• Alexi

Ska skolan informera föräldrar om vilka vuxna som arbetar i klassen?

Vad är det normala gällande info till föräldrar när ordinarie personal är borta/sjuka? Ska man få veta det? Inte alls, efter några dagar osv? Vilka önskemål är rimliga som förälder?

Det gäller lågstadiet där det är en ordinarie lärare och en fritidspedagog som jobbar i klassen normalt sett.

• Svar på tråden Ska skolan informera föräldrar om vilka vuxna som arbetar i klassen?
  • Alexi
    älskarlivet81 skrev 2018-03-24 09:50:31 följande:
    Är det en längre frånvaro så ja det kan jag väl tycka men inte första dagen någon är borta.
    Om läraren blir sjuk på måndagen säger vi, bör föräldrarna ha fått någon info på fredagen?
  • älskarlivet81
    Alexi skrev 2018-03-24 09:52:21 följande:

Om läraren blir sjuk på måndagen säger vi, bör föräldrarna ha fått någon info på fredagen?

Det beror på kan jag tycka.. Inte helt självklart.
  • Alexi
    älskarlivet81 skrev 2018-03-24 09:56:03 följande:
    Det beror på kan jag tycka.. Inte helt självklart.
    Kan du tänka dig att utveckla ditt svar lite... Vad beror det på?
  • älskarlivet81
    Alexi skrev 2018-03-24 09:57:57 följande:

Kan du tänka dig att utveckla ditt svar lite... Vad beror det på?

Ja, anledningen till att någon är borta t.ex. Är där någon känd i klassen t.ex. fritidspedagogen. Etc.. Jag håller inte koll på när min dotters pedagog är sjuk eller vabbar. Jag litar på att skolan löser det.
  • LiaSthlm

Om en lärare blir sjuk kortare tid sätts oftast in någon annan från skolan som barnen känner. Då tycker jag inte det är viktigt att föräldrar får veta. Men har man veckobrev kan man ju lika gärna skriva med det där.

Vid längre sjukskrivning är det viktigt att informera föräldrar så man vet att det finns behörig lärare som kan ge samma undervisning som ordinarie.

• Kusin Krakel

För vikarie enstaka dagar är praxis mig veterligen inte att hem informeras i förväg. Om man vet lpngt innan informeras ibland eleverna i klassrummet.

Men barn som har särskilda behov om förutsägbarhet och problem med plötsliga förändringar ska förstås få info (och föräldrarna med om barnen är små).

• linani

Jag har arbetat i skola och vi informerade inte föräldrarna om detta som rutin.
    Undantaget är om läraren blir sjukskriven eller borta under en längre tid.
    Det var personalfrånvaro i stort sett varje dag, hade blivit ett himla mejlande. 

Sedan vet jag att på andra skolor, med mer resursstarka föräldrar, var det tjat från föräldrarna vid lärarnas frånvaro. En mattelektion utan behörig lärare kunde leda till ramaskri och nedringd rektor.

Jag tycker inte att man ska kräva allt för mycket som förälder på detta området. Läraren är borta och en - av skolan sedd som lämplig - vikarie sköter ruljansen. Oftast finns en planering att följa, och vikarien stöttas av lärare i parallellklasserna och eventuella fritidspersonal som är med i klassen. 

Många barn tycker det är roligt och spännande med en ny lärare några dagar. Sedan brukar väl barnen berätta hemma om vikarien, så då får föräldrarna ändå höra det den vägen. 

• viseversa
    Alexi skrev 2018-03-24 09:52:21 följande:
    Okej så hur skulle det gå till? Ska läraren vara synsk och veta att hen kommer vara sjuk måndag? Man kan bli sjuk på helgen vet du.
  • älskarlivet81
    viseversa skrev 2018-03-24 10:55:36 följande:

Okej så hur skulle det gå till? Ska läraren vara synsk och veta att hen kommer vara sjuk måndag? Man kan bli sjuk på helgen vet du.

Hon menar nog fredagen samma vecka, alltså att läraren varit borta hela veckan.
  • Alexi
    älskarlivet81 skrev 2018-03-24 11:07:26 följande:

Hon menar nog fredagen samma vecka, alltså att läraren varit borta hela veckan.

• aerial

Jobbar själv som fritidspedagog och blir läraren i mitt arbetslag sjuk så går jag eller den andra fritidspedagogen in i klassen. Vi tar aldrig in vikarie utan täcker själva upp om det fattas. Så bli informerar aldrig föräldrarna då båda barnen och dem vet vilka vi är.

• Alexi
    aerial skrev 2018-03-24 12:01:37 följande:
    Jobbar själv som fritidspedagog och blir läraren i mitt arbetslag sjuk så går jag eller den andra fritidspedagogen in i klassen. Vi tar aldrig in vikarie utan täcker själva upp om det fattas. Så bli informerar aldrig föräldrarna då båda barnen och dem vet vilka vi är.
    ok, tack för infon, jag var nyfiken på hur detta brukar fungera.
  • violis

Nej,skolan brukar inte informera vid kortare frånvaro- sådant finns inte tid till 😊...bara att försöka pussla ihop dagen och ev få tag på en vikarie tar upp mer tid än vad som egentöigen finns... Dessutom...skolbarnen brukar sköta den informationen så bra själva framför allt i lågstadiet.." Idag var fröken sjuk,vi fick ha NN istället/ en vikarie".. Detta brukar vara bland drt första barnen berättar om när de hämtas/kommer hem 😆😇

• violis

Ser att bara en smily syns..frågetecknena var också " glada gubar"

• Alexi
    violis skrev 2018-03-24 13:57:53 följande:
    Nej,skolan brukar inte informera vid kortare frånvaro- sådant finns inte tid till ?...bara att försöka pussla ihop dagen och ev få tag på en vikarie tar upp mer tid än vad som egentöigen finns... Dessutom...skolbarnen brukar sköta den informationen så bra själva framför allt i lågstadiet.." Idag var fröken sjuk,vi fick ha NN istället/ en vikarie".. Detta brukar vara bland drt första barnen berättar om när de hämtas/kommer hem ?? smile1.gif
    Det är inte det första vi får höra från vår sjuåring... När han hämtas har han varit på fritids i ett par timmar och helt förträngt skoldelen av dagen...
  • älskarlivet81
    Alexi skrev 2018-03-24 14:01:25 följande:

Det är inte det första vi får höra från vår sjuåring... När han hämtas har han varit på fritids i ett par timmar och helt förträngt skoldelen av dagen...

Varför är det så viktigt för er att veta då?
  • violis

Tja ,barn är olika mina har alltid berättat detta trots att de hunnit med fritids också innan hämtning

Svar på tråden Ska skolan informera föräldrar om vilka vuxna som arbetar i klassen?