• buskar

kan inte sova själv, vaknar efter 15.

Vår lilla baby på 6 mån kan inte sova själv. Vaknar många gånger under natten och då måste han suga på bröstet för att kunna somna om.

Har också försökt några gånger att söva honom för att sedan gå därifrån, men då vaknar efter 15 minuter storgråtandes.

Han har hittills hela tiden sovit i vår säng, men nu när han börjat röra sig mycket kan han dels ramla ner från sängen, dels att vi kanske lägger oss på honom, så skulle vara bra om han kunde börja sova i barnsängen.

Vad göra?

• Svar på tråden kan inte sova själv, vaknar efter 15.
  • elyse
    buskar skrev 2018-03-11 10:14:56 följande:

När de vaknar på.natten, vad gör de då?

Vår han vaknar alliid gråtandes och behöver då suga på brästet för att lugna sig och somna om

Båda kikar antingen efter att jag finns där och somnar om eller bara byter ställning och somnar om.

Har han inte napp? Testat flaska? Man kan fasa ut nattamningen med att ge vatten i flaska när de vaknar. Funkar för vissa.
  • buskar

Han gillar inte nappflaska, endast suga på.bröstet som gäller

• uppsalabo
    buskar skrev 2018-03-11 10:17:33 följande:

Läsa bok gör vi redan nu, även om det är lite tidigt, men det är mest för rutinen

Vuxensäng efter 2 år? Låter lite tidigt?

Vuxensäng till 2-åring är absolut inte för tidigt, utan är ett bra tips om man vill kunna ligga bredvid och natta eller även sova bredvid en stund på natten vid behov. Vi körde så från 2,5 år, och fick mycket bättre nätter då sonen fick tillräckligt med plats att snurra runt i sömnen jämfört med sin lilla juniorsäng, och mer trygghet skulle jag tro, när vi kunde ligga bredvid vid behov.
  • AnnaZL
    buskar skrev 2018-03-11 02:38:56 följande:
    Tack för tipset, detta låter som en bra ide, är lite nyfiken dock, när och hur tror du att man skall lära vår lille att sova själv?
    Haha, du frågar fel person! Mitt barn är 16 och har väl lärt sig somna själv någon gång de senaste åren. Men om det kommer syskon så kan de kanske sova tillsammans? 
  • AnnaZL
    buskar skrev 2018-03-11 10:14:56 följande:
    När de vaknar på.natten, vad gör de då?

Vår han vaknar alliid gråtandes och behöver då suga på brästet för att lugna sig och somna om
    Mitt barn ammade när jag sov, en praktisk sak med att samsova- vakna till en kort stund för att byta sida, sedan kunde mamma somna igen. Har något vagt minne om att blöjor behövde bytas även på natten och att det krävde att föräldrar vaknade, men det vet du mer om än jag.
  • buskar
    uppsalabo skrev 2018-03-11 20:40:59 följande:

Vuxensäng till 2-åring är absolut inte för tidigt, utan är ett bra tips om man vill kunna ligga bredvid och natta eller även sova bredvid en stund på natten vid behov. Vi körde så från 2,5 år, och fick mycket bättre nätter då sonen fick tillräckligt med plats att snurra runt i sömnen jämfört med sin lilla juniorsäng, och mer trygghet skulle jag tro, när vi kunde ligga bredvid vid behov.

Ok, tack för.tipset
  • buskar
    AnnaZL skrev 2018-03-11 22:26:07 följande:

Haha, du frågar fel person! Mitt barn är 16 och har väl lärt sig somna själv någon gång de senaste åren. Men om det kommer syskon så kan de kanske sova tillsammans? 

Oj, kan han fortfarande oftast inte somna själv?

Han har tyvärr inga syskon i nuläget
  • buskar
    AnnaZL skrev 2018-03-11 22:28:39 följande:

Mitt barn ammade när jag sov, en praktisk sak med att samsova- vakna till en kort stund för att byta sida, sedan kunde mamma somna igen. Har något vagt minne om att blöjor behövde bytas även på natten och att det krävde att föräldrar vaknade, men det vet du mer om än jag.

Tack, jo det finns ju fördelar med det, helt klart
  • elin1989

Säger du honom i spjälsängen eller somnar han vid bröstet och du lägger ner honom efter? Jag skulle försöka söva i spjälsängen, alltså att han är vaken när du lägger ner honom. Och om han vaknar efter 15 minuter söva om honom i spjälsängen. Sen skulle jag inte amma på natten, äter han tillräckligt på dagen så borde han inte behöva äta på natten.

• buskar
    elin1989 skrev 2018-03-12 17:55:52 följande:

Säger du honom i spjälsängen eller somnar han vid bröstet och du lägger ner honom efter? Jag skulle försöka söva i spjälsängen, alltså att han är vaken när du lägger ner honom. Och om han vaknar efter 15 minuter söva om honom i spjälsängen. Sen skulle jag inte amma på natten, äter han tillräckligt på dagen så borde han inte behöva äta på natten.

Han somnar nästan alltid vid bröstet, sugandes, i vår säng.

Provat någon gång att lägga honom i spälsängen för att försöka somna, men brukar inte fungera.

När ham blir trött på dagen brukar han också få bröstet för att sedan somna. Om man sedan går därifrån vaknar han efter tio minuter storgråtandes.

Han ammar inte riktigt på natten, snarare att han suger sig till ro igen när han vaknar.
  • Snuttis2

Känner igen bekymret , har en son på 7,5 månader som r exakt likadan. Han har alltidhaft ettenormt trygghetsbehov o vägrade sova själv från dag 1! När han var riktigt lite sov han på mig tvärt emot alla rekommendationer . Nu samsover vi o jag liggammar. Maken har flyttat til gästrummet då han sover tungt o tar plats : ) !

Min pojke äter ordentligt när han ska sova o sedan runt 01-02 på natten men där imellan kan han vakna allt från 30 min till varannan timma för att snutta. Har inte orkat fajtas om detta än, det är så känsliga utvecklingsfaser nu med separationskänslighet så är rädd att orsaka onödig otrygghet. Tänker att jag ska sluta amma helt runt 10-11 månader o då hoppas jag ha hittat annat som inget trygghet åt honom, just nu tränar vi att ha med en favorit kanin o napp även om ogärna tar den.

• AnnaZL
    buskar skrev 2018-03-12 10:47:35 följande:
    Oj, kan han fortfarande oftast inte somna själv?

Han har tyvärr inga syskon i nuläget
    Jodå, har somnat bra själv de senaste åren.
Svar på tråden kan inte sova själv, vaknar efter 15.