Inlägg från: BeautifulLiz |Visa alla inlägg
  • BeautifulLiz

Operera ut tand på sjukhus

Jag har opererat ut en tand, dock inte visdomstand men en stor kindtand var det.
    Anledningen var att lagningen ramlat ur och jag avbröt rotfyllningen pga oerhörd smärta trots bedövning.

De bedövade rejält sedan sågades tanden itu innan den drogs ut i två delar. Detta gjordes för att tanden ar i så dåligt skick att den troligen krossats annars.
    Själva ingreppet var i stort sett smärtfritt förutom bedövningen. Fick lugnande innan också.

Sen kom infektionen... som var sju resor värre.

Är det en tand uppe eller nere? Det är mycket lättare att få infektion nere.

• BeautifulLiz
    BeautifulLiz skrev 2018-02-17 16:36:42 följande:

Jag har opererat ut en tand, dock inte visdomstand men en stor kindtand var det.

Anledningen var att lagningen ramlat ur och jag avbröt rotfyllningen pga oerhörd smärta trots bedövning.

De bedövade rejält sedan sågades tanden itu innan den drogs ut i två delar. Detta gjordes för att tanden ar i så dåligt skick att den troligen krossats annars.

Själva ingreppet var i stort sett smärtfritt förutom bedövningen. Fick lugnande innan också.

Sen kom infektionen... som var sju resor värre.

Är det en tand uppe eller nere? Det är mycket lättare att få infektion nere.

Glömde.. det kostade i runda slängar runt 4000.
  • BeautifulLiz
    Armiida skrev 2018-02-18 16:57:46 följande:

Ok. Det låter som att det kommer att tas ut via en operation. 
    Det bästa för alla parter är om man kan slippa narkos, vilket jag tror att ni kommer att köra på, säkert med premedicin. Berätta då om förra gången att det tog lång tid att verka, så att du får det tidigare denna gång.

De kan komma att vilja ta skiktröntgen om nu tanden ligger mycket nära stora nerven. 

Var inte rädd att be om starkare smärtstillande om du behöver det, du ska inte behöva kräkas av smärta.

Jag fick Citodon när jag ringde tillbaka om mina smärtor. Fick även antibiotika, jag såg ut som att jag hade en golfboll innanför kinden. Dock vände det fort efter detta.
    De första dagarna kunde jag bara få i mig flytande via sugrör, kunde inte öppna munnen mer än kanske en halv cm.
  • BeautifulLiz
    Carabellis kusp skrev 2018-02-22 22:38:25 följande:
    Att kräkas av Citodon är inte helt unikt.
    Jag kräktes inte av Citodonen...?
Svar på tråden Operera ut tand på sjukhus