Inlägg från: Elinmariajosefin |Visa alla inlägg
  • Elinmariajosefin

Bli gravid efter missfall följas åt

sussovich skrev 2018-07-25 21:12:36 följande:

Usch hoppas jag inte behöver uppleva detta igen, varit såå jobbigt idag...

Tråkigt, jag beklagar dina MF och MA <3 .

Ja det är ju väldigt tur för oss, tänkte vänta 2 menstrationer innan vi börjar försöka igen. Det borde vara okej eller?

Håller alla tummar att din graviditet håller hela vägen denna gången!!

Det verkar vara olika vad läkare rekommenderar. Vissa säger att man kan börja försöka direkt när man slutar blöda och vissa rekommenderar att vänta en mens.

Har du börjat blöda än? För mig fungerade inte cytotec, tog 3 doser men det slutade med skrapning.
  • Elinmariajosefin
    sussovich skrev 2018-07-26 10:36:44 följande:

Min läkare så vänta iallafall 1 mens, tycker det låter lite tidigt?..

Sen tror jag mitt psyke behöver lite mer tid på sig..

Jag vart väldigt osäker på om det skulle funka för tog första dosen på morgonen och 4 timmar efter en dos igen. Då hade det inte hänt något.. så jag bestämde mig för att klippa gräsmattan hemma i rask takt. Och efter det började det blöda massor och kom en sån sjukt stor klump, blöde mycket till sena kvällen.. Idag när jag vaknade så va det inget på bindan, satte mig på toa och då kom det massa igen. Men efter det har det varit ganska ljus rött, slemit blod bara. Jag hoppas att allt kommit ut nu och det bara är lite efter blödningar. Mycket sammandragningar och smärta till o från fortfarande bara som är lite jobbigt..

Den 7 augusti blir det återbesök för o kolla om jag är helt tom.

Konstigt att det inte funkade för dig, vilken vecka va du i?

Skönt att det verkar funka! Cytotec är egentligen inte skapad för det här ändamålet, utan är en magsårsmedicin med biverkningen att den stöter ut foster. Så man får inte äta den när man är gravid. Fungerar bara för ca 30-40% och har fått oerhört stark kritik av många. Läkemedelstillverkaren avråder till att använda den i detta syfte men sjukvården fortsätter då det är billigt och effektivt på dem som de fungerar för. Finns en hel del artiklar om detta om man googlar. Jag var i vecka 11 när mitt ma upptäcktes, fostret hade avstannat i v 6 och sen dröjde det till v13 innan jag fick skrapas.
  • Elinmariajosefin
    sussovich skrev 2018-07-26 20:33:06 följande:

Har läst om det, men vill helst inte göra skrapning pga det kan gå så fel.. Så ville testa cytotec först o jag hoppas att allt kommer ut av detta nu.

Men cytotec ska inte tas efter v9 för då är det svårare för kroppen o stötta ut fostret fast om fostret dött tidigare och då är det bättre med en skrapning..

Förstår att du ville prova! Det ville jag också, man slipper ju gärna bli sövd och opererad om man slipper :(
  • Elinmariajosefin
    sussovich skrev 2018-07-26 21:30:32 följande:

Ja exakt, nu hoppas jag bara att allt verkligen kommer ut så jag slipper en efter skrapning..

Det värsta med detta är tomm heten jag känner.. känner mig ensammast i hela universum just nu och gråten sitter högt upp. Hur går man äns vidare efter något sånt här?...

Jag förstår hur du känner dig. För mig var oron över att inte få fler barn värst, eftersom det tog rätt lång tid att ens bli gravid. Sen var jag orolig över att bli gravid, tänk om samma sak skulle hända igen? Och det gjorde det ju, även om andra gången var mycket lättare då kroppen tog hand om det själv och jag slapp alla sjukhusbesök.

På nåt sätt går man vidare, och nu sitter jag här, gravid igen i vecka 9. Så det kommer att bli lättare, jag lovar <3
  • Elinmariajosefin
    Anonym (Mf) skrev 2018-08-06 15:04:02 följande:

Jag fick mitt första missfall i vecka 5. Detta var två veckor sedan. Jag hade blödning och brunt i sju dagar. Dag tre tog jag clearblue digitaltest där ?inte gravid? kom upp.

Är nu på cd11 om jag räknar missfallet som mens och väntar på äl. Har testat med ägglossningstest sen cd8 men ingenting.

HCG borde ju ha sjunkit direkt eftersom jag får inte gravid på testet?

Förra månaden hade jag äl cd8, så nu börjar jag oroa mig för att jag inte får någon äl den här månaden. Jag vill verkligen försöka igen.

Har någon annan fått senare äl efter mf?

Beklagar ditt missfall, jag har haft ett ma i v 11 och ett mf i v 6 så vet vad du går igenom <3

Vid mitt ma hade inte jag någon äl första månaden efter. Fick mens 28 dagar efter skrapningen men kroppen hoppade över äl däremellan. Efter det rullade det dock på och jag fick positiva äl-tester varje månad.
  • Elinmariajosefin
    Anonym (Mf) skrev 2018-08-06 21:34:14 följande:

Hade du äl direkt efter ditt mf i v 6?

Eller hoppade det över äl då också?

Det vet jag inte då jag inte testade den månaden. Men jag hade tydliga symptom på äl så jag tror att jag hade äl som vanligt då. Alltså ca 14 dagar efter missfallet och sen kom mensen ytterligare 14 dagar senare. För att ge dig lite hopp så blev jag gravid månaden efter det, alltså på andra äl efter missfallet! Är nu i v10 och än så länge ser allt bra ut på vul.
  • Elinmariajosefin
    Linepj skrev 2018-08-14 20:19:27 följande:

Hej,

Undrar om jag får vara med här? Jag har ett pågående missfall just nu i v 6. Jag vet att det är tidigt och när jag tänker logiskt (för det händer ju faktiskt mellan gråtattackerna) så vet jag ju att det är bättre att det hände såhär tidigt och inte senare. Men det gör en ju inte mindre besviken och ledsen. Några dagar efter jag plussat började det komma rosa flytningar, dessa övergick efter några dagar till bruna flytningar (panik men försökte hålla mig lugn för det ?kunde ju vara helt normalt? enligt nätet) men i lördags kom det första färska blodet och idag smärtan och ännu mer färskt blod. Det känns konstigt för samtidigt som jag är ledsen och sörjer vill jag ?bara ha det överstökat? så vi får börja om och försöka igen.

Hur länge är det vanligt att man blöder? Jag hade oregelbunden mens innan, någon annan här med oregelbunden mens - hur lång tid tog det innan du fick äl/mens igen? Och hur är det nu, ska man vänta efter missfall innan man försöker igen? Om man måste vänta på mens så vet jag inte hur det ska gå, sist var det 3 månader mellan mina menstruationer (inte gravid)...

Beklagar ditt missfall. Vet precis hur känslosamt det är. Hur mycket man blöder är väldigt olika. Jag har haft ett ma som upptäcktes i v11, fostret hade avstannat i v6. Den gången blödde jag otroligt mycket och mitt hb sjönk från 130-93 på två veckor. Slutade med skrapning då allt inte kom ut och sen blödde jag ca 1v efteråt. Hade ingen äl direkt efter men mensen kom 28 dagar efter skrapningen och sen rullade allt på som vanligt igen.

Ett par månader senare hade jag ett mf i v6. Blödde otroligt mycket i 2 dygn, sen ingenting mer. Möjligtvis lite bruna flytningar. Äl kom efter ca 15 dagar (tror jag, jag testade aldrig men hade alla symptom) och mens ca 28 dagar efter missfallet. Månaden efter blev jag gravid och nu går jag in i v12.

Hoppas att det går smidigt för dig! De läkare jag har träffat har sagt olika om att försöka igen. Vissa rekommenderar att man ska ha en mens först medan andra menar att det inte spelar någon roll.
  • Elinmariajosefin
    Linepj skrev 2018-08-15 19:24:58 följande:

Tack snälla och tack för dina svar, känns så skönt att höra från någon annan när man känner sig såhär vilsen. Jag är så ledsen för din skull, att tvingas gå igenom både ma och mf, jag kan inte ens föreställa mig...

Vilken glädje (och också tröst för mig) att du är gravid igen, grattis! Hur mår du? Och hur känner du? (Om det är okej att fråga) Jag känner redan nu att jag, om jag har lyckan att bli gravid igen, kommer vara så orolig att något ska gå fel igen :(

Jag har mått väldigt illa och varit galet trött. Fruktansvärt orolig såklart så jag har gjort 3 vul på privata kliniker. Idag fick jag se en vinkande bebis med tickande hjärta och för första gången släppte oron lite!
  • Elinmariajosefin
    saijda skrev 2018-10-10 07:47:19 följande:

Godmorgon, Verkar som mensen kom... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

Vad tror ni om ägglossningstester och rosenrot? Vill ha mer exakt med ägglossning och cykeln blev extremt lång denna gång, mina cyklar är oregelbundna sedan missfallet.

Va tråkigt! Jag testade bidrottninggele vilket har funkat för många andra. För mig blev dock cykeln lite väl kort och jag blev orolig att ägget inte skulle hinna fästa innan mens (typ 22 dagar) Jag har kört äl-tester varje gång vi försökt bli gravida då jag inte varit sugen på att ha sex varannan dag jämt. Nackdelen med dom var väl att min sambo kände press. Men jag har lyckats bli gravid relativt snabbt 4 ggr (4 mån första och andra gången, 2 mån tredje och fjärde gången) två utav mina grav har slutat i missfall men nu är jag i v 19 och känner en liten som buffar där inne! Lycka till!
  • Elinmariajosefin
    saijda skrev 2018-10-11 10:48:38 följande:

Aha okej det låter ju också intressant! Undra vad man ska testa först, rosenrot munkpeppar eller bidrottninggele? :0

Nej jag känner samma sak med att ligga ofta men samtidigt kommer nog min man känna press med ÄL tester. Men jag känner att jag kan ju ta det för min egen del. Vill se hur likt den är enligt tempen! Vilket märke rekommenderar du?

Åh grattis till lillen vad mysigt!!! Tack så mycket <33

Jag har testat olika, men de som är lättast att läsa av är clearblue även om dom är dyra.
  • Elinmariajosefin
    saijda skrev 2018-10-11 19:55:26 följande:

Såklart de dyraste ^^ några andra alternativ? :)

Jag upplever att alla dom som bara visar streck är likvärdiga, men tycker att det är svårt att avgöra om teststrecket är starkare än kontrollstrecket. Därför valde jag cb som visar glad gubbe, då kan man liksom inte missta sig.
  • Elinmariajosefin
    Anonym (Dethänderaldrig mig) skrev 2018-11-27 10:40:17 följande:

Tack alla som delar med sig. Så ledsen att höra att ni alla skall behöva vara med om detta.

Har natten till idag varit med om missed abortion i vecka 11+4. På ultraljud visade det sig att fostret dött i 7+3. Det var mitt andra missfall på raken och vi hade på 3 dagar kvar till rul. I vecka 7 såg vi tom bebis med hjärtslag så kände mig så hoppfull denna gång. Känner mig alldeles tom och mållös då jag verkligen snubblade på mållinjen innan vecka 12. Vill inte prata med vänner för mår dåligt av den press jag känner när andra vet om att vi försöker men misslyckas. Har bra stöd sv min sambo. Min kropp har inte heller förstått att jag är med om missfall så behöver få medicinsk hjälp även denna gång för att starta processen. Vilket är smärtsam.

Finns det andra som varit med om 2 missfall på raken och sedan fått en fullgången graviditet? Finns det någon som sökt hjälp för att utreda privat och i så fall fått någon hjälp? Söker lite hopp ich någon som kan förstå lite vad jag är med om som vill dela med sig.

Jag beklagar det du varit med om! Jag har en dotter född -15 och blev gravid igen i oktober -17. I v11 fick jag blödningar och det visade sig att fostret slutat växa i v6-7. Fick tre cytotecbehandlingar utan resultat och väntade 2 veckor på skrapning. Det var outhärdligt. Kroppen kom dock igång snabbt och jag blev gravid igen i slutet på mars, dock slutade även denna graviditet med missfall men tidigt denna gång och kroppen klarade det själv. I juli plussade jag igen och nu är jag i v26. Är superorolig för precis allt men det känns ändå tryggt att ha kommit såhär långt. Jag har varit på sammanlagt 8 ultraljud (4 vaginala i tidigt skede och 4 vanliga) och allt har sett bra ut från start. Önskar dig lycka till och håller tummarna att allt går vägen för dig nästa gång!
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt