Inlägg från: Yonilove |Visa alla inlägg
  • Yonilove

Bukplastik

Har äntligen fått en bukplastik beviljad på Sahlgrenska och längtar något så enormt att få bli av med huden. Många år av sorg pga magen som hämmat mig socialt, offentligt, klädersmässigt, samliv osv. Detta är så overkligt för mig??????

Någon mer som opererats där nyligen? Hos vilken kirurg? Bilder hade vart jättekul att få se ????

• Svar på tråden Bukplastik
  • Yonilove
    Anonym (Vill också) skrev 2018-03-10 00:35:08 följande:

Hej. Hur fick du igenom att landstinget ska bekosta bukplastik? Jag vill också göra en sån op.

Jag ?levde upp? till kriterierna och landstinget bekostar op. Gick ner ca 24kg på 1 år
  • Yonilove
    MammaKajsa skrev 2018-03-10 12:18:17 följande:

Bra jobbat att gå ner så mycket i vikt! Stort grattis!

Är lite nyfiken - vilket landsting tillhör du? Och vilka var kriterierna du behövde uppfylla?

Har förstått att det är olika kriterier som gäller för bukplastik, beroende på vilket landsting man tillhör.

Tack! <3 Tillhör västra Götaland och var på Sahlgrenska för bedömning. På SU måste man ha ett BMI under 30 vilket är mycket högre än de flesta sjukhus, bibehållit din vikt i mer än 6 månader, icke rökare, ett överskott på minst 3 cm och inte för mycket fett på buken med vissa undantag. Jag har trots jag gått ner mycket kvar fett på buken som jag inte lyckats få bort så detta skall kompletteras med en fettsugning. Jag har 27 i BMI om man ska gå efter sjukhusets våg men 26 om man ska gå efter min haha XD
  • Yonilove
    MammaKajsa skrev 2018-03-10 12:37:44 följande:

Jag har själv en massa kilo jag håller på att jobba bort, men det här med hur man kommer att se ut efter har jag tänkt en hel del på. Härligt att höra att det faktiskt är genomförbart att få hjälp med "häng" av landstinget.

Du gav mig en himla massa inspiration nu!!  Stort tack för det! 

Va roligt!!! Önskar dig lycka till :D
  • Yonilove
    Anonym (Ner åt) skrev 2018-03-11 00:23:41 följande:

Jag har försökt att få igenom en bukplastik men mitt landsting vägrar, jag har gått ner 13 på 4 mån och jag har helt lagt om min livsstil, fick mig bäckar klocka när jag fick börja med blodtrycks medicin och hade så problem med fötter, knä och rygg men nu känner jag knappt av det. Jag är inte vid mitt mål ännu men jag har hud över allt, armar, låten, magen för att inte tala om... men just magen är ju värst, jag vet att jag skulle säkerligen förlora 4-5kg om man tog bort den överflödiga huden på magen. Hela min mage blev en ända bristning efter mina två barn.

Jag tillhör också västra Götaland.

Jag är också nyfiken på kriterierna och hur du lyckades att få igenom det!

Klåda och dålig lukt. Svårt att hitta passade kläder då jag inte är bred på övriga ställen. Behövde alltså köpa större byxor för att kunna knäppa i midjan men som satt löst på lår och rumpa. Hade över 3 cm i hudveck, psykosocialt(vägrar bada/byta om bland folk) hämmar mig i samliv. Sen så har jag BMI under 30.
Svar på tråden Bukplastik