• Anonym (Bella)

Arv vid särkullsbarn

Jag och min man väntar vårt första gemensamma barn, men han har 3 vuxna barn sedan tidigare. Vi är gifta men pga hans tidigare barn upplever jag att jag är dåligt skyddad om han skulle dö. Jag skulle bara ha rätt till 1/4 av min mans kapital och hade fått sälja huset och flytta. Samtidigt vill jag inte framstå som en girig bitch som kräver att han gör sina tidigare barn arvlösa. Hur har andra i samma situation löst det?

• Svar på tråden Arv vid särkullsbarn
  • Anonym (Lady)
    Ess skrev 2018-04-04 19:11:40 följande:
    Nej jag tycker inte direkt om dem. Det finns lika mycket likheter mellan oss som det finns mellan ett äpple och en elefant, våra personligheter matchar inte överhuvudtaget.
    Är du medveten om att du applicerar din aversion mot dina styvbarn på alla andra som inte alls delar din uppfattning?
    Alltså, det är helt ok att inte gilla sina styvbarn men att avhumanisera dem så som du brukar göra tycker jag känns olustigt.
  • Anonym (Utbytbara)
    Ess skrev 2018-04-04 18:52:37 följande:

Vilket är mer kännbart för det barn som är vant att träffa honom varje dag.

Äh, det är ju en baggis. Så länge han inte var heltidshemmapappa så var de ju ändå ifrån varandra många timmar varje dag så det ska väl inte vara så farligt att det blir några timmar till varje dygn som pappa inte är närvarande.
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-04 15:11:44 följande:

Det fortsätter leva som det brukar, med skillnaden att det inte kan åka på umgänge eller hälsa på sin förälder mer.

Men tror du på allvar att ett barns vardag inte PÅVERKAS av att en förälder dör? Jag är vuxen och självklart skulle min vardag påverkas stort om min ena förälder gick bort? Räknar du aldrig med att man har känslor?
  • Ess
    Brumma skrev 2018-04-04 20:03:52 följande:
    Men tror du på allvar att ett barns vardag inte PÅVERKAS av att en förälder dör? Jag är vuxen och självklart skulle min vardag påverkas stort om min ena förälder gick bort? Räknar du aldrig med att man har känslor?
    Ja det anser jag. Kommer dom vh, så kommer de att bo lika mycket hos mamman som de brukar, deras vardag ser exakt likadan ut som den alltid gjort. 

Så självklart så berörs inte de personer som inte lever i hushållet lika mycket som de som faktiskt har en vardag med den avlidne.

• Anonym (Lady)
    Ess skrev 2018-04-04 20:27:53 följande:
    Ja det anser jag. Kommer dom vh, så kommer de att bo lika mycket hos mamman som de brukar, deras vardag ser exakt likadan ut som den alltid gjort. 

Så självklart så berörs inte de personer som inte lever i hushållet lika mycket som de som faktiskt har en vardag med den avlidne.
    Du vet inte vad du pratar om.
    Jag har försökt förklara men du fattar helt enkelt inte!
  • Brumma
    Ess skrev 2018-04-04 20:27:53 följande:

Inte påverkas lika mycket är en HELT ANNAN SAK än att inte påverkas alls.

Det är faktiskt skrämmande hur du opersonifierar människor pga dina åsikter om bonusbarn.

Antar att man dom förälder inte påverkas av att ens barn dör heller då - om ens rutiber fortsätter rulla på som vanligt. .
  • Anonym (Lady)
    Brumma skrev 2018-04-04 20:57:23 följande:
    Inte påverkas lika mycket är en HELT ANNAN SAK än att inte påverkas alls.

Det är faktiskt skrämmande hur du opersonifierar människor pga dina åsikter om bonusbarn.

Antar att man dom förälder inte påverkas av att ens barn dör heller då - om ens rutiber fortsätter rulla på som vanligt. .
    Hemsk jämförelse, men tankvärd.
    Eller vad säger du Ess?
  • Anonym (Viktigt)
    modsey skrev 2018-04-04 17:53:49 följande:

Sin del. Varken mer eller mindre.

Fast det går ju att anpassa hur stor den delen är med hjälp av ett testamente så att det blir allt mellan laglott till arvslott.

Och om scenariot då är(vilket är mer eller mindre det TShandlar om) att laglott medför att nuvarande partner och barn kan bo kvar och arvslott medför att de genast måste lämna hus och hem så tycker jag det är försvarbart att begränsa arvet till laglotten.
  • Anonym (Viktigt)
    Anonym (Bella) skrev 2018-04-04 12:20:22 följande:

Det var jag som hade med mig störst tillgångar in i boet och vi har skrivit äktenskapsförord på att vi har enskild egendom. Min man har inte lagt en krona på huset utan vi har papper på att han lånat till kontantinsatsen av mig. Däremot kan ju huset stiga i värde och bli en betydande summa att lösa ut särkullsbarnen för. Det och att ensam stå för månadskostnaderna gör att jag inte vet om jag skulle kunna bo kvar om min man dog. En livförsäkring kan såklart vara ett alternativ men är dyrt när min man snart är 60. Vi har pratat om att gå till en jurist och se över alternativen  vad som händer om någon av oss dör eller vi separerar, men det känns nyttigt att höra hur andra i liknande situation resonerar eller vilka aspekter man ska tänka på.

Det finns ett par paragrafer i äktenskapsbalken om att begära undantag vid dödsbo, jag undrar om inte det skulle vara applicerbart för er/dig. Tala med en jurist
  • Anonym (Viktigt)

Äktenskapsbalken

12:e kapitlet

2:a paragrafen

Svar på tråden Arv vid särkullsbarn