• ESK1

IVF 2018

Jag hoppar in!! Är idag på ruvar dag 5 med en två dagars!
    Jag och min kille började våran IVF resa i Mars detta år med vårat första. Sprutade 9 dagar med Gonal-f och 5 dagar med fyremadel, alltså 9 dagars stimulering. Första ultraljudet dag 7 såg de 10 godkände äggblåsor, ultraljud dag 9 såg de 14 godkända äggblåsor, äggplocket för mig gick hur bra som, gjorde inget ont alls för mig och jag var innan livrädd, för jag hade bara fått höra historier om hur ont det gjorde, men som sagt - själva ingreppet gjort inte ont för fem öre. Var lite öm i magen de 2 första dagarna, men inget mer!! De fick ut 10 ägg, varav 7 mogna - som resulterade i 3 fina embryon - nu ruvar jag på ett och de andra två ska försökas frysa ner!! Gör min behandling på Sahlgrenska!

• ESK1
    Sörensen skrev 2018-03-18 17:36:48 följande:

Hej, hoppar in här om det är okej :)

Jag och min sambo ska göra IVF pga den manliga faktorn (för litet antal) och kommer köra igång i maj med långa protokollet. Min fråga är om nån utav er har erfarenhet av långa protokollet? Reaktioner på nässprayen? Är så nervös över humöret då jag är superkänslig i vanliga fall :P

Vad var anledningen till långt protokoll för er? Vi har också manlig faktor och blev först tilldelade de långa protokollet (med enbart anledning av att vi hade 16mil till kliniken, för att det ibland behövs en extra koll för risk för överstimulering, vilket jag slapp då allt såg bra ut) Vi såg dock inget problem med att besöka kliniken en extra gång och nämnde där av att jag gärna ville köra korta - vilket jag gjorde.

Men roligt som sagt att höra varför ni blev tilldelade det långa? :)
  • ESK1

Har PCO där av många små äggblåsor från start, så de körde väldigt låg dos för mig då de var rädda för överstimulering. 112,5 e gonal-f och körde de hela vägen ut! Var tydligen hyfsat lättstimulerad!

• ESK1
    Sörensen skrev 2018-03-23 16:52:23 följande:
    Jag är inte helt 100 på varför vi fick det långa men kommer ihåg att han prata på risk till överstimulering hos mig med. Sen har vi fått prova nått nytt där dom har hittat piller till killen som ska kunna påverka produktionen och dom ville att han skulle äta dom i 3 månader innan vi gör första försöket. Ännu mera väntan men funkar pillrena så är ju det guld värt! :D
    Okej då förstår jag!! Det nämnde de även för mig, speciellt jag som har pcos. Så har de mer kontroll över icke överstimulering när du först nedregleras. Men jag fick istället börja med väldigt låg dos, med risk för att bli överstimulerad eller understimulerad! Men det funkade perfekt för mig!! Men såklart extra skönt att de tänker så!
    Okej, vad spännande!! Vad för tabletter??
  • ESK1
    Saarah91 skrev 2018-03-24 14:28:40 följande:
    Hade varit kul att få lite uppdateringar hur du känner efter återinförandet. Aldrig varit med om det än, så hade varit kul att få reda på hur det känns, vad man ska känna och förhoppningsvis även lite exempel på vad som kan vara tecken på gravsymptom :)
    Absolut!! Känner mest av den förbaskade tabletten lutinus - FY. Sedan dag 3 med Lutinus har jag haft livmoderkramper och huvudvärk, utöver det känner jag inte direkt av någonting. Är på ruvar dag 8 och har gått in med inställningen att inte hålla på att känna efter för mycket, tror de kommer ge mig falska förhoppningar åt båda håll. Har även bestämt mig för att INTE tjuvtesta.
    Trodde att denna ruvar tid skulle vara hemsk med tanke på väntan, men dagen efter återföring åkte till Sälen där jag nu spenderat en vecka - vilket har gjort att jag haft tankarna på annat och fullt upp för att känna väntan. Nu är de en vecka till test dag och jag känner mig hyfsat lugn - självklart med rädsla över att mensen ska dyka upp!
  • ESK1
    Saarah91 skrev 2018-04-02 18:30:17 följande:
    Hur går det för dig? Hur mår du?
    Började små blöda RD 14, dagen innan TD. Testade negativt på TD och nu är mensen i full gång. Var förtvivlad där och då, första ivf behandlingen och första gången på länge man kände hopp, det blev som att gå in i väggen! Nu har jag lugnat ner mig, landat i det hela och accepterat det. Pratat med kliniken idag, och blir återförande nästa mens, om en månad. Har 2st 5-dagars i frysen, vilket känns skönt! Bättre lycka nästa gång.
  • ESK1
    Cia33 skrev 2018-04-08 11:48:01 följande:

Tråkiga nyheter. Mensen kom igår och jag testade negativt. Känns ganska hopplöst. Dessutom tyckte min kropp att det var en bra id?e att ge mig den värsta mensvärken någonsin. Har haft kramp i magen sedan i morse med kallsvettning och illamående. Hjälper inte heller med värktabletter. Börjar tack och lov lätta nu.

Vad tråkigt :( Samma här, misslyckat försök för mig med. 
    Men vad sjukt, detsamma hände för mig. Jag har alltid haft kraftiga mensvärkar, men de har gått med värktabletter dygnet runt under mensdagarna, men mensdag 1 efter den misslyckade behandlingen fick jag sån mensSMÄRTA som jag aldrig varit med om. Låg bokstavligen och grät, och som lika med dig funkade UNGEN värktablett :o konstigt, undra om det har att göra med att man genomgått en ivfbehandling??
  • ESK1
    ZAP86 skrev 2018-04-07 16:37:30 följande:

Hej

Jag hoppas det är ok att jag hoppar in här lite "mitt i" :)

Jag och min kille fick igår (fredag) reda på att vi endast kan bli gravida via IVF då han har en lägre produktion av simmare. Tråkigt såklart men jag är en positiv typ så jag tar med glädje emot en Glasbäbis :)

Ni verkar alla väldigt insatta, jag är mer en "go with the flow" person och tror inte jag vill läsa på allt för mkt. Det känns bara som jag kommer få massa förhoppningar och förväntningar... Jag förstår grunden till IVF iaf :)

En tanke jag fick inatt.. kan man få 2 ägg insatta för att öka chansen att få tvillingar? Eller är det endast i de fall då kvinnan har "svårt att behålla" äggen och får MF? Någon som frågat IVfpersonalen detta? Detta var ingen jag tänkte på igår när vi var lite nere hos doktorn.

Vi kommer troligen börja vår resa i maj så är en bit kvar. Hoppas det går relativt smärtfritt men man vet aldrig. 

Ha en trevlig kväll

Välkommen! 
    Som svar på din fråga med flera ägg insatta. 
    Jag gör min behandling på sahlgrenska, 3 försök gratis via landstinget och där sätter dom INTE in mer än ett ägg, för att man vill minska tvillinggraviditeter. Läkaren jag hade, sa att i samråd med läkaren kunde man få igenom att sätta in 2 på sitt sista försök, men isåfall 2-dagars, aldrig någonsin sätter man in 2st 5-dagars. 
    Så de sa strängt nej, men att det kunde komma upp till diskussion på sista betalda försöket. 
    Tror dock det är annorlunda om man går privat, och själv har betalat.
    Då har jag bekanta som fick välja att sätta in 2st.
  • ESK1
    Vårdepp skrev 2018-04-11 22:47:54 följande:

Det kan inte vara missfall?

Aldrig något plus på stickan, och mensen kom som ?beräknat? så de misstänker jag absolut inte :/
  • ESK1
    Cia33 skrev 2018-04-12 09:02:38 följande:

Jag har en teori om att det beror på alla hormoner man stoppar i sig. Vi försöker få kroppen att tro att den är gravid och då kanske den också reagerar som om det vore ett missfall när mensen väl kommer.

Har hört detsamma! :) ganska logiskt också såklart!
  • ESK1

Jag är gravid i v.8, 7+4 :)

Ska göra VUL på onsdag, så nervös, men så spänd!!

• ESK1
    regina87 skrev 2018-08-29 16:25:01 följande:

Hej på er ! Är i samma sits som er och väntar på tid till Ivf på Sahlgrenska. Hur länge fick ni vänta på tid och gäller vårdgarantin med 3 månder ?

Vårdgarantin på 3 månader gäller inte :( från remiss var skickad fick vi vänta 6 månader på första besöket på Sahlgrenska, och efter det fick vi vänta 2 månader på start!
Svar på tråden IVF 2018