• Anonym (Vem)

Vem betalar bensinen?

Vi är Inte sambo. Inte gemensam ekonomi heller. Förhållande sedan 3 år. Ibland hämtar vi hans barn med min bil eftersom min bil är bättre och han har ibland inte kunnat använda hans bil pga sönder osv. Men vem betalar bensinen då tycker ni?

Jag hade velat säga han, Men i praktiken, om ni försöker tänka er in i att vi ju faktiskt är i ett förhållande, så blir det ganska pinsamt att be om bensinpengar av sin partner. Och ibland verkar han inte tänka på det, eller så glömmer han...

Det är 25 mil fram o tillbaka vilket är ganska långt och det syns tydligt på mätaren då vi använt min bil. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vem betalar bensinen?
  • Anonym (mmm)

Så pass långa sträckor anser jag att HAN skall betala. Det är ju dock hans barn och det blir mycket pengar i slutändan. 

• Anonym (Vem)
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-21 13:01:31 följande:

Så pass långa sträckor anser jag att HAN skall betala. Det är ju dock hans barn och det blir mycket pengar i slutändan. 

Ja precis. En gång nämnde han något i stil med *varför vi måste ha sådär din grej o min grej, kan vi inte ha lite tillsammans*. Han menade typ att vi ska sluta räkna pengar... Men det är ju inte min sak att köra sådär långt i *onödan*. Såklart inte onödigt men ni förstår... Han blir bara sur och tycker att jag är snål ifall jag pratar om pengar, typ.
  • Anonym (tess)

Om du tycker det känns snålt att be om bensinpengar så kanske du kan be honom betala något annat nästa gång. Om du säger något i stil med " kan du ta det här, så jämnar det ut sig med bensinen" då får han en liten påminnelse utan att det låter som att du tjatar. 

• Anonym (O)

Måste du följa med och hämta hans barn? Ge honom nycklarna till din bil och se till att tanken är nästan tom, då är det han som får tanka om han ska komma dit och hem igen.

Hur gör ni med övriga räkningar och mat? Min erfarenhet är att det är den med minst pengar som tjatar om att det "inte spelar någon roll vem som betalar."

• Anonym (anz)

Självklart ska han betala bensinen, det är hans barn och det är många mil. Att han inte erbjuder sig det automatiskt tycker jag är skräp, likaså att han ger dig dåligt samvete om du för det på tal.

Snålhet är aldrig sexigt. 

• Fiona M

Helt OK att dela på men inte om han utnyttjar det.

Betalar han för "dina" grejer eller är det bara du som ska dela med dig?

• sextiotalist

Självklart han, det är hans barn, hans ansvar.

• Anonym (tess)

Det kostar ju mer än bara bensinen att köra bil. Även om man räknar bort de fasta kostnaderna så brukar slitaget bli en hel del. Snålt av honom att inte ens betala bensinen tycker jag. 

• elyse

Jag tänker att han borde erbjuda sig att fylla tanken innan avfärd.

Svar på tråden Vem betalar bensinen?