Inlägg från: HepaticaNobilis |Visa alla inlägg
  • HepaticaNobilis

BIM april 2018

Med skräckblandad förtjusning skriver jag här!

Jag blir 31 i år och maken blev 30, vi har ett gemensamt barn som fyller två år nu i slutet på mars och jag har en sedan innan som blir 11 (!) i år.

Vi har precis flyttat till hus och min provanställning går över i fast tjänst i början på april. Tanken var att vi skulle vänta med ett barn till ett eller två år till... Dels för att vi ville bo i hus (det gick snabbare än vi trott) och dels för att lillebarnet skulle vara större. Jag är inte så bra på att vara gravid, sjukskriven för foglossning i v 14 med första barnet och v 8 med andra.. Dessutom prematura värkar och första barnet föddes 37+0 och andra 33+5 efter många veckors stillaliggande. Rädsla för hur det ska gå att vara gravid med en tvååring och rädsla för en prematur bebis är överhängande.

Men vi vill båda så gärna ha fler barn! Och även om jag hittills har haft lätt att bli gravid så vet man ju aldrig hur det går. Så vi bestämde igår att vi kör! Wahhaa!!

Har använt oss av natural cycles prevent och kondom på de röda dagarna sedan lillebarnet och jag har en väldigt regelbunden cykel. Har troligen äl 21 mars och bim 8/4.

Eftersom jag redan skrivit en uppsats så kan jag lika väl fråga på en gång, hur gör ni med folsyra? Jag äter Kvinna multivitamin med folsyra i, behöver jag få i mig ett renare tillskott på det?

• HepaticaNobilis
    Systeryster33 skrev 2018-03-21 17:53:36 följande:

21 mars är ju idag så bara ligg på då! Haha

Jag äter ren folayra men känns som du får i dig tillräckligt genom det du äter! Kolla annars mängden folayra i ditt preparat och jämför med andra rena folsyra på nätet så får du en bra uppfattning!

Hoppas du får må bättre i din nästa graviditet <3

Haha, 28 mars var visst äl! Blev lite svettig där ett tag..! Så vi har en vecka på oss:) Det är 200% av rdi står det på burken om folsyra, det borde ju räcka:)
  • HepaticaNobilis

Jag har två barn, förhoppningsvis blir jag gravid med ett tredje och allt går väl. Som flerbarnsmor har jag inte bara inte tid utan jag är också så förståndig och VET så mycket att jag lugnt lutar mig tillbaka och litar på att naturen har sin gång. Får jag inte mens om 2-3 veckor är det dags att köpa ett test och blir det inte nu så är det bara att sitta ner i båten och leva som vanligt så händer det förhoppningsvis förr eller senare.

...

Jahopp, inne på DAG TRE av babymaking och googlar mig redan sanslös på ALLT som har med fertilitet och graviditet att göra. Alltså hallå!! Jag skulle ju inte bli knäpp den här gången utan bara go with the floooow liksom.

Var inne på apoteket pga mycket ont i en tumme (inflammation i en led) och frågade om hur antiinflammatoriska mediciner påverkar fertilitet och tidiga embryon. ALLA antiinflammatoriska ska undvikas under första och andra trimestern och inför graviditet då det kan störa fertiliteten. Köpte ett tumstöd. Ont som fan i tummen. Tänker skuldmedvetet på de är ipren tabletterna som jag tagit sista 2 veckorna (sammanlagt 6 st).

Köpte också ett graviditetstest, när jag ändå var där... Som jag SKA ta med morgonurin den 8e april om inte mensen kommit den 7e.

...

Hm, hur tidigt efter ägglossning var det man kanske kunde plussa nu igen...?

//har inte haft ägglossning än

• HepaticaNobilis

BIM-lista:

2/4 Norrlänska, Eal92, Elizai, Milian03, Meemelie

3/4 Förstabarnet33

4/4 PowerL, Mrs-A, XAHHA92, aleakim90, LängtanSåStor

5/4 Meej, Lebbmusen, Kiwi92, soooooofia, Mulin, Jagvetdåinte, H0nd3ndär

6/4 Bastamamman1

7/4 Lindsey77, HepaticaNobilis

10/4 Baraentilligen, systeryster33

12/4 Esme08

15/4 sycamore

18/4 LifeofBullshit

19/4 tredjebarnsladdis

• HepaticaNobilis
    Frallanz skrev 2018-03-25 11:37:00 följande:

TJEJER ni som fått missfall, hjälp mig förstå. OBS ÄCKELVARNING!

Jag fick igår morse bruna flytningar, som sen övergick till rosa. Hade molvärk hela dagen igår. Imorse sexade vi, varpå vi då märkte att jag hade blodfärgade flytningar. Efteråt i duschen kom det ut gammalt koagulerade blod trasor, små bitar dvs.

Jag fick missfall för 15 dagar sen, blödningen slutade för 11 dagar sen som var som en mild mens. Är detta rester som kommer ut? Och vad innebär rosa flytningen tillsammans med molvärken, kan jag ha haft äl eller är det bara så det kan bli efter tidigt missfall?

Hur tidigt var missfallet? Kan det ha blivit något kvar tänker jag? Ibland måste man skrapa rester vis missfall:/ I värsta fall kan man ju få inflammation i livmodern:|
  • HepaticaNobilis

Bara för att man ska göra sig till och försöka passa det här med äl så "strular kurvan" på nc för första gången någonsin. Suck.

Brukar med mkt få undantag ha äl på cd 14 (idag), med en tydlig kurva. Inga konstigheter liksom. Lutealfasen är kort på vanligtvis 10 dagar.

Nu har tempen legat typ runt strecket hela vägen med ett par rejäla dippar. Hade ordentliga äggviteflytningar och ordentlig sexlust cd 7-11, vilket jag bara brukar ha 2 dagar, dagen före och samma dag som äl.

Igår och idag inga flytningar och sexlusten är bortblåst, tempen idag stack iväg till 36,63 så jag känner att äl borde ha varit för kanske två dagar sedan? Cd 12? Eller ännu tidigare?

Har inte kunnat mäta så många dagar heller då sömnen varit i princip obefintlig vissa dagar då lillgrabben hemma har lunginflammation OCH rs-virus OCH öroninflammation...

Nc säger att den behöver mer data och har flyttat fram bim från den 7/4 till 8/4, men den boorde väl snarare ha flyttats bakåt?

Jaja, det blir ju som det blir men herreguuud vad hjärnan jobbar med det här :@ !

• HepaticaNobilis
    Förstabarnet33 skrev 2018-03-29 06:13:12 följande:

Är på bim -5 idag. Någon som varit gravid men inte känt några symtom alls innan bim? Känns så hopplöst när man läser om alla som har massor sv symtom innan, man ger upp hoppet lite..

När jag varit gravid har jag bara känt av ömma bröstvårtor typ dagen innan bim (och sedan restem av graviditeten..). Hoppas att det är ett gott tecken för dig:)
  • HepaticaNobilis

Vad tråkigt Milian03 :(

Igår fick jag vid två tillfällen som en lite geleig flytning med rödrosa strimmor i, förhållandevis rätt mycket ändå. Har aldrig varit med om förut!

För tidigt för en implantationsblöding, äl+2 enligt nc men pga av dåliga temperaturmätningar tror jag snarare att det kanske var äl+4 eller så då jag hade massor av äggviteflytningar tills dess (i fem hela dagar, har jag heller aldrig varit med om, brukar ha 1 eller 2 dagar med älflytning). Räknar man på tredje dagen med flytningar är det iofs äl+7...

Herreguuud vad det analyseras! Kan jag ha släppt mer än ett ägg? Är över 30 så chansen/risken finns väl?

• HepaticaNobilis

Stort grattis till er som plussat!!

Jag fick ordentligt med blod på pappret idag, äl+4 enligt nc men kanske äl+6-7 om man ska gå på älflytningar. Har bim 7/4. Har aldrig någonsin varit med om någon sådan mellanblödning förut!

Hade rosa flytningar för två dagar sedan också, har heller aldrig haft förutom dagen före mens...

Hoppas att det är ett bra tecken, känner mig rätt brydd:/

• HepaticaNobilis
    Systeryster33 skrev 2018-03-31 17:31:00 följande:

Ikväll har jag som mensvärk i tjejmagen, äl+3

Det bör vara för tidigt för att det ska kunna ha med en ev graviditet att göra va?

Det borde vara för tidigt ja, man ska väl inte kunna känna några symptom förren ägget har fäst? Men ägget kan förstås fästa på olika dagar? :)
  • HepaticaNobilis

Kan inte sova, har så ont i magen:( Långt ner i magen, och bak mot ryggen över fogarna. Mår illa. Kan väl inte vara en graviditet som känns så än?? Känns inte som mens heller, bim på fredag.. Får mensvärk 1 eller 2 dagar före mens i vanliga fall.

Tidigare graviditeter har jag i princip bara haft ont i bröstvårtorna ett par dagar före bim (och heela graviditeten sedan).

• HepaticaNobilis

Jag har mätt temperaturen dagligen (förutom vid sjukdom) sedan augusti, är på cykel 10.

Jag har aldrig haft så hög temperatur efter äl förut! Har heller aldrig haft någon mellanblödning vilket jag har haft den här gången.. Lite rosastrimmig flytning äl+3, klart blod så att det droppade under ett par timmar äl+5 och lite blod på pappret äl+7 och lite lite bruna flytningar sedan dess.

Tog ett cb testatidigt imorse, äl+9 som var så blankt att man kunde spegla sig i det. Brukar ha kort lutealfas på 10-11 dagar, bim fredag/lördag... Kände att luften gick ur mig imorse när testet inte visade ens en skugga. Har jag bara inbillat mig den brännande känslan i bröstvårtorna? Varför har jag haft ont runt fogarna bådei ryggen och hugg i ljumsken flera dagar när jag bara brukar få det dagen innan och samma dag som mens? Betyder den höga temperaturen imgenting? Suck...

• HepaticaNobilis
    91sarah skrev 2018-04-04 18:11:27 följande:

Dum fråga men efter år med p-piller har jag ingen koll. Hur räknar ni, så lång som menscykeln varit eller efter att mensen kommer samma datum varje månad.?

Jag hänger inte helt med här kanske, är det menscykelns längd du vill räkna ut? Då räknar man från mensens första dag till nästa första dag på nästa mens. Är det ägglossning du vill räkna ut?

De flesta sjukvårdsinrättningar räknar med att äl sker 14 dagar före mensens första dag. Har du en cykel på 33 dagar sker äl alltså på cd (cykeldag) 19.

Nu kan ju det här variera en hel del vilket gör att ältester är en bra uppfinning:) Det går också att mäta sin basaltemperatur varje morgon för att veta när äl skett.

Sorry för uppsatsen!
  • HepaticaNobilis
    91sarah skrev 2018-04-04 19:42:15 följande:

Nä eller jag tänkte mer, hur räknar ni när nästa mens ska komma? Kommer den alltid samma datum oavsett hur många dagar som gått emellan eller är det alltid 28 dagar?

Aha, jag tror inte att någon har samma variation på menscykeln som antalet dagar på de olika månaderna. Det skulle vara en fantastisk slump:)

Min cykel är 24-25 dagar, väldigt regelbunden men kan flyttas någon dag åt båda håll. Så får jag mens den 14e mars väntar jag nästa mens, eller bim då, 7-8 april. Eftersom jag vet att min lutealfas är kort 10-11 dagar och har koll på äl blir jag mer säker på när min mens borde komma.

Hoppas att du förstår hur jag menar:)
  • HepaticaNobilis
    Lebbmusen skrev 2018-04-04 20:12:00 följande:

BIM idag(/igår) och nu på kvällen kommer spottings! Sååå förhoppningsvis kommer mensen igång ordentligt imorgon så jag vet att det inte blir en decemberbebis...för i helgen ska hela familjen på kryssning till Tallinn och baske mig vad jag ska äta mögelost haha

Vad tråkigt med spottings:( Men de allra flesta mögelostar är gjorda på pastöriserad mjölk idag och är helt ofarligt att äta som gravid, yeey!
Svar på tråden BIM april 2018