• KajsaaBajsaa

Ledsen mamma

Hej! Jag fick en unge för ca 2 månader sen, men ända sen förlossningen när de la honom på mig kände jag mig obekväm.. bad min sambo att hämta sköterskorna igen så vi kunde lämna rummet för ville inte ha honom på mig mer.. mår dåligt över att jag kände så. Så kämpat på som fan efteråt och jag öskar mon pojk o skulle hoppa framför ett tåg för honom. MEN jag känner mig olycklig! Känner mig olycklig över att vara hemma (men vill ändå inte till jobbet) känner mig olycklig över att jah inte känner mer glädje över att vara hemma med honom, olycklig över att allt känns så deppigt.:.. kan inte sätta ord varför jag känner såhär... kände i början av förlossningen av detta o första veckan o sen försvann det men började igen. Orkar inte äns lämna lägenheten om jag inte måste, vilket jag gjorde minst 2 ggr om dagen första månaden. Snälla hjälp log, vad ör fel på mig o varför är jag inte lycklig o glad som alla andra verkar vara trots svåra stunder? Älskar honom men på något hemskt sätt känns det inte så .. kan inte såga det till min sambo då jag inte äns kan säga det till mig utan att känna mig hemsk ...hur kan jag vara så hemsk förälder? Som väntat o längtat så länge på honom..

Olycklig mammma, ledsen mamma
  • Svar på tråden Ledsen mamma
  • LinaM

Detta låter som förlossningsdepression. Ta omedelbart kontakt med BVC och din vårdcentral för hjälp.

• VeronicaLindblom

Kära ledsna mamma!

Du är inte alls någon hemsk förälder. Alla mammor känner inte det där lyckoruset som målas upp framförallt i tv och film när de får upp sin bebis på magen. För många är det något som växer fram med tiden. Du ska inte skämmas för det du känner. Förlossningsdeppression är inte helt ovanligt och vem som helst kan drabbas. Det viktiga är att du tar kontakt med din bvc-sköterska så att du kan få hjälp. Och snälla prata med din sambo. Det är jätteviktigt att kunna prata med sin partner om hur man känner, utan att känna skuld. Att få en bebis är en livsomställning och det är inte helt lätt att hantera alla känslor som sköljer över en. Ibland behöver man stöttning i det och då är det så viktigt att kunna prata med varandra. Önskar dig all lycka och hoppas att det du snart mår bättre och kan njuta av att få vara mamma.

• fixaochdona

Prata med bvc! Låter som förlossningsdepression och det är vanligt. Finns massa bra hjälp att få!

Svar på tråden Ledsen mamma