• Novis91

Jag har just plussat, nån som vill följas åt?

Hej!

Jag har precis plussat imorse! Jag är rätt säker på att befruktning skedde 9-10/2, hur räknar man veckorna då? Första graviditeten och första försöket. 27 år och har haft en stark längtan efter barn från 16års ålder (har dock haft skydd fram till förra året). Hoppas att detta kommer gå vägen nu, mycket oro och noja, mycket som kan gå fel..

• Novis91
    Helmut2 skrev 2018-02-24 21:32:16 följande:

Samma som jag 4+1 idag tror jag, vecka 5 :) mitt bf om det skulle gå hela vägen beräknades till 2 nov, så borde vara ungefär samma för dig :)

Tack för svar!

Jag fattar inte alls hur det kan bli vecka fem när det endast är två veckor sedan befruktning? Räknar man veckorna sedan senaste mens mao? Känns ju förvirrande, borde man inte bara räkna antal veckor sedan befruktning? :D

När är det dags att kontakta bm? Hade tänkt ringa imorgon men kanske är för tidigt?
  • Novis91
    Helmut2 skrev 2018-02-25 13:12:13 följande:

Jupp man räknar från senaste mensen. Lite dumt kanske, egentligen är ju embryot bara 2 v gammalt. Men psykologiskt en fördel att redan kommit 4 (och i vissa fall om man kanske har oregelbunden mens ännu längre) att man redan kommit 4 veckor in. Man kan ringa direkt. Eftersom jag är orolig och har riskfaktorer för missfall tänkte jag vänta till v 6. De flesta ultraljudskliniker erbjuder först ulj från v. 8, men har man kontakt med privat gyn eller riskfaktorer kan man nog få till det tidigare. Första offentligt betala ulj är långt senare, men tror Mvc brukar erbjuda ett "hälsosamtal" med råd osv tidigare

Tusen tack för dessa svar! :) ska bli så spännande med denna resa! <3
Svar på tråden Jag har just plussat, nån som vill följas åt?