• Ettnamn4sep

IVF 2018

Hej!

Jag ser att tråden är rätt så gammal. Är nyfiken på hur det gått för er?

• Ettnamn4sep

Själv gjorde vi vårt första försök bara för någon vecka sen. Fick inget till frysen. Planeras för ny behandling från start efter sommaren, men med ny spruta. Inte lätt det här inte :) skönt att prata med någon som går igenom samma sak!

• Ettnamn4sep
    Sosarora skrev 2018-07-02 07:08:12 följande:

Lycka till med nytt försök då!! <3

Vi fick positivt test i fredags. Nu går jag mest omkring och försöker intala mig att allt kommer gå bra. Så orolig för ännu ett missfall. Men försöker ta en dag i sänder!

Åh vad kul! Är det er första gång! Hoppas verkligen andra behandlingen går bra för mig!

Hur många gånger gjorde ni behandlingarna och vilka sprutor fick du ta?
  • Ettnamn4sep
    Sosarora skrev 2018-07-03 20:34:14 följande:

Första plocket gav oss tre blastisar till frysen. Frös alla. Sen var detta första genomförda FET?et. Tog Gonal-F för äggstimulans och Gonapeptyl för att förhindra ägglossning.

<3

Vad skönt med goda resultat! Hoppas det håller i sig! :)
  • Ettnamn4sep
    mrsalpha skrev 2018-07-06 11:23:32 följande:

Jag har genomgått ett 1/2 försök, svarade dåligt på sprutorna. Kunde plocka ut flera äggblåsor men bara ett ägg. Ägget ej moget vad de trodde och läkaren trodde att jag gått i förtidig ägglossning. Min kropp svarade inte så som det brukar.

Nytt försök efter sommaren, tror efter semestern i sept.

Hej,

Då är vi i samma båt. För mig blir det nog en ny behandling i augusti/september, men då ska Gonal-F ersättas med menupur då man tror att äggkvaliten inte är bra :)

Fick ut drygt 25 ägg. 8 befruktade men inget delade sig.

Hoppas det går bra för dig!
  • Ettnamn4sep
    Humlan0 skrev 2018-07-12 12:44:37 följande:

Jag hoppar också in här då vi gjorde vårt andra IVF-försök i maj/juni som tyvärr slutade i missfall i v 5.

Mitt största huvudbry är att vi får ut många ägg som börjar dela sig men de klarar aldrig långtidsodling så de kan frysas. Läste precis mina anteckningar och vid första försöket så fick vi ut 10 ägg och 7 delade sig och vi fick ett till frysen som inte klarade upptiningen. Det var med Gonal-F. Senast testade vi Menopur och då fick vi 17 äggblåsor, 14 ägg och 9 som delade sig. Jag fick tillbaka ett och resten skulle långtidsodlas men inget klarade sig.

Hej. Då har vi ungefär samma problem. Tråkigt! Hoppas det går bra vid nästa försök. När ska du göra den och vart någonstans behandlas ni?
  • Ettnamn4sep
    Humlan0 skrev 2018-07-16 09:59:55 följande:

Vi går via Landstinget på US i Linköping. Nu har de stängt i 2 v men sen ska de ha konferens om vad de tycker vårt nästa steg ska bli. Mensen har inte kommit än efter missfallet heller så vi får se om de hunnit prata ihop sig när den kommer annars måste vi vänta en månad till. Om de inte beslutar något annat som skjuter på det vill säga. Annars borde det bli i augusti eller september. Förutom det här med äggen så har slemhinnan varit väldigt strulig att få upp till ok nivå (7 mm). Har max kommit upp i 6,3 men nu senast när jag blev gravid tog jag Fytoöstrogen och Aloe Vera och då blev den 9! Jag slutade till ÄP så nu grämer jag mig över att jag förmodligen borde tagit längre. Hur ser planen ut för er?

Ok! Håller tummarna för er verkligen! Man vill ju få ett positivt resultat!

Vi planeras för behandling någongång i mitten på augusti, beroende på när mensen kommer. Jag kommer byta ut gonal F till menopur då man tror att äggdelningen inte fungerar så bra hos mig. Tillsammans med menopur kommer jag ta orgalutran som vanligt, så hoppas hoppas. Kliniken har stängt och öppnar i början på augusti.
  • Ettnamn4sep
    Humlan0 skrev 2018-07-17 20:07:43 följande:

Håller tummarna för att Menopur fungerar bättre för er. Jag sitter just nu och funderar på att göra ett mensblodstest via ivfserum för att se att jag inte har några gömda baciller som inte har hittats. 300 EUR kan det absolut vara värt med tanke på vad man lagt ut på läkemedel.

Jaha! Aldrig hört talas om. Har du läst någonstans om detta? Är det du själv som tar det initiativet eller har läkarna rekommenderat dig detta?

300 EUR!? Fy vad dyrt. Men ja, vad gör man inte för att få ett eget barn, eller åtminstone veta anledningen till varför man eventuellt inte kan få ett.

Processen är ju väldigt psykiskt påfrestande. Hur länge har du och sambon försökt innan ni vände er till fertilitetsklinik, och om man kan fråga, hur gamla är ni?
  • Ettnamn4sep

[quote=78894443][quote-nick]Humlan0 skrev 2018-07-19 15:40:46 följande:[/quote-nick]Vi hade försökt i nästan 3,5 år. Då hade vi visserligen haft perioder när vi sagt att vi inte ska bry oss för det är ju då vissa säger att det händer. Från början så litade jag blint på vården men nu 1,5 år senare så har jag förstått att det finns så mycket mer som man inte tar med i beräkningarna i Sverige. Det här med mensblodstestet är ett exempel. Har läst i andra trådar här där man förklarats som ofrivilligt barnlös och gjort detta test och så har det kommit fram att man har infektioner som inte har testats i den ordinarie utredningen och som gör att miljön i livmodern är ogästvänlig. Efter en ordentlig antibiotika-kur på båda parter har vissa blivit spontangravida, så något ligger det i det. Jag har inte pratat med min klinik om det utan jag gör det på eget bevåg. Störta anledningen är att vi gjort så många olika försök, bla 6 FET-försök som avbrutits pga att min slemhinna inte kommer upp i 7 mm. Jag tänkte att det kan finnas någon mer orsak som inte framkommit. Det här är ändå ett förhållandevis billigt test om man jämför med allt annat som inte är finansierat av landstinget :) men till att börja med är det nog inte nödvändigt om behandlingarna verkar gå bra, det kanske funkar direkt.

Här går det i alla fall läsa mer om testet:

www.ivfserum.com/infection-screening/[/

Jag tycker inte att man blint ska lita på vården och ge upp. Mycket bra att du efterforskar. Samtidigt som jag inte hoppas på att testet visar något så hoppas jag att den faktiskt gör det, just för att man då vet vad som ska behandlas.

Tack för att du delar med dig om kunskap och erfarenhet. Håller tummarna för er.

• Ettnamn4sep
    Humlan0 skrev 2018-07-20 20:29:59 följande:

Ja men precis! Det är klart att det är trist att ha en infektion men samtidigt skulle det vara SÅ SKÖNT att hitta något som kan vara orsaken, så jag hoppas nästan det visar något. Det "enda" man hittat hos oss är att jag bara har en fungerande äggledare och att jag kanske inte ägglossar som jag ska, något som skulle gå att lösa med lite stimulering med andra ord. Sen efter att FET-försök har man ju hittat att mig slemhinna är tunn och svarar inte så bra på stimulering heller men det vet man ingen orsak till.

Jag förstår dina känslor. Det jobbiga är att de aldrig riktigt kan svara på vad som ÄR problemet. Jag upplever att mycket är spekulationer, ? det kan vara fel på?.

När vi först påbörja utredningen fick mannen anmärkning på spermierna, nedsatt antal, dock god kvalite och rörlighet. Man trodde det berodde på medicinerna han tar. Han är epileptiker och har tagit regelbunden medicin sedan 10 år tillbaka.

Vid vårt misslyckade ivf försök sa läkaren att sperma provet var mycket bra. Bra antal, kvalite och rörlighet. Hon sa att delningsfaktorn ligger i ägget. 8 ägg befruktades, inget delade sig. Varav därför ?tror? de att något strular sig med ägget. Det kanske blir lättare att svara på vid nästa ivf behandling som vi hoppas funkar!

Jag har dock de senaste dagarna suttit och oroat mig över mensen som inte riktigt har kommit i tid, vilket den alltid brukar. Min ägglossning vad dock en vecka sen efter ivf(vilket också skrämde upp mig). Vi misstänker att mensen blir en drygt vecka sen. Vet du något om detta?
  • Ettnamn4sep
    carola18 skrev 2018-07-21 01:50:03 följande:

Hej. Jag hänger gärna med er här.

Har en ivf dotter som blir 2 år nästa vecka. Jag blev gravid på nsturlig väg i mars ej planerat...allt såg bra ut på kub ul i vecka 13....sen på rul så slog inte hjärtat längre och för 2 veckor sedan födde jag fram min son....har nu bestämt att göra ett syskonförsök via ivf...läkarbesök inbokat i Augusti

Hej!

Vilken dröm att bli spontangravid, särskilt när man gjort en ivf behandling. Men vilken fruktansvärd berättelse om hur graviditeten slutade.

Vad starkt av er! Ni har inte något embryo i frysen? Eller behöver ni göra om hela stimuleringen?
  • Ettnamn4sep
    Humlan0 skrev 2018-07-27 19:04:09 följande:

Känner verkligen igen det här med att man verkligen vill ha svaret på orsaken/orsakerna. Det är som du säger bara spekulationer.

Vad det gäller mensen så tror jag att det är väldigt vanligt att den kommer oregelbundet efter att man börjat experimentera med hormoner. Jag vet inte längre när jag egentligen ska ha mens. Jag fick min senaste mens 23 maj men efter det har vi gjort ÄP, ET och sen missfallet i v 5. Jag tycker absolut inte att du ska vara orolig över det.

Mensen kom såklart till slut. Hela cykeln har varit rubbad sedan juni. Känner inte riktigt igen kroppen. Men känns som att den nu återhämtar sig. Snart börjar vi med vårt andra försök. Vi hoppas och ber :)!
  • Ettnamn4sep
    Humlan0 skrev 2018-08-16 18:39:35 följande:

Håller tummarna för er! :) Vi ska testa långa protokollet med Menopur den här gången och jag börjar spraya på onsdag :) ÄP borde bli omkring 19/9 på ett ungefär.

Tack snälla! Åh vi får fortsätta ha kontakt! Jag har precis börjat med sprutorna, menopur med orgalutran. Hoppas hoppas! ÄP borde bli någon gång i början/ eller mitten på nästa vecka.

Super nervös.
  • Ettnamn4sep
    carola18 skrev 2018-09-11 18:59:04 följande:

Hej igen. Vi har 1 ägg i frysen och idag hade jag första mötet på kliniken. ul bokat 21 sept för att kolla äl....åhhh crazy nervös

Jag förstår det. Är själv på ruvardag 8 nu. Första gången vi överhuvudtaget lyckas få en återföring av ett embryo. Ska testa nästa vecka. De här dagarna känns som en evighet
Svar på tråden IVF 2018