• Anonym (Tröttsamt)

Nej, för JAG skulle aaaaaaaaaaaaaaaldrig blablabla!?

Sitter här och läser i trådar som handlar om diverse missförhållanden.
    Alkoholproblem, våld i hemmet, osäkerhet på partners och andra problem.

Ts ber om råd, försöker förklara och andra som varit i samma sits och antingen ännu är kvar, eller har lyckats lämna eller få ordning på saker och ting, ger råd.

Det är då de kommer, "specialgardet" de som vet bäst. Oavsett om de har erfarenheter eller inte så skriver de alla i kör: "Jag skulle aaaaaaaaaldrig tolerera", "Jag hade lämnat direkt", Jag jag jag... när de inte har en susning om hur det är att verkligen leva i situationen som ts gör.

Om de ändå skrev att "Jag TROR att jag... whatever", men inte då. De VET hur de skulle gjort.
    Tror de. För de vet inte bättre.

Får väl avsluta med en fråga till den som känner sig träffad, varför kommenterar du när du inte har något vettigt att komma med? Varför skriva en massa jönseri som bara får ts att må ännu sämre?

• Svar på tråden Nej, för JAG skulle aaaaaaaaaaaaaaaldrig blablabla!?
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (M) skrev 2018-04-08 16:31:57 följande:
    I vissa situationer finns bara ett svar, det behöver man inte ha genomlevt  själv för att veta. Sedan är det kanske svårt för TS att ta till sig svaret, men det gör inte svaret fel för det. 
    Jag menar inte dem som säger att ts måste lämna om hon blir misshandlad.
    Det är de som säger t ex "Jag hade aldrig..., jag skulle aldrig... jag VET att jag skulle" osv följt av något som de aldrig kan veta.
    Man vet nämligen inte innan man varit i en situation hur man skulle reagera.

Det finns modeller som socialtjänsten använder för att visa hur olika situationer och beteenden ofta fungerar i praktiken.
  • Anonym (R)
    Anonym (eh) skrev 2018-04-08 16:34:24 följande:

Jag är en av de som du nog syftar på. Jag var i yngre år ihop med en kille som efter ett år gav mig en örfil på fyllan en gång. Jag gjorde slut direkt, och sedan gav jag blanka fan i hans tårdrypande förlåt, sket i hans blomsterbud och långa brev och ignorerade honom tills han var borta ur mitt liv. Vad annat ska man göra liksom, stanna kvar och...vadå?? Vad vill ni ha för råd egentligen, ni som accepterar att leva i relationer där ni blir slagna eller utsatta för annan misshandel? Är det inte bättre att man om och om igen tjatar om att lämna vid första slaget så det slipper gå för långt?

Bra sagt. Problemet är att kvinnor tror att "men allt annat med han är så fint" är något super speciellt, ungefär som att de tror de fått en äkta Gucci-väska, när de fått en piratkopia och dragkedjan går sönder efter tre dagar.

Många har fel värdering. "Han slog mig, men han är så fin pappa han är så snäll och stöttar mig i allt vi älskar varandra"

Istället för "Han slog mig, därför lämnade jag honom"
  • Anonym (Tröttsamt)
    Anonym (eh) skrev 2018-04-08 16:34:24 följande:

Jag är en av de som du nog syftar på. Jag var i yngre år ihop med en kille som efter ett år gav mig en örfil på fyllan en gång. Jag gjorde slut direkt, och sedan gav jag blanka fan i hans tårdrypande förlåt, sket i hans blomsterbud och långa brev och ignorerade honom tills han var borta ur mitt liv. Vad annat ska man göra liksom, stanna kvar och...vadå?? Vad vill ni ha för råd egentligen, ni som accepterar att leva i relationer där ni blir slagna eller utsatta för annan misshandel? Är det inte bättre att man om och om igen tjatar om att lämna vid första slaget så det slipper gå för långt?

Nej, om du har erfarenhet så är du inte en av dem jag syftar på.
    Iallafall om du skriver som du gör här och berättar om din erfarenhet.
    Det är de som kör på med besserwisserstilen jag är ute efter. Som ofta använder ord som "aldrig" när de predikar om hur de skulle agera inför en situation de aldrig varit i.

Jag, personligen, lever inte i någon destruktiv relation. Däremot har jag gjort det för många år sedan. Jag lämnade också, dock inte efter första slaget. (Vilket jag givetvis borde gjort.)
    Jag talar också FÖR att lämna vid första slaget, jag säger ofta att har han slagit en gång så är risken stor att han slår igen. Men jag VET vad jag talar om.

Dem jag syftar på har ingen erfarenhet och kan därför inte veta, som de påstår sig göra.

Förstår du hur jag menar?
  • Anonym (R)
    Anonym (R) skrev 2018-04-08 16:42:02 följande:

Bra sagt. Problemet är att kvinnor tror att "men allt annat med han är så fint" är något super speciellt, ungefär som att de tror de fått en äkta Gucci-väska, när de fått en piratkopia och dragkedjan går sönder efter tre dagar.

Många har fel värdering. "Han slog mig, men han är så fin pappa han är så snäll och stöttar mig i allt vi älskar varandra"

Istället för "Han slog mig, därför lämnade jag honom"

Hur medvetengör vi vad som är normal standard för kärlek och respekt?

- Aldrig slag

- Aldrig nervärderanden

- Aldrig fysiska grepp

- Aldrig sparkar eller fysisk smärta

- aldrig hot i ord eller med kroppen

- aldrig svartsjuka (frågor varför du klär dig som du gör etc)

- Aldrig kontrollera (styra ställa besluta åt dig)

- Aldrig begränsa (dina intressen dina kontakter med familj vänner jobb)

- Aldrig tjata (om sex om barnpassning om något)

- Aldrig skrika som sätt att kommunicera

För att nämna några.

Men sen tror jag det beror mycket på att kvinnor skiter i hur de känner för skammen att ha valt en man som gör de illa är värre än att erkänna att de blir illa behandlade.

Så... Blir det enklare att erkänna om de vet att alla på FL sitter och nervärderar de för vad de utsatt sig för?

Don't Think so.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-04-08 16:40:56 följande:
    Jag menar inte dem som säger att ts måste lämna om hon blir misshandlad.
    Det är de som säger t ex "Jag hade aldrig..., jag skulle aldrig... jag VET att jag skulle" osv följt av något som de aldrig kan veta.
    Man vet nämligen inte innan man varit i en situation hur man skulle reagera.

Det finns modeller som socialtjänsten använder för att visa hur olika situationer och beteenden ofta fungerar i praktiken.
    Jag tror det stärker andra kvinnor att få höra att man inte behöver stå ut med skit. Om man redan innan en relation tänker "jag ska inte ta någon skit" så är risken mindre att man tar skit. För sanningen är att om alla gått vid första slaget så hade många fler kvinnor mått bättre. 
  • Anonym (medhåll)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-04-07 15:48:32 följande:

Sitter här och läser i trådar som handlar om diverse missförhållanden.
    Alkoholproblem, våld i hemmet, osäkerhet på partners och andra problem.

Ts ber om råd, försöker förklara och andra som varit i samma sits och antingen ännu är kvar, eller har lyckats lämna eller få ordning på saker och ting, ger råd.

Det är då de kommer, "specialgardet" de som vet bäst. Oavsett om de har erfarenheter eller inte så skriver de alla i kör: "Jag skulle aaaaaaaaaldrig tolerera", "Jag hade lämnat direkt", Jag jag jag... när de inte har en susning om hur det är att verkligen leva i situationen som ts gör.

Om de ändå skrev att "Jag TROR att jag... whatever", men inte då. De VET hur de skulle gjort.
    Tror de. För de vet inte bättre.

Får väl avsluta med en fråga till den som känner sig träffad, varför kommenterar du när du inte har något vettigt att komma med? Varför skriva en massa jönseri som bara får ts att må ännu sämre?

Ah jag förstår, du är en sån där som föredrar medhåll, ryggklappar och consensusfestivaler Cool

Tror kan man ju skriva om saker man inte vet är helt åt helvete fel, men om personen som skriver tråden gör något som är helt åt helvete fel så är det väl ganska självklart att ingen kommer skriva tror eftersom alla VET ju att det är helt åt helvete fel. Det beror ju helt och hållet på vad tråden handlar om.

Jag svarar på din fråga med en motfråga... varför tror du att medhåll och stryka medhårs alltid är detsamma som "vettigt" och motsatsen detsamma som "ovettigt" och "jöns"?

Om man mår dåligt så beror det förmodligen på problemen man skriver om inte  på grund av att andra inte håller med en. Sitter man med skägget i brevlådan så borde man ju någonstans fatta att man kanske gjort något fel någonstans och då är det ju jävligt korkat att förvänta sig att alla ska hålla med en och bli tjurskallig som en 5-åring när folk inte håller med en.

Självinsikt är det första steget till förändring
  • Anonym (medhåll)
    Anonym (R) skrev 2018-04-08 16:35:38 följande:
    Korrekt. Någonstans på vägen har man "kunnat" förhindra det om man hade haft förmågan insikten och kunskapen, men om man missade det då? Och man manipulerades in i hur normalt det sjuka är, har du varit med om det? Att bli manipulerad? Vet du vad det innebär? Det betyder att en skötsam laglig snäll rikemansdotter kan med hjälp av manipulationen i några simpla steg bli en kallblodig rånare som skadar andra människor.

Sedan håller jag med om att NÄR en kvinna upptäcker att ojdå, jag missade nog en tydlig varning. Så gäller det att välja ansvar istället för shaming/ blaming / offer.

Råder alla i den sitsen istället för att vara rädda för att det ska inträffa igen - att studera er själva och missen som ledde till det ni utsattes för. Kunskap. Plugga på om er själva. Om era brustet. Om vad ni sänder ut. Om hur gränsen ser ut för er och hur ni visar den. Plugga!

Ingen annan räddar någon vuxen människa, har man blivit misshandlad eller utsatt - är det du själv som placerat dig där. En person som skadar andra visar tusen tecken på det, redan i början, och detta ser en kvinna lätt förbi om hon vill bestämma att han är den hon vill att han ska vara istället för att låta tiden gå och låta tiden visa, vem han är och låta han vara vem han är för det är inte farligt att upptäcka att man inte vill ingå i en relation med en person man började lära känna, det är helt ok att ändra uppfattning och slutligen känna nej, det blir inget.

Men man måste visa denna disciplin till kvinnor på ett ödmjukt vis. Att skriva som dig ökar bara skammen hos kvinnor, det är lika meningslöst som "men lämna varför accepterar du en man som slog dig jag hade aldrig det!"

Lätt att säga aldrig när du aldrig blivit manipulerade och förmodligen slipper du bli det eftsom du har skött om din självkänsla och självförtroende så du tycker inte det är så farligt om en man inte är något att ha redan i början när ni lär känna varandra och du kan ta god tid på dig att skapa en uppfattning om honom och vill han pressa stressa dig så vet du att han är inte någon för dig. Kunskapen du bär, har inte alla kvinnor för den innebär en viss nivå av självrespekt och självkänsla. Något du byggt upp i dig via olika sätt, något vi alla måste göra själva när vi ska bli självständiga och klara oss i den hårda världen av egna beslut. Du har viktiga poänger men du måste förmedla e med respekt inte med översittare-attityd anses lyssnar ingen ändå.
    Disiplin och medhåll är inte samma sak. Tyvärr verkar många tro det och bli irriterande när de inte får medhåll. 

Att inte hålla med, ifrågasätta eller kritisera är inte detsamma som översittarattityd.

Många lyssnar inte på något som inte överensstämmer med vad de själva tror och känner sig kränkta när andra inte håller med dem. Förståelse funkar åt båda hållen. Kan man inte ha förståelse för att andra inte tycker som man själv gör så kan man inte förvänta sig förståelse från andra.
  • Fluffis

Ibland kanske råd kan framstå som tvärsäkra även när de kommer från oss som ?varit med?.

Som i efterhand kan se att ?varför lämnade jag inte tidigare???

Och fastän man idag kan se hur destruktivt det var, ändå hade så svårt att lämna där och då.

Mycket för att man v i l l e att relationen skulle fungera (min erfarenhet).

• Anonym (R)
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-04-08 16:46:29 följande:

Nej, om du har erfarenhet så är du inte en av dem jag syftar på.

Iallafall om du skriver som du gör här och berättar om din erfarenhet.

Det är de som kör på med besserwisserstilen jag är ute efter. Som ofta använder ord som "aldrig" när de predikar om hur de skulle agera inför en situation de aldrig varit i.

Jag, personligen, lever inte i någon destruktiv relation. Däremot har jag gjort det för många år sedan. Jag lämnade också, dock inte efter första slaget. (Vilket jag givetvis borde gjort.)

Jag talar också FÖR att lämna vid första slaget, jag säger ofta att har han slagit en gång så är risken stor att han slår igen. Men jag VET vad jag talar om.

Dem jag syftar på har ingen erfarenhet och kan därför inte veta, som de påstår sig göra.

Förstår du hur jag menar?

Förstår dig TS. Varför förstår jag dig, för att jag har liknande erfarenheter som dig, fördomarna och föraktet mot kvinnor som väljer destruktiva relationer bara flödar, och när dessa " aldrig jag pff " - människor predikar och menar att de hjälper mig med dessa kommentarer, så har de inte frågat mig eller haft ens det i åtanke när de skriver att tänka "hur kan jag hjälpa dig?" Då hade de fått svaret "jag vet inte, säg vad jag ska göra? Ska jag lämna honom?"

Och vissa har varit riktig hjälp och lagt tid på sig att skriva långa stycken och förklara noga för mig (en manipulerad människa som inte tänker lika logiskt som andra) att jag är misshandlad - vad misshandel är - varför jag mår som jag gör - att jag är manipulerad - varför är jag manipulerad- hur kunde jag missa signalerna -

De ger mig den kunskapen jag slarvat med, innan jag blev manipulerad och väl i manipulationen ska människor sommarsäsongen 'pff aldrig jaaaag!" Förstå en sak.

En manipulerad människa som kunnat ens NÄMNA att de inte mår bra av sin partner, de ska få värme och tusen medaljer applåder kramar och uppskattning i respons, för det är lika svårt som för en med grov social fobi att stå på scenen, eller som för en kropsförlamad att lära sig träna upp motoriken nog att kunna lyfta sin hand. Det är inget "bara" men detta förstår bara en människa som genomgått manipulation.

Min psykolog sa "tog det bara ett år för dig att inse ?! Wow!! Du har en otrolig självmedvetenhet och vilken styrka, jag är djupt imponerad du ska veta att det är inte ett misslyckande att det tog bara ett år, det här är ingen vanlig sits attdu bara dumpat någon efter fem minuter, du är fysiskt psykiskt emotionellt manipulerad och bunden till mannen som är din räddning i livet men samtidigt din förövare som normaliserat hela misshandeln i tusentals steg, och att du trots detta kunde inse vad du befinner dig i, att det var farligt och fel, och bryta dig fri fysiskt och lämna honom med dina egna fotsteg,wow!!!!

Så ska man svara när någon på Fall skriver "jag mår soligt min kille super och kallar mig hora men jag älskar honom"

"Wow!! Att du kommer och vågar säga detta vilken stark individ du är, det här är första steget att må bättre, att du kom till mig insikt att berätta åt någon!"

Kan man inte komma med den responsen är man på förövarens sida och skamfyller personen att tänka "jag skulle aldrig skrivit jag är bara klagande gnällig som min man säger, han har rätt, alla tycker jag är dramatisk och bara kobbkig bäst att skärpa mig" *lägger sig naken på sängen för att brhsgq mannen och hans makt över henne stärktes just tack vare era jävla översittare-kommentarer*

Var försiktig när ni kommenterar åt en person som är i fara. Var säker på att ni stöttar offret inte förövaren.
  • Anonym (R)
    Fluffis skrev 2018-04-08 17:02:58 följande:

Ibland kanske råd kan framstå som tvärsäkra även när de kommer från oss som ?varit med?.

Som i efterhand kan se att ?varför lämnade jag inte tidigare???

Och fastän man idag kan se hur destruktivt det var, ändå hade så svårt att lämna där och då.

Mycket för att man v i l l e att relationen skulle fungera (min erfarenhet).

Tvärsäkra råd är bra, raka puckar, men uteslut "jag minsann vet bättre än dig" i dina råd.
Svar på tråden Nej, för JAG skulle aaaaaaaaaaaaaaaldrig blablabla!?