• LZE

Sömnparalys söka hjälp??

Hej

Senaste 5 åren har jag haft oerhört många sömnparalyser.

Ibland 3-4 gånger per natt och det tär på mig. Direkt efter jag vart i en och vaknat sedan somnar om så hamnar jag i samma situation igen..det känns som mina sömnparalyser blir värre.

Vad kan det bero på?

Har ni några tips? Behöver jag söka hjälp?

• Svar på tråden Sömnparalys söka hjälp??
  • Meriall

Vissa blir hjälpa av antidepressiv medicin så visst kan du söka hjälp.

Undvik att sova på rygg. Lägg dig och gå upp vid samma tid varje dag och se till att du inte är för trött vid insomnandet och att du sover länge nog (8-9h/natt).

Undvik stress.

• LZE

Jag har samma dygnsrythm då jag jobbar men har ett väldigt stressigt jobb...

• Anonym (Stressad)

Stress är för mig den utlösande faktorn. Efter att jag bytte jobb har det inte hänt en enda gång. Innan, 3-4 ggr i veckan.

Om jag hamnade i sömnparalysen när jag somnade så var jag tvungen att kliva upp en stund innan jag somnade om. Om jag inte gjorde det utan somnade om direkt så hamnade jag i det igen.

• Anonym (sömn)

Va skönt på något sett attdet finns fler som har det än bara jag. Har fått det sen 6 års åldern, har kommit mer och mer sen åren gått. Uplever samma sak att om jag somnar om igen direkt efter så händer det igen, men ögonen är alldeles för trötta och tunga för att hålla uppe ibland.
    Jag upplever det också att om jag är stressad,eller fått för lite sömn. 
    Speciellt om jag varit trött efter en ofullständig natt, och går och lägger mig igen på dagen för en sovstund händer det nästan alltid.
    Men jag förstår inte riktigt vad det är för nåt, är det hallucination att man ser rummet runomkring sig, eller ser man det påriktigt?
    Har ibland märkt att jag tillochmed hör allt familjen säger runomkting, eller om fönstret är öppet etc, sen när jag " vaknar" upp så är allt precis likadant...skit skumt.. ibland blir jag riktigt rädd när det händer på natten..

Svar på tråden Sömnparalys söka hjälp??