• Anonym (Förtvivlad)

"Gör abort, annars lämnar jag dig!"

Jag är en tjej som snart fyller 19, min kille är 24. Vi har varit tillsammans i snart 1½ år. Vi bor ihop, jag pluggar & jobbar deltid han jobbar heltid. För ett tag sen sa min kille, att han så gärna ville ha barn, nu direkt. Jag ville inte först, vill gärna plugga klart först. Men han tjatade "Vi är redo att bli föräldrar, vi har bra ekonomi" "Du skulle bli en bra mamma" osv. Jag vet att det verkar dumt men efter ett tag började jag tänka att han har rätt, vi har ju ekonomin, bostad osv & jag kanske kan plugga ändå.

Ja som sagt, ni tycker nog jag är dum men jag slutade med p-piller & blev gravid nästan direkt. Min kille var överlycklig, han skröt för alla våra kompisar om att han skulle bli pappa & allt var toppen.

Tills förra veckan. Han kom hem från jobbet en dag & var tvär & butter, pratade knappt med mig. Jag tänkte att han var trött & lät honom vara ifred ett par timmar. Men när vi skulle äta kunde jag inte stå ut längre & frågade honom om något var fel? Fick till svar att allt var fel & att han hade ångrat sig. Jag frågade vad han menade & han sa att han inte ville ha barn, han kände sig inte redo, han ville ut & resa & se världen osv. Jag blev helt paff, tänkte det var ett dåligt skämt men nej, han var helt seriös. Jag började grina & bad honom tänka om, jag är ju redan gravid, det hade varit en annan sak om jag inte hunnit bli det. Men han var benhård & sa att om jag inte gör abort är det slut!

Jag vet att det finns andra såna här trådar men tänkte att jag ville starta en tråd ändå. Jag behöver råd, vad ska jag göra!?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-06 10:40
    Jag har sett i andra trådar att folk har citerat flera inlägg i ett inlägg, hur gör man det? Blir ju lättare att svara när man inte behöver göra massa inlägg efter varann.

Någon frågade vilken vecka jag är i. Jag är i v 9 enligt senaste mens och ultraljud. Pyret är beräknad att komma den 10/11

Ser att nån tycker jag ska göra abort för att pappan är en idiot. Det borde jag kanske göra men jag tänker inte göra det. Det kanske verkar dumt eller egoistiskt men så är det. Pyret kommer få en mamma som älskar hen över allt annat & gör allt för hen & hen kommer få flera morbröder & en moster som också gör det. & hen kommer ha kusiner & andra släktingar plus mina kompisar & deras barn. En dålig pappa kommer inte "slå" allt det där. & han kommer inte kräva delad vårdnad jag frågade om det i morse. Jag vet att han kan ändra sig senare, men jag får ta det då i så fall.

• Svar på tråden "Gör abort, annars lämnar jag dig!"
  • Anonym (Alice)

Om det vore jag, och min kille skulle försöka tvinga mig till en abort för att han inte skulle lämna mig, skulle inte förhållandet vara i princip förstört ändå? Hur skulle man kunna fortsätta efter att ha gjort abort mot sin vilja? Skulle aldrig kunna förlåta nåt sånt.

Ts, jag tycker inte att du är dum. Känn efter hur DU vill göra. Vill du behålla så gör du det. Finns massvis av människor som blir föräldrar tidigt.

• Anonym (R)
    Anonym (flower) skrev 2018-04-06 08:27:06 följande:

Mitt ex hotade också med att lämna om jag inte gjorde abort. Jag valde honom. Vet du va? Han dumpade mig ändå några år senare.

I ditt fall tycker jag faktiskt att han får stå sitt kast. Takes two to tango.

Ja, vad förväntar du av en människa som kan hota den de påstår sig älska och respektera?

Hint till tjejer. Att bli hotad betyder att du är i en relation av psykisk misshandel och har du inte insett det än så är det för att det är tidigt i relationen, och det görs saker lite "inbäddat" men som sakta trycker ner dig.

TS. Du har lärt dig en viktig läxa, att tjata fram graviditet och att övertyga övertala väldigt plötsligt är tyvärr oftast ett dåligt tecken så tidigt in i relationen. Ni hade bara varit ihop i drygt ett år du känner knappt människan du ska ha som pappa till dina barn och involvera i ditt barns liv för alltid.

Så även om han var den omogne så anser jag att du inte heller tänkte igenom detta särskilt seriöst eller förstod hur STORT beslutet faktiskt var. Han hotade dig att göra slut, var ärlig nu, har han sagt eller varit på ett respektlöst sätt andra tillfällen i er relation? Höjer rösten? Bestämmer mycket? Kallat dig något? Påstått negativa saker om något?

Men, vad du än svarar, jag dömer inte, jag var också hopplöst kär i en våldsam pojkvän när mitt liv var meningslöst, vi båda drömde om att ha familj, så han försökte göra mig gravid, men fick missfall antagligen pga misshandeln och mitt mående. Jag var i förnekelse när han höll på skaffa barn, manipulationen hade gått så långt att jag gick förbi min egen moral. Som är. Vara ihop i minst 3-5 år, stadig ekonomi, pratat igenom framtiden, läst pluggat på att bli föräldrar, gått på infomöten, pratat med parterapeut INNAN beslutet att bli gravid tas. Vi var arbetslösa, han knarkade, bodde hemma, han hade ingen verklighetsuppfattning what so ever, ville inte tänka på barnets nästa, bara på sitt ego att kunna göra mig gravid eftersom många män har självkänslan i den prestationen precis som många kvinnor har deras världen i att de är fertila.

TS du kan inte stanna med en person som är elak.

Ser det ut såhär nu, så kan han om 2-3 är börja hota dig fysiskt med. Att du stannar är att du säger "detta är okej att du får hota mig det är okej att du är respektlös och våldsam"
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2018-04-06 06:24:31 följande:
    Ni tog ett förhastat och naivt beslut. Kort förhållande, unga och studerande. Barn är krävande och få unga klarar av att hålla ihop om dom får barn tidigt. Insikten och verkligheten har nog slagit honom i ansiktet. Ni hade med allra största sannolikhet gjort slut innan barnet fyllt ett iallafall. Även om han tryckte på om barn så borde du funderat ett varv till och agerat mer vuxet.

MEN! Hans beteende är oerhört omoget och okänsligt. Det bevisar också att han faktiskt inte är vuxen nog att bli pappa. Så beter man sig inte om man är redo att bli pappa. Så hade han inte heller betett sig om han hade älskat dig. Var glad att dessa saker visar sig nu och inte när du är nyförlöst. Nu har du iallafall ett val. Du kan välja att bli ensamstående och hoppas att han om några år kommer och vill ha umgänge. Eller göra abort och i framtiden träffa en fin kille att få en kärnfamilj med. Du skulle känna dig som en mördare om gjorde abort. Men hur känner du om du väljer att ge ditt barn en livstid med en sådan pappa ? Det är en otroligt härlig känsla att ha barn med den bästa möjliga maken och pappan. Du vill inte gå miste om den lyckan.

Du skriver att du skulle göra slut om du gjorde abort. Men samtidigt så vill han inte leva med dig om du behåller. Så vad väntar du på? Fixa ny bostad idag. Det kommer bara bli allt svårare att hitta bostad och heltidsjobb när magen syns. Och omöjligt när du är nyförlöst. Du måste ordna allt nu och har inte möjligheten att sitta still och vänta.
    Tack för svar!

Du har rätt i att det var ett förhastat beslut, vill bara rätta dig på en punkt: det är jag som är studerande. Min kille jobbar heltid. Jag brukar titta på Teen mom", "16 and pregnant" & liknande serier & de flesta som får barn unga gör slut ganska fort efter barnet fötts, så du har säkert rätt i att det skulle gått så för mig & min kille också även om han är lite äldre (24).Visst jag borde tänkt till men nu är jag ju gravid så nu kan jag bara se framåt.

Jag förstår att det känns bäst att få barn med den bästa möjliga pappan men nu är jag som sagt gravid & abort är uteslutet. Det är klart att det inte är så bra att Pyret får en pappa som är som min kille, men det behöver inte förstöra hens liv. Jag växte upp hos mina farföräldrar för att mina föräldrar varken kunde eller ville vara föräldrar, de gick in och ut ur mitt och mina syskons liv hela vår uppväxt. Men farmor & farfar såg till att vi hade allt vi behövde, kärlek, omsorg och & uppfostran & både jag & mina syskon är lyckliga idag. Har lite kontakt med föräldrarna då & då, men inget regelbundet. Så man kan bli ett lyckligt barn även om ena eller tom båda föräldrarna inte finns med.

Har bostad "på gång" och chefen har som sagt erbjudit mig heltid flera ggr.
  • RJEL

Jag och mina syskon har växt upp utan pappa och med att vår pappa gjort elaka saker mot vår mamma.
    Vi mår bra och saknar inte en fadersfigur i våra liv o har aldrig gjort

Du fixar detta själv!:)

• Snuttis2

Behåll barnet du kommer fixa föräldraskapet galant på egen hand! Det blir det tuffaste du gjort men det mest meningsfulla likaså ! Önskar dig all lycka : )

Fokusera på dig o barnet o planera klokt nu innan, se till att du har ett tryggt boende, inkomst o ev bidrag typ bostadsbidrag. Köp inte för mkt prylar , man vill ha dem men bebisen behöver dem inte!

• Anonym (Förtvivlad)
    viseversa skrev 2018-04-06 08:20:25 följande:

Han är en idiot och även fast du skulle gå med på hans hot skulle du ens kunna leva med en människa som hotast och tvingat dig till abort? Han var med på detta han får fan ta konsekvenserna av det också. Behåll barnet om du vill det. Och det kan du göra med gott samvete. AStt han lämnar verkar itne vara någon större förlust. Han verkar vara en extremt obehaglig människa.

Ja, jag tänker behålla barnet även om några tycker jag ska göra abort. Han var inte bara med på det, det var ju han som ville det från första början. & nu har han ändrat sig.

tack för ditt svar!
    Anonym (flower) skrev 2018-04-06 08:27:06 följande:

Mitt ex hotade också med att lämna om jag inte gjorde abort. Jag valde honom. Vet du va? Han dumpade mig ändå några år senare.

I ditt fall tycker jag faktiskt att han får stå sitt kast. Takes two to tango.

Nämen va hemskt! Usch stackars dig. det är lite så jag tänker, om jag gör abort kanske han ändå gör slut & då har jag dödat mitt barn i onödan. OBS att jag inte tycker de som gör abort dödar sina barn, jag vet att abort inte handlar om det, det är bara det att jag tycker att jag hade dödat mitt barn om jag gjorde abort. Hoppas alla förstår vad jag menar!

Min kille sa att vi kan ju skaffa barn om några år, när du har pluggat klart & vi har rest & så men jag tänker att tänk om samma sak händer då? Jag blir gravid & några veckor senare kommer han & säger att han har ångrat sig. Nej jag tänker göra slut med honom på en gång & flytta.

RJEL skrev 2018-04-06 08:36:12 följande:

Han va med på det från början. Så nu kan han inte tvinga dig att ta ett sådant beslut.. usch. Du borde behålla om du vill det!

Precis! Det tänker jag göra.
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2018-04-06 08:45:59 följande:
    Men barnet tvingas ju leva med att ha en extremt obehaglig människa som pappa. Ts kan välja att inte leva med honom men barnet kan tvingas leva med honm halva sin uppväxt. Vill man verkligen döma sitt barn till att leva med någon man själv inte står ut med?

Att välja den bästa pappan till sitt barn är en av de viktigaste sakerna man kan göra för sitt barn
    Jag hör vad du säger men nej jag tänker inte göra abort. Pyret kommer få träffa sin pappa om hen & pappan själva vill det, men pappan kommer inte att ha delad vårdnad. Han har sagt att han inte vill ha det. Ångrar han sig senare får jag ta itu med det då.
    Anonym (Mm) skrev 2018-04-06 08:52:06 följande:
    Barnet finns redan i mammans mage.
    Ja precis!
    RJEL skrev 2018-04-06 09:04:36 följande:

Han kan fortf bli en super bra pappa. Alla kan säga o göra saker i ren förtvivlan.
    Han kan växa in in i rollen och tanken att bli pappa ju mer veckorna går

Det vore ju det bästa. Men även om det händer tänker jag göra slut. Jag kan inte lita på honom mer. Men ändrar han sig & vill vara en bra pappa för Pyret kommer han förstås få vara det.
    Anonym (Alice) skrev 2018-04-06 09:24:18 följande:

Om det vore jag, och min kille skulle försöka tvinga mig till en abort för att han inte skulle lämna mig, skulle inte förhållandet vara i princip förstört ändå? Hur skulle man kunna fortsätta efter att ha gjort abort mot sin vilja? Skulle aldrig kunna förlåta nåt sånt.

Ts, jag tycker inte att du är dum. Känn efter hur DU vill göra. Vill du behålla så gör du det. Finns massvis av människor som blir föräldrar tidigt.

Tack det var snällt! Ja precis du har rätt, har en kille sagt en sån sak kan det aldrig bli ett bra förhållande igen. & om man gör aboert & fortsätter vara ihop, så flera år senare vill han ha barn igen. Man blir gravid & så kommer han efter några veckor & "Nej jag har ångrat mig". Hur många gånger ska man låta honom vela på det viset?

TACK ALLA FÖR SVAR!

• Johannana

Har läst igenom det som folk skrivit och vill bara vara tydlig med en sak; ingen kan tvinga någon annan till abort. Din kille har hotat med att lämna dig om du behåller barnet och det säger väldigt mycket om honom som person. Du skriver att du redan har bestämt dig för att behålla barnet och det verkar som att du också har din egen plan om hur du ska genomföra en förändring utan pappan. Jag tycker att du är otroligt stark! Och du har ju även familj och släkt med dig i detta så du är inte ensam. Killen är ett riktigt as (ursäkta språket) och du förtjänar någon mycket bättre.

Lycka till med graviditeten :)

• GGN

Ta det med en nypa salt. Han har kanske bara har fått kalla fötter. MEN det ursäktar såklart inte hans beteende.

• Anonym (flower)
    Anonym (R) skrev 2018-04-06 09:26:21 följande:
    Ja, vad förväntar du av en människa som kan hota den de påstår sig älska och respektera?

Hint till tjejer. Att bli hotad betyder att du är i en relation av psykisk misshandel och har du inte insett det än så är det för att det är tidigt i relationen, och det görs saker lite "inbäddat" men som sakta trycker ner dig.

TS. Du har lärt dig en viktig läxa, att tjata fram graviditet och att övertyga övertala väldigt plötsligt är tyvärr oftast ett dåligt tecken så tidigt in i relationen. Ni hade bara varit ihop i drygt ett år du känner knappt människan du ska ha som pappa till dina barn och involvera i ditt barns liv för alltid.

Så även om han var den omogne så anser jag att du inte heller tänkte igenom detta särskilt seriöst eller förstod hur STORT beslutet faktiskt var. Han hotade dig att göra slut, var ärlig nu, har han sagt eller varit på ett respektlöst sätt andra tillfällen i er relation? Höjer rösten? Bestämmer mycket? Kallat dig något? Påstått negativa saker om något?

Men, vad du än svarar, jag dömer inte, jag var också hopplöst kär i en våldsam pojkvän när mitt liv var meningslöst, vi båda drömde om att ha familj, så han försökte göra mig gravid, men fick missfall antagligen pga misshandeln och mitt mående. Jag var i förnekelse när han höll på skaffa barn, manipulationen hade gått så långt att jag gick förbi min egen moral. Som är. Vara ihop i minst 3-5 år, stadig ekonomi, pratat igenom framtiden, läst pluggat på att bli föräldrar, gått på infomöten, pratat med parterapeut INNAN beslutet att bli gravid tas. Vi var arbetslösa, han knarkade, bodde hemma, han hade ingen verklighetsuppfattning what so ever, ville inte tänka på barnets nästa, bara på sitt ego att kunna göra mig gravid eftersom många män har självkänslan i den prestationen precis som många kvinnor har deras världen i att de är fertila.

Ser det ut såhär nu, så kan han om 2-3 är börja hota dig fysiskt med. Att du stannar är att du säger "detta är okej att du får hota mig det är okej att du är respektlös och våldsam"

Jag var 19 år då, 10 år sen, min första riktiga kärlek. Nu i efterhand är det ju lika bra att det blev som det blev. Men det var jobbigt just då.

Jag tycker dock ts ska stå på sig och behålla.

• Anonym (M)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2018-04-06 05:50:32 följande:

Tack för svar! 

Nej, om jag skulle göra abort skulle jag göra slut med honom, för det skulle endast vara för att han tvingade mig & jag kan inte leva med en person som gjort så. Jag vägrar göra abort, jag älskar redan det lilla pyre som ligger & gror i mig. Skulle känna mig som en mördare om jag gjorde det.

Ursäkta, det var inte menat som en pik mot dig, det är bara hur jag personligen skulle känna. Jag tycker inte alla som gör är mördare, ibland måste man ju bara göra det. 

Ja, jag behåller barnet. Finns inga alternativ. Det skulle bli tufft, men jag skulle klara det. Har ett bra nätverk med många släktingar och vänner som jag vet skulle ställa upp för mig & Pyret. (ja, jag kallar bebisen så)

Ingen fara, tar inte ett dugg illa upp. Vad som är rätt beslut för en person är inte rätt för en annan.

För barnets bästa så vore det ju bra om den blivande pappan tog sitt ansvar. Förhoppningsvis är det bara en tillfällig kris som han kommer komma över och därefter finnas där för ert barn. Men se till att ta hand om dig själv också, oavsett om din sambo väljer att stanna eller inte så kan ju hans agerande nu ge er relation en kris i sig. Du kan få samtalsstöd på MVC ifall du behöver och känner du att du vill försöka mer er relation ändå så kan även din sambo följa med på samtal. Men jättebra att du har ett starkt nätverk omkring dig.

Det kommer bli bra i slutändan även om det inte blir riktigt som man tänkte sig från början. Lycka till!
  • Anonym (83a)

När jag var 19 fick jag också höra "behåller du så lämnar jag dig". Och det precis när vi tittat på testet ihop. Det var hans första ord.

Jag ville inte heller behålla men att han kunde säga så när man sitter där helt chockad är helt sjukt.

Eftersom jag känner honom fortfarande trots att det gått 16 år vet jag att han fått sitt straff för hur han var på den tiden. Det barnet skulle gjort honom gott. Hans liv är i spillror och jag har aldrig mått bättre.
    Jag vet att han ångrar att han sa så, vi har pratat om det i nutid och han börjar alltid gråta. Så jag har förlåtit honom, men glömmer gör jag aldrig.

Men TS, vill du ha barnet så skit i honom och behåll. Du fixar det!

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (R) skrev 2018-04-06 09:26:21 följande:

Jag hoppas det inte låter som att jag skyller på honom, jag vet att jag borde ha stått emot & vägrat bli gravid än på ett tag. Jag rycktes med i hans prat och fastnade vid att vi hade de rätta ekonomiska förutsättningarna utan att tänka över hur vi stod när det gäller mognad. Jag tänkte på fel saker helt enkelt. Men det spelar ingen roll nu tycker jag, nu är jag gravid och ett barn är på väg. Som jag sagt tidigare är abort uteslutet för min del, jag kan bara inte göra det. Nu gäller det istället att göra det bästa jag kan från vad jag kan.

Helt ärligt så har han ibland varit ganska bestämmande över mig, ibland med  förklaringen att han är äldre och förstår bättre än jag. Jag har tänkt att han haft rätt, han ÄR ju äldre än jag och när det gäller vissa saker vet han mer än jag. Men jag har aldrig känt att han gjort det på elakt sätt (fast det kan det ju ha varit fast jag inte tyckte det). Ja han vill bestämma mycket me oftast har det varit saker som jag inte kan så mycket som han om, då har jag tyckt att han kan få bestämma. Men jag vet nu att det var fel av mig.

Vad tråkigt att höra om hur du hade det! Skönt att du inte är ihop med den skitstöveln längre!

Nej jag tänker inte stanna med honom. Kanske har en del här rätt, kanske blev han bara nervös när det blev verklighet men det spelar ingen roll längre. För han hotade mig och ville tvinga mig göra abort och det tänker jag inte bara ta emot. 

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Förtvivlad)
    RJEL skrev 2018-04-06 10:25:10 följande:

Jag och mina syskon har växt upp utan pappa och med att vår pappa gjort elaka saker mot vår mamma.
    Vi mår bra och saknar inte en fadersfigur i våra liv o har aldrig gjort

Du fixar detta själv!:)

Tack, jag är också övertygad om att jag kommer klara det själv!

Jag och mina syskon växte upp utan både mamma och pappa (inte för att jag menar att det är en "tävling"!) vi växte upp hos farmor & farfar & fick all kärlek och omsorg vi behövde. Alla mina syskon har bra jobb, har trygga förhållanden och har det bra på alla sätt & vis. Självklart är det bra om barn får växa upp med båda sina föräldrar, men det kan bli bra ändå.
    Snuttis2 skrev 2018-04-06 11:20:35 följande:

Behåll barnet du kommer fixa föräldraskapet galant på egen hand! Det blir det tuffaste du gjort men det mest meningsfulla likaså ! Önskar dig all lycka : )

Fokusera på dig o barnet o planera klokt nu innan, se till att du har ett tryggt boende, inkomst o ev bidrag typ bostadsbidrag. Köp inte för mkt prylar , man vill ha dem men bebisen behöver dem inte!

Tack, jag är övertygad om att det kommer bli både tufft & meningsfullt!

Har tre äldre bröder och en syster som alla har små barn. Syrran får dessutom barn i juni & ena brorsan i augusti så Pyret kommer ha gott om kläder & saker att ärva. Hen kommer i alla fall inte klaga som jag på ärvda kläder (jag är yngst)

Tack för era svar!

• Megamimma
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2018-04-06 03:11:02 följande:

Jag är en tjej som snart fyller 19, min kille är 24. Vi har varit tillsammans i snart 1½ år. Vi bor ihop, jag pluggar & jobbar deltid han jobbar heltid. För ett tag sen sa min kille, att han så gärna ville ha barn, nu direkt. Jag ville inte först, vill gärna plugga klart först. Men han tjatade "Vi är redo att bli föräldrar, vi har bra ekonomi" "Du skulle bli en bra mamma" osv. Jag vet att det verkar dumt men efter ett tag började jag tänka att han har rätt, vi har ju ekonomin, bostad osv & jag kanske kan plugga ändå.

Ja som sagt, ni tycker nog jag är dum men jag slutade med p-piller & blev gravid nästan direkt. Min kille var överlycklig, han skröt för alla våra kompisar om att han skulle bli pappa & allt var toppen.

Tills förra veckan. Han kom hem från jobbet en dag & var tvär & butter, pratade knappt med mig. Jag tänkte att han var trött & lät honom vara ifred ett par timmar. Men när vi skulle äta kunde jag inte stå ut längre & frågade honom om något var fel? Fick till svar att allt var fel & att han hade ångrat sig. Jag frågade vad han menade & han sa att han inte ville ha barn, han kände sig inte redo, han ville ut & resa & se världen osv. Jag blev helt paff, tänkte det var ett dåligt skämt men nej, han var helt seriös. Jag började grina & bad honom tänka om, jag är ju redan gravid, det hade varit en annan sak om jag inte hunnit bli det. Men han var benhård & sa att om jag inte gör abort är det slut!

Jag vet att det finns andra såna här trådar men tänkte att jag ville starta en tråd ändå. Jag behöver råd, vad ska jag göra!?

Jag blev gravid ett halvår in i mitt förra förhållande för 7 år sen och övertalad till en abort av min pojkvän, en abort jag inte ville göra. Jag mådde så sjukt psykiskt dåligt efteråt och fick absolut inget stöd av mig pojkvän som bara tyckte det var skönt att ha det överstökat.

Nu fyller jag 31 snart, har inga barn, o ångrar mig så fruktansvärt mycket.

Jag råder dig till att följa ditt eget hjärta. När han får se sitt barn o hålla sitt barn kommer han inte vilja vara något annat än pappa. och oavsett om ni kommer leva tillsammans eller på olika håll så finns det barn som har världens bästa uppväxt med skilda föräldrar.

Gör ingenting som någon annan vill. Följ ditt hjärta gumman ? det är inte åldern som avgör huruvida man är en bra förälder eller inte.
  • Jonnynilsson

Jag har inga personliga erfarenheter av abort. Men en gammal kollega till mig berättade efter ett par glas öl på an AW en gång i tiden att hon ångrar en enda handling i sitt liv och det var att hon gjorde abort.

Hon beskrev förhållandet med exet som struligt och ostabilt och ville inte sätta ett litet liv till världen under de omständigheterna. Vilket jag tycker låter som ett väl övervägt beslut.

Men när hon några år senare träffade stora kärleken blev hon aldrig gravid. Man försökte under några års tid men det blev inga egna barn. Men efter några års funderande beslutade man sig för att bli fosterfamilj. Hon har nu en dotter som hunnit bli tonåring i hennes vård.

Så vad vill jag säga med allt detta då? Jo kasta ut killen och behåll barnet. Inte tvärt om!

• Anonym (A)
    Snuttis2 skrev 2018-04-06 11:20:35 följande:
    Håller med
Svar på tråden "Gör abort, annars lämnar jag dig!"