• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn till pojke...
  • rabbes

Alla namnen är fina tycker jag, men jag föredrar Natanael och Set eftersom de har namnsdagar, vilket Lydia, Hulda och Marta också har. Jag kan tänka mig att det inte är så roligt att vara det enda barnet i en syskonskara utan någon namnsdag.

Några förslag från gamla testamentet:
    Elias, Adam, Isak, Benjamin, Josef, Gabriel, Jakob, Aron, Samuel, Daniel, Joel, Simon, David, Ruben, Mikael, Jonas, Tobias, Abel, Abraham, Israel

Några förslag från nya testamentet:
    Alexander, Felix, Linus, Julius, Johannes, Mattias, Markus, Tomas, Andreas, Justus

Ifall du inte har någonting emot att ge honom namn som förekommer i tilläggen till gamla testamentet så är Joakim och Filip också två alternativ.

Några andra namn du kanske skulle kunna tänka dig:
    Teodor - betyder guds gåva på grekiska
    Kristian - betyder kristen på latin
    Kristoffer - betyder Kristusbärare på grekiska

Några namn som nämns i grekiska översättningen av bibeln:
    Georg - från georgos (???????) som betyder "jordbrukare" (Jakobsbrevet 5:7)
    Eugen - från evgenis (???????) som betyder "av hög börd" (Lukasevangeliet 19:12)

• Anonym (Göran)

Oskar Hugo Oliver

Olivia Malin Vera

• Susannas
    rabbes skrev 2018-04-13 22:06:08 följande:

Alla namnen är fina tycker jag, men jag föredrar Natanael och Set eftersom de har namnsdagar, vilket Lydia, Hulda och Marta också har. Jag kan tänka mig att det inte är så roligt att vara det enda barnet i en syskonskara utan någon namnsdag.

Några förslag från gamla testamentet:
    Elias, Adam, Isak, Benjamin, Josef, Gabriel, Jakob, Aron, Samuel, Daniel, Joel, Simon, David, Ruben, Mikael, Jonas, Tobias, Abel, Abraham, Israel

Några förslag från nya testamentet:
    Alexander, Felix, Linus, Julius, Johannes, Mattias, Markus, Tomas, Andreas, Justus

Ifall du inte har någonting emot att ge honom namn som förekommer i tilläggen till gamla testamentet så är Joakim och Filip också två alternativ.

Några andra namn du kanske skulle kunna tänka dig:
    Teodor - betyder guds gåva på grekiska
    Kristian - betyder kristen på latin
    Kristoffer - betyder Kristusbärare på grekiska

Några namn som nämns i grekiska översättningen av bibeln:
    Georg - från georgos (???????) som betyder "jordbrukare" (Jakobsbrevet 5:7)
    Eugen - från evgenis (???????) som betyder "av hög börd" (Lukasevangeliet 19:12)

Tack för ditt svar! Jag har faktiskt inte tänkt på det där med namnsdagar, tack för att du påminde mig, jag tänker faktiskt att du kan ha rätt angående det där. Jag uppskattar dina namnförslag, det är dock så att jag redan känner och är nära vän med många som har namnen som du listar, och jag kan helt enkelt inte ge min son ett namn på någon som jag redan känner. Jag hade förövrigt inte tänkt på Georg och Eugen faktiskt, de är fina namn och jag hade ingen aning att de hade bibliska kopplingar.
  • rabbes
    Susannas skrev 2018-04-16 19:07:26 följande:

Vi har gett honom namnet Natanael - tack till alla som svarade i tråden

Bra val!
  • Anonym (Johanna)

Vilka fina namn dina barn har!

• Anonym (Julia)

Natanael är sååå fint Skrattande

• Ni1234567890

Ett annat förslag är Rich. Gillar det verkligen. Jag vet att det är en röstning men jag ville tipsa dig.

• Anonym (A+)

Seth <3 det namnet
    Jag tänker på han fina killen från "Gast" av Tracie Valentine

Svar på tråden Namn till pojke...