Anonym (Tröttsamt) skrev 2018-04-08 16:46:29 följande:
Nej, om du har erfarenhet så är du inte en av dem jag syftar på.
Iallafall om du skriver som du gör här och berättar om din erfarenhet.
Det är de som kör på med besserwisserstilen jag är ute efter. Som ofta använder ord som "aldrig" när de predikar om hur de skulle agera inför en situation de aldrig varit i.
Jag, personligen, lever inte i någon destruktiv relation. Däremot har jag gjort det för många år sedan. Jag lämnade också, dock inte efter första slaget. (Vilket jag givetvis borde gjort.)
Jag talar också FÖR att lämna vid första slaget, jag säger ofta att har han slagit en gång så är risken stor att han slår igen. Men jag VET vad jag talar om.
Dem jag syftar på har ingen erfarenhet och kan därför inte veta, som de påstår sig göra.
Förstår du hur jag menar?
Förstår dig TS. Varför förstår jag dig, för att jag har liknande erfarenheter som dig, fördomarna och föraktet mot kvinnor som väljer destruktiva relationer bara flödar, och när dessa " aldrig jag pff " - människor predikar och menar att de hjälper mig med dessa kommentarer, så har de inte frågat mig eller haft ens det i åtanke när de skriver att tänka "hur kan jag hjälpa dig?" Då hade de fått svaret "jag vet inte, säg vad jag ska göra? Ska jag lämna honom?"
Och vissa har varit riktig hjälp och lagt tid på sig att skriva långa stycken och förklara noga för mig (en manipulerad människa som inte tänker lika logiskt som andra) att jag är misshandlad - vad misshandel är - varför jag mår som jag gör - att jag är manipulerad - varför är jag manipulerad- hur kunde jag missa signalerna -
De ger mig den kunskapen jag slarvat med, innan jag blev manipulerad och väl i manipulationen ska människor sommarsäsongen 'pff aldrig jaaaag!" Förstå en sak.
En manipulerad människa som kunnat ens NÄMNA att de inte mår bra av sin partner, de ska få värme och tusen medaljer applåder kramar och uppskattning i respons, för det är lika svårt som för en med grov social fobi att stå på scenen, eller som för en kropsförlamad att lära sig träna upp motoriken nog att kunna lyfta sin hand. Det är inget "bara" men detta förstår bara en människa som genomgått manipulation.
Min psykolog sa "tog det bara ett år för dig att inse ?! Wow!! Du har en otrolig självmedvetenhet och vilken styrka, jag är djupt imponerad du ska veta att det är inte ett misslyckande att det tog bara ett år, det här är ingen vanlig sits attdu bara dumpat någon efter fem minuter, du är fysiskt psykiskt emotionellt manipulerad och bunden till mannen som är din räddning i livet men samtidigt din förövare som normaliserat hela misshandeln i tusentals steg, och att du trots detta kunde inse vad du befinner dig i, att det var farligt och fel, och bryta dig fri fysiskt och lämna honom med dina egna fotsteg,wow!!!!
Så ska man svara när någon på Fall skriver "jag mår soligt min kille super och kallar mig hora men jag älskar honom"
"Wow!! Att du kommer och vågar säga detta vilken stark individ du är, det här är första steget att må bättre, att du kom till mig insikt att berätta åt någon!"
Kan man inte komma med den responsen är man på förövarens sida och skamfyller personen att tänka "jag skulle aldrig skrivit jag är bara klagande gnällig som min man säger, han har rätt, alla tycker jag är dramatisk och bara kobbkig bäst att skärpa mig" *lägger sig naken på sängen för att brhsgq mannen och hans makt över henne stärktes just tack vare era jävla översittare-kommentarer*
Var försiktig när ni kommenterar åt en person som är i fara. Var säker på att ni stöttar offret inte förövaren.