• XAHHA92

IVF 2018

Hej alla som kämpar!

Jag och min sambo ska börja vår resa med ivf nu i maj. Det är en läskig resa vi har framför oss men förhoppningsvis leder den till ett barn.

Vi är 25 och 30 år gamla & har fått stämpeln oförklarligt barnlösa. Vi har nu försökt två år utan något resultat. Varje månad är en kamp.

Har dock fått reda på att jag har lågt AMH värde för min ålder, 1,6. Är det fler här inne i samma ålder som också har lågt?

Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • XAHHA92
    Saarah91 skrev 2018-04-24 21:00:06 följande:

Jag har en dum fråga.. känns som att jag inte har riktigt koll alls när jag gör alla dessa bokstavskombinationer.. men vad är AMH-värde?

Det är ingen dum fråga! :) AMH värde står för hur stor äggreserv man har, alltså har jag väldigt låg för min ålder. Enligt värdet ligger jag som en 35-40 åring vilket innebär att jag antagligen inte kommer kunna få biologiska barn så jättelänge till! Men vi håller iallafall tummarna att det blir ett barn för oss :)
  • XAHHA92
    LillaAw skrev 2018-04-25 09:36:24 följande:

Jag är ju 27 och mitt AMH va 0,93 och läkaren sa att det va lite lågt men inom normala värden så att det inte skulle påverka. Hade dessutom 11 antralfolliklar så det borde inte påverka sa han. Ditt värde är ju högre än mitt så det borde inte va så lågt?

Har inte heller skrivit att det skulle påverka nu :) Men det påverkar min fertilitet i framtiden. 1,6 ska en 35 åring ligga på enligt min läkare, så jo det är lågt för min ålder här idag. Ligger precis på gränsen till låg fertilitet. Ett AMH värde sjunker ju äldre man blir.
  • XAHHA92
    Klora skrev 2018-04-25 13:46:49 följande:

Det är väldigt individuellt detta med AMH värde, jag är 39 år och låg på ett värde av 2,4 nu i mars när vi påbörjade ivf. jag är inte så insatt men har för mig att jag läst någonstans att det kan variera beroende på när man tar testet, dvs har du ett lågt nu så kan det vara högre om några månader, men jag kan ha fel

Precis, om du är 39 år och har ett värde på 2,4 så är mitt lågt för att vara 25 år. AMH värde ska tas på CD 3. Ett AMH värde berättar hur stor äggreserv man har & du har ett bra värde för din ålder och jag har ett lågt värde för min ålder, det är som du säger väldigt individuellt och det finns en tabell att gå efter.
Svar på tråden IVF 2018