• Anonym (Förtvivlad)

"Gör abort, annars lämnar jag dig!"

Jag är en tjej som snart fyller 19, min kille är 24. Vi har varit tillsammans i snart 1½ år. Vi bor ihop, jag pluggar & jobbar deltid han jobbar heltid. För ett tag sen sa min kille, att han så gärna ville ha barn, nu direkt. Jag ville inte först, vill gärna plugga klart först. Men han tjatade "Vi är redo att bli föräldrar, vi har bra ekonomi" "Du skulle bli en bra mamma" osv. Jag vet att det verkar dumt men efter ett tag började jag tänka att han har rätt, vi har ju ekonomin, bostad osv & jag kanske kan plugga ändå.

Ja som sagt, ni tycker nog jag är dum men jag slutade med p-piller & blev gravid nästan direkt. Min kille var överlycklig, han skröt för alla våra kompisar om att han skulle bli pappa & allt var toppen.

Tills förra veckan. Han kom hem från jobbet en dag & var tvär & butter, pratade knappt med mig. Jag tänkte att han var trött & lät honom vara ifred ett par timmar. Men när vi skulle äta kunde jag inte stå ut längre & frågade honom om något var fel? Fick till svar att allt var fel & att han hade ångrat sig. Jag frågade vad han menade & han sa att han inte ville ha barn, han kände sig inte redo, han ville ut & resa & se världen osv. Jag blev helt paff, tänkte det var ett dåligt skämt men nej, han var helt seriös. Jag började grina & bad honom tänka om, jag är ju redan gravid, det hade varit en annan sak om jag inte hunnit bli det. Men han var benhård & sa att om jag inte gör abort är det slut!

Jag vet att det finns andra såna här trådar men tänkte att jag ville starta en tråd ändå. Jag behöver råd, vad ska jag göra!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-06 10:40
    Jag har sett i andra trådar att folk har citerat flera inlägg i ett inlägg, hur gör man det? Blir ju lättare att svara när man inte behöver göra massa inlägg efter varann.

Någon frågade vilken vecka jag är i. Jag är i v 9 enligt senaste mens och ultraljud. Pyret är beräknad att komma den 10/11

Ser att nån tycker jag ska göra abort för att pappan är en idiot. Det borde jag kanske göra men jag tänker inte göra det. Det kanske verkar dumt eller egoistiskt men så är det. Pyret kommer få en mamma som älskar hen över allt annat & gör allt för hen & hen kommer få flera morbröder & en moster som också gör det. & hen kommer ha kusiner & andra släktingar plus mina kompisar & deras barn. En dålig pappa kommer inte "slå" allt det där. & han kommer inte kräva delad vårdnad jag frågade om det i morse. Jag vet att han kan ändra sig senare, men jag får ta det då i så fall.

• Svar på tråden "Gör abort, annars lämnar jag dig!"
  • Anonym (M)

Om du tror att han bara fått någon slags tillfällig kris så kan du ju försmka med att ni går i samtal på exempelvis MVC.

Dock tycker jag samtidigt att även om han har en kris (som han skulle kunna ta sig igenom) så är det inte okej och hota med att lämna. Det är inte heller okej att pressa sin partner på det viset heller tycker jag till att skaffa barn till att börja med. Din sambo verkar inte lyhörd för dina känslor, din vilja och ditt välmående. Om du skulle göra en abort för hans skull, tror du verkligen att du skulle kunna fortsätta leva med honom på samma vis? När han först vart så på om barn och sedan hotar med att lämna dig om du inte gör som han vill? Det kan förtås vara du svara på, men personligen hade nog ett sådant beteende betytt slutet för relationen. Även om graviditeten var oplanerad, vilket jag och min sambo råkade ut för förra året. Jag ville inte själv behålla, men hade min sambo ställt ultimatumet att jag måste göra abort annars lämnar han så hade jag lämnat honom, fastän jag gick igenom en abort. Men så reagerade inte min sambo, han reagerade som en faktiskt partner bör - stöttande och med inställningen att vi fixar det och löser det oavsett vad vi kommer fram till.

Gällande aborten ska du göra precis hur du vill. Om han lämnar dig/du lämnar honom, vill du fortfarande ha barnet? Isåfall, gör inte abort. Men känn efter vad det är DU vill.

• Nattapatta

Du är absolut inte dum men ni kanske var lite väl naiva.

En otroligt jobbig sits du är i nu och många har nog olika åsikter om detta.

Jag tycker inte att din partner har rätt att säga till dig att han lämnar dig om du inte gör abort. Då det var ett gemensamt beslut från början. Ni är båda ansvariga över det liv ni skapat. Abort är inget preventivmedel.

Han har säkert blivit påverkad av någon då han ändrade sig så tvärt. Eller så kom han till insikt att ni inte vart tillsammans så länge och är så unga fortfarande osv.

Jag tycker du ska sätta dig ner och tänka på barnets bästa. Både för och nackdelar.

Tex om du skulle behålla barnet och han lämnar dig. Skulle du kunna försörja barnet själv, klara vardagspusslet.

Ibland är det bättre att stoppa ett liv än att inte kunna ge ett liv det bästa möjliga.

• Anonym (Idioti)

Då får han väl lämna, ni var ju båda med på att skaffa barn, så då får han stå sitt kast!

Jävla dumheter från hans sida!

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (M) skrev 2018-04-06 03:21:43 följande:

Om du tror att han bara fått någon slags tillfällig kris så kan du ju försmka med att ni går i samtal på exempelvis MVC.

Dock tycker jag samtidigt att även om han har en kris (som han skulle kunna ta sig igenom) så är det inte okej och hota med att lämna. Det är inte heller okej att pressa sin partner på det viset heller tycker jag till att skaffa barn till att börja med. Din sambo verkar inte lyhörd för dina känslor, din vilja och ditt välmående. Om du skulle göra en abort för hans skull, tror du verkligen att du skulle kunna fortsätta leva med honom på samma vis? När han först vart så på om barn och sedan hotar med att lämna dig om du inte gör som han vill? Det kan förtås vara du svara på, men personligen hade nog ett sådant beteende betytt slutet för relationen. Även om graviditeten var oplanerad, vilket jag och min sambo råkade ut för förra året. Jag ville inte själv behålla, men hade min sambo ställt ultimatumet att jag måste göra abort annars lämnar han så hade jag lämnat honom, fastän jag gick igenom en abort. Men så reagerade inte min sambo, han reagerade som en faktiskt partner bör - stöttande och med inställningen att vi fixar det och löser det oavsett vad vi kommer fram till.

Gällande aborten ska du göra precis hur du vill. Om han lämnar dig/du lämnar honom, vill du fortfarande ha barnet? Isåfall, gör inte abort. Men känn efter vad det är DU vill.

Tack för svar! 

Nej, om jag skulle göra abort skulle jag göra slut med honom, för det skulle endast vara för att han tvingade mig & jag kan inte leva med en person som gjort så. Jag vägrar göra abort, jag älskar redan det lilla pyre som ligger & gror i mig. Skulle känna mig som en mördare om jag gjorde det.

Ursäkta, det var inte menat som en pik mot dig, det är bara hur jag personligen skulle känna. Jag tycker inte alla som gör är mördare, ibland måste man ju bara göra det. 

Ja, jag behåller barnet. Finns inga alternativ. Det skulle bli tufft, men jag skulle klara det. Har ett bra nätverk med många släktingar och vänner som jag vet skulle ställa upp för mig & Pyret. (ja, jag kallar bebisen så)
  • Kurlie

Hej ts!

Jag blir upprörd av att läsa din ts och inte sällan dyker liknande upp här på fl. Jag är så trött på dessa män som ena stunden pressar på en graviditet eller har oskyddat sex utan att bry sig för att i nästa tycka tjejen lättvindigt ska göra abort som om det vore ingenting, annars lämnar dem. Du låter stark och jag är övertygad om att du klarar av det här! Det finns en chans han ändrar sig när han förstår att du inte går med på hans krav. Är upp till dig hur du vill gå vidare då, om du tolkar detta utspel som en kris eller en del av hans karaktär.

Lycka till med bebisen!

• Anonym (Förtvivlad)
    Nattapatta skrev 2018-04-06 03:30:27 följande:

Du är absolut inte dum men ni kanske var lite väl naiva.

En otroligt jobbig sits du är i nu och många har nog olika åsikter om detta.

Jag tycker inte att din partner har rätt att säga till dig att han lämnar dig om du inte gör abort. Då det var ett gemensamt beslut från början. Ni är båda ansvariga över det liv ni skapat. Abort är inget preventivmedel.

Han har säkert blivit påverkad av någon då han ändrade sig så tvärt. Eller så kom han till insikt att ni inte vart tillsammans så länge och är så unga fortfarande osv.

Jag tycker du ska sätta dig ner och tänka på barnets bästa. Både för och nackdelar.

Tex om du skulle behålla barnet och han lämnar dig. Skulle du kunna försörja barnet själv, klara vardagspusslet.

Ibland är det bättre att stoppa ett liv än att inte kunna ge ett liv det bästa möjliga.

Tack för svar!

Du har nog rätt i att vi var naiva. Vi trodde vi var redo & när det blir allvar inser vi att vi inte var det. Men jag hoppas att det bara är en tillfällig kris, som M skrev.

Jag vet att båda är lika ansvariga, & jag är både villig och redo att ta det ansvaret. det sa min kille att han också var, men nu har han bara tvärvänt & säger "det är för tidigt". Ja men vafan, det var ju DU som började tjata om barn! (Förlåt)

Jag vägrar göra abort, jag kan bara inte. Självklart tänker jag på barnets bästa & som du säger, jag ska göra upp en lista för & emot. Inte för att jag tror den kommer få mig att ändra mig men jag kan ju ändå göra den. 
  • Anonym (2barnsmamma)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2018-04-06 05:50:32 följande:

Tack för svar! 

Nej, om jag skulle göra abort skulle jag göra slut med honom, för det skulle endast vara för att han tvingade mig & jag kan inte leva med en person som gjort så. Jag vägrar göra abort, jag älskar redan det lilla pyre som ligger & gror i mig. Skulle känna mig som en mördare om jag gjorde det.

Ursäkta, det var inte menat som en pik mot dig, det är bara hur jag personligen skulle känna. Jag tycker inte alla som gör är mördare, ibland måste man ju bara göra det. 

Ja, jag behåller barnet. Finns inga alternativ. Det skulle bli tufft, men jag skulle klara det. Har ett bra nätverk med många släktingar och vänner som jag vet skulle ställa upp för mig & Pyret. (ja, jag kallar bebisen så)

Ni tog ett förhastat och naivt beslut. Kort förhållande, unga och studerande. Barn är krävande och få unga klarar av att hålla ihop om dom får barn tidigt. Insikten och verkligheten har nog slagit honom i ansiktet. Ni hade med allra största sannolikhet gjort slut innan barnet fyllt ett iallafall. Även om han tryckte på om barn så borde du funderat ett varv till och agerat mer vuxet.

MEN! Hans beteende är oerhört omoget och okänsligt. Det bevisar också att han faktiskt inte är vuxen nog att bli pappa. Så beter man sig inte om man är redo att bli pappa. Så hade han inte heller betett sig om han hade älskat dig. Var glad att dessa saker visar sig nu och inte när du är nyförlöst. Nu har du iallafall ett val. Du kan välja att bli ensamstående och hoppas att han om några år kommer och vill ha umgänge. Eller göra abort och i framtiden träffa en fin kille att få en kärnfamilj med. Du skulle känna dig som en mördare om gjorde abort. Men hur känner du om du väljer att ge ditt barn en livstid med en sådan pappa ? Det är en otroligt härlig känsla att ha barn med den bästa möjliga maken och pappan. Du vill inte gå miste om den lyckan.

Du skriver att du skulle göra slut om du gjorde abort. Men samtidigt så vill han inte leva med dig om du behåller. Så vad väntar du på? Fixa ny bostad idag. Det kommer bara bli allt svårare att hitta bostad och heltidsjobb när magen syns. Och omöjligt när du är nyförlöst. Du måste ordna allt nu och har inte möjligheten att sitta still och vänta.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Kurlie skrev 2018-04-06 06:17:28 följande:

Hej ts!

Jag blir upprörd av att läsa din ts och inte sällan dyker liknande upp här på fl. Jag är så trött på dessa män som ena stunden pressar på en graviditet eller har oskyddat sex utan att bry sig för att i nästa tycka tjejen lättvindigt ska göra abort som om det vore ingenting, annars lämnar dem. Du låter stark och jag är övertygad om att du klarar av det här! Det finns en chans han ändrar sig när han förstår att du inte går med på hans krav. Är upp till dig hur du vill gå vidare då, om du tolkar detta utspel som en kris eller en del av hans karaktär.

Lycka till med bebisen!

Tack, & tack för svar!

Ja det är hemskt att det finns så pass många killar som gör så här. Jag förstår att man kan få panik om det inte är ett planerat barn, fast jag tycker inte det är rätt hota lämna om tjejen inte gör abort. Vår situation tycker jag är lite annorlunda det var ju faktiskt min kille som började prata om barn. Han ville ha barn sa han, vi var redo sa han. & nu är han inte ett dugg redo. Ja, kanske att han ändrar sig, jag vet inte om jag skulle förlåta. Just nu känner jag mig så sårad & lessen. Men efter lite betänketid skulle kanske jag skulle förlåta ändå.

• Anonym (Mm)

Hur långt gången är du nu?

• LFF

Beklagar att du är tillsammans med en idiot som först mer eller mindre övertalar dig att ni ska satsa på barn tillsammans och sen när faktumet är där, får iskalla fötter.

I detta läge ska du bara tänka på en person, dig själv. Vad du klarar och inte klarar. Om du inte klarar av att göra abort och du har ett bra nätverk omkring dig, behåll. Om inte, gör abort och be honom fara och flyga dit pepparn växer för så där beter man sig inte.

Skulle jag, som förälder till två söner, om 20 år (de är 4 nu) få höra att någon av dem betett sig som din sambo så skulle de få höra både det ena och det andra från sin mamma, inget av det speciellt smickrande.

Svar på tråden "Gör abort, annars lämnar jag dig!"