källan nu) att kritiska dagen är dag 3, en del ägg klarar sig inte förbi det dygnet, och har man många ägg vågar man chansa och vänta så att man faktiskt ser vilka ägg som klarar sig förbi det dygnet (och utvecklas allra bäst) och man kan då sätta in en blastocyst istället. Har man få ägg sätter man helst in snabbt eftersom de egentligen trivs bäst i livmodern, men blir mer chansning på att ta ett sådant som klarar sig förbi det kritiska dygnet. Men man kan lika gärna bli gravid med en tvådagars, det blev jag ju sist :).
Hej tjejer! Ni som gör ivf i Karlstad.. är de nån av er som haft ghuada sista tiden eller har hon slutat?! Hade henne förra gången vid ivf men nu sa de att hon inte va kvar :/ fick georgios istället.
Gud va bra! Alla follikar kan ju innehålla ägg för jag hade inga som var tomma.
Förresten.. man blöder lite efter ingreppet och jag tyckte inte så mycket om bindorna jag fick i Örebro. Men jag är ju lite hippie och använder ekologiska och sånt. Så ett tips är att ta med sig sina egna favorit bindor inför äggplocket. Tror inte det var vingar på de man fick. Var så bäng på medicinen att jag minns inte riktigt.
Gillade inte graviditetstestet man fick med heller. Köpte det digitala. Jag hatar sånna där svaga streck och spöksteck.
Förresten... hur räknar man odlingsdagar? Börjar de odla/befrukningen direkt efter dom tagit ägg från mig och mannens spermier? Alltså på äp dagen?
Tjejer!
Vad är det för adress till Örebros klinik? Glömde fråga och nu har dom stängt, vill ju inte åka fel haha
Men Örebro gör inga återföreningar på helger? Uppsala gör det vet jag men inte Örebro väl?
Alltså ärligt.... mina bröst och framförallt bröstvårtorna är så sjukt ömma.. kan knappt nudda vårtorna... dom har blivit stora och ser ut som gelé hallon, är detta normalt??? Öm över magen och det värker... hoppas inte jag är överstimulerade? Men jag har vara dos 150 och den andra minns jag inte dos på just nu! Men ska det vara såhär?
Helt normala symptom på mig iaf. Har du tagit ägglossningssprutan? Men känner du minsta oro så gå in på gynakuten. Du får hjälp inom 1/2-2timmar. Man måste göra vaginalt ultraljud för att konstatera om man är överstimulerad. Kanske det är lika bra du gör det så du känner dig lugnare och tryggare?