Inlägg från: Anonym (Va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Va)

Resa under VFU

Anonym (Belkiisa) skrev 2018-03-24 16:59:58 följande:

Några elever ska på sommarkollo och jag ska hämta hem dem då ingen annan kan göra det. Det är till olika städer och olika dagar men de betalar allt.

Elevernas avslutning är efter att jag gått klart min VFU den vill jag vara med på och många elever har efterfrågat att jag ska vara kvar, så tyckte personalen att jag kan vara kvar ända tills dess 

Då ska du ju självklart ha betalt för det. Annars måste du berätta det för skolan så dom kan ta tag i det, för så får dom inte göra.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Belkiisa) skrev 2018-03-24 17:19:47 följande:

För elevernas skull

det är därför jag startade den här tråden. Tycker att det ska gå att byta ut veckorna men vill inte verka oseriösJo men jag kanske kan ta några dagar i veckan ledigt till det, det var det vi kom fram till

Du måste prata med den dom har ansvar för vfu platserna på din skola.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Belkiisa) skrev 2018-03-24 17:25:54 följande:

De kommer nog inte tipsa om att gå kvar där och till slut är det upp till mig

jag vet bara inte hur man drar sig ur det här. Nu är biljetterna till augusti bokade. Mitt namn står på och allt är betalat

Nej om vfu platsen gör fel så är det inte upp till dig. Skolan har ett avtal med vfu platsen. Det ska följas. Skolan skulle troligen inte skicka tillbaka några elever dit om det kommer fram att de utnyttjar deras elever som gratis arbetskraft.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Belkiisa) skrev 2018-03-24 17:56:40 följande:

Hur är det då om jag är där som "besökare" och inte arbetar? Hur bevisar man att någon arbetar? Om jag bara är där på skolavslutningen, på eget bevåg, hur kan man då påstå att jag ska ha betalt?

Jag ser det som arbete om jag är där som stöd för eleverna men man kan ju definiera det

Volontärarbete...

Men om dom är nöjda med dig, eleverna vill ha dig där och dom behöver folk till resorna, varför anställer dom dig inte bara som tim vikarie då? Du förstår att du blir utnyttjad va? Du fattar att dom gör fel?
Svar på tråden Resa under VFU