• Anonym (Anna)

Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..

Jag har alltid haft väldigt få vänner och i långa perioder inga alls. och då alltid av samma kön. Jag är tjej. Har börjat dejta en kille som mest har tjej-vänner. Detta är för mig så svårt att ta in för sist jag hade vänner så var man bara vänner med samma kön.
    Jag vill känna okej med det Hjälp mig förstå att idag är man vänner med både killar och tjejer.
    (Samt utan att det leder till känslor eller sex. Bara vänner och inget mer.)

Tack!!

• Svar på tråden Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..
  • Anonym (Grabb med tjejkompisar)

Jag är 40 år och har haft massor av tjejkompisar genom åren. Idag är 2 av mina 3 närmsta vänner tjejer och det finns inget sexuellt alls mellan oss. Den ena av dessa vänner har jag känt sedan jag var 15 år, den andra i kanske 8-9 år. Utöver detta har jag säkert 3-4 kvinnor som jag betraktar som nära vänner.

Visst, jag har nog fler vänner av motsatt kön än de flesta men dessa vänner ger mig något som jag inte får av mina killkompisar. Skulle min flickvän be mig välja mellan henne och dessa tjejkompisar hade jag lämnat min tjej på mindre än en sekund.

Du har inget att vinna på att vara orolig och bråka om detta. Släpp istället dessa vänner nära dig och visa din kille att du litar på honom och hans känslor för dig.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Grabb med tjejkompisar) skrev 2018-04-16 20:41:19 följande:

Jag är 40 år och har haft massor av tjejkompisar genom åren. Idag är 2 av mina 3 närmsta vänner tjejer och det finns inget sexuellt alls mellan oss. Den ena av dessa vänner har jag känt sedan jag var 15 år, den andra i kanske 8-9 år. Utöver detta har jag säkert 3-4 kvinnor som jag betraktar som nära vänner.

Visst, jag har nog fler vänner av motsatt kön än de flesta men dessa vänner ger mig något som jag inte får av mina killkompisar. Skulle min flickvän be mig välja mellan henne och dessa tjejkompisar hade jag lämnat min tjej på mindre än en sekund.

Du har inget att vinna på att vara orolig och bråka om detta. Släpp istället dessa vänner nära dig och visa din kille att du litar på honom och hans känslor för dig.

och det är precis den raden: "Jag skulle lämnat min tjej på mindre än en sekund" som ger mig all denna ångest. Hur ska jag kunna konkurera  med det. När hans tjejkompisar är så mycket viktigare än jag. :(
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jes) skrev 2018-04-16 20:31:14 följande:

Sluta att försöka övertyga dig själv, killar som har tjejer som vänner vill i slutändan bara knulla dom så byt kille eller skaffa fler killvänner

Ja..detta är vad jag är rädd för. Att han i slutändan kommer välja dom för at han kommer bli sexuellt attrahetar/intressrad av dom
  • Anonym (Anna)
    Anonym (H) skrev 2018-04-16 20:34:55 följande:

Jag är tjej och har så länge jag kan minnas alltid haft killkompisar som mina bästa vänner (har knappt haft kompisar av samma kön). Min sambo har inget emot detta och han har också blivit god vän med flera av dem. Om det skulle underlätta för dig kanske du skulle kunna försöka ge hans tjejkompisar en chans - dvs att försöka lära känna dem och se om ni också har potentialen att bli vänner. Då kommer de antagligen att övergå till att vara egna individer snarare än nu då du främst verkar se dem som någon typ av hot :)

Jag har förresten aldriiiig haft annat än vänskapliga känslor för mina vänner av motsatt kön. Tror att det är en stor fördom att vänner av olika kön ofta har mer än vänskapliga känslor för varandra.

Hoppas att du kommer över denna osäkerhet - kanske får du nya vänner på köpet! :)

Med tanke på dom två senaste svaren jag svarat på känns detta väldigt svårt att "genomföra".  Jag känner mig så underlägsen dom att dom utgör ett jätte hot mot mig. Dom är så snygga vackra roliga och jag är bara..jag. :(
  • Anonym (en kille)
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-16 23:19:27 följande:
    Med tanke på dom två senaste svaren jag svarat på känns detta väldigt svårt att "genomföra".  Jag känner mig så underlägsen dom att dom utgör ett jätte hot mot mig. Dom är så snygga vackra roliga och jag är bara..jag. :(
    Du misstolkar. Det handlar om orimliga krav. Du kan inte kräva att din kille inte har tjejkompisar, kräver du det så är du en person som visar att du inte är trygg i dig själv. 

Om du älskade päron och gillade apelsiner, men din kille säger att antingen får du äta både päron eller apelsiner, eller så får du aldrig äta päron igen, skulle du då sluta äta päron? Eller skulle du mest tycka att det är en löjlig inställning, och börja fundera på varför han ska bestämma över ditt päronätande? 

Du är bara du. Du behöver jobba lite med din självkänsla. Hans kompisar är bara hans kompisar. Hade han velat ha ihop det med någon av dem så hade han ju varit ihop med någon av dem och inte med dig.
  • Anonym (f)

Jag är kvinna och har haft en rad killkompisar.. Det slutar alltid med att de frågar ut en på dejt eller så avslöjar de att de är intresserade.. Så drar jag mig undan och så är vänskapen över. Enligt mig går det inte att vara vän med det andra könet.. Jag är absolut inte flirtig, utan är mig själv och har roligt! Därför skulle jag aldrig klara av att killen jag är tillsammans med har en nära tjejkompis han umgås med ofta.

Min sambo hade just det när vi började träffas.. Dock var det sån jävla tur att hon började bete sig konstigt och blev sur för att han slutade höra av sig dagligen när vi blev tillsammans. Fruktansvärt uppmärksamhets- och energikrävande tjej! Han sa upp kontakten utan att ens veta om min svartsjuka och oro, haha! Nu har de inte hört på ett år trots att de var bästa vänner.

Men jag är på din sida.. Jag klarar inte av tanken!

• Fluffis

Jag är man och har ca fler tjejkompisar än killdito.

Nej, jag vill inte ligga med dem, huh! De är mer som systrar för mig.

Så chilla med din kille. Alla dessa nära kvinnliga vänner, och så är det d i g han vill ha!

(Ps skulle en partner ge ultimatum ?vännerna eller mig?, så skulle jag oxå dumpa direkt. Det är en principfråga.)

• stor grön drake
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-16 23:16:36 följande:

och det är precis den raden: "Jag skulle lämnat min tjej på mindre än en sekund" som ger mig all denna ångest. Hur ska jag kunna konkurera  med det. När hans tjejkompisar är så mycket viktigare än jag. :(

Det handlar inte om att de är viktigare. Det handlar om att du kräver att han ska ge upp sina vänner (enligt detta exempel) och det spelar ingen roll vilket kön de har. Nu råkar könet vara orsaken till att du vill det vilket gör det hela helt befängt.

Min sambo har alltid haft mer tjejkompisar än killkompisar. Han blev regelbundet bemött som homosexuell pga det. Han bara trivs inte i grabb-kulturen. Själv har jag några få tjejkompisar och sedan 1 superbra killkompis. Hans flickvän är dock extremt svartsjuk och har svårt för vår relation fast hon och jag känt varandra längre (jobbat ihop) och hon vet att vi har 0 romantiskt intresse för varandra. Min sambo brukar bara luta sig tillbaka och skratta år showen som han brukar säga, då vi är ganska galna ihop och sambon är mer tillbakadragen
  • Anonym (Xyz)

Men du har ju inte en konkurrerande situation med dessa tjejer. De har en vänskapsrelation med din kille och du har en kärleksrelation. Helt olika saker.

Du känns som väldigt osäker på dig själv, är du väldigt ung?
  • Smecker

Du menar att han i alla dessa år bara varit vän med dem, och inlett en relation med dig, men att han egentligen vill ha dem istället för dig? Hör du inte själv hur korkat det låter?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..