• Jejje93

BF Januari 2019

Lucifer91 skrev 2018-06-04 10:13:31 följande:

Ni som är i v 7, när ska ni skriva in er hos bm? :) vi ska dit på torsdag..

jag vill så gärna ha ett tidigt ultraljud redan nu så man iallafall kan stilla några nerver haha.

Jag skrev in mig vecka 6 :) jag ska dit den 12/6
  • Jejje93
    Lucifer91 skrev 2018-06-04 11:29:55 följande:
    Ah okej, vad händer vid de besöket då? :D eller de vet du inte än :p
    Det är inskrivningssamtal. Tror man tar blodprover och så. Sen pratar man, jag är förstabarnsföderska så då behöver man ju mer info om hur allt går till. :)
    Inget ultraljud iallafall haha. Det gör man inte förns på RUL i vecka 18-20
  • Jejje93
    Lovatic91 skrev 2018-06-05 12:33:33 följande:
    Ibland hälsosamtal och inskrivning på samma gång. Iaf för oss. Blodprov i fingret och urinprov hos barnmorskan. Blodprov i armen på lab två tillfällen
    Är urinprov för att ta grav test eller va? Jag har vart på gyn och gjort VUL redan.
  • Jejje93
    Lovatic91 skrev 2018-06-05 18:47:19 följande:
    Näää haha det kollar dom inte. Det är för nån könssjukdom minns inte vilken. De kollar ju hiv också
    Tänkte väl. Haha jaha. Klamydia kanske. :)
  • Jejje93
    LJOO skrev 2018-06-05 19:13:08 följande:
    Min barnmorska berättade att de även tittar efter bakterier i urinen :)

Jag gjorde ett tidigt ultraljud i v.8 igår och fick se en 12mm klump i magen. Hjärtat tickade och allt såg bra ut. Det fram emot nästa ultraljud i v.12 :)
    Vad skönt för dig!!!
    Jag gjorde VUL i vecka 6+0. Trodde jag var i vecka 8+0 men hade räknat fel för har oregelbunden mens. Man såg något som tickade men hon sa att det var sä tidigt så hon kunde ej garantera till 100% att det var bebisens hjärta utan det kunde vara ett av mina blodkärl som pulsera. Men allt såg ut som det skulle.. jag är orolig dock men försöker släppa det. Hade det vart något fel hade jac ju fått komma tillbaka om två veckor eller nå men fick ingen ny tid.. gulesäck å allt fanns där å såg fint ut.
    Jag blir knäpp på att va gravid haha
  • Jejje93
    LJOO skrev 2018-06-05 22:51:56 följande:
    Min barnmorska så till mig att 80%, 4/5, av alla graviditeter går bra och att jag förtjänar att njuta av den. Att även om det mot alla odds inte skulle gå vägen så kommer jag inte bli mer ledsen och besviken om jag njutit av den.

Jag tyckte det var så bra sagt och sen dess har jag kunnat njuta av den och mår så mycket bättre :)
    Tack <3
  • Jejje93
    Sommarhopp skrev 2018-06-07 12:24:54 följande:

Jag hoppar också in här. Har skrivit i den andra januaritråden tidigare. Beräknad bf 23 jan om allt går väl. För tillfället är vi väldigt oroliga, var på tidigt vul i måndags v 6+4 och läkaren tyckte att embryot var lite för otydligt och för litet (5.5 mm) . Såg troligtvis något som var ett hjärta som slog, men han tyckte ändå vi skulle förbereda oss mentalt för missfall. Vi ska tillbaka nästa torsdag till honom så får vi se hur det utvecklat sig. Men jag vägrar ge upp hoppet. Som jag förstod det så var det bara någon dag eller två för litet, och även om alla "ska" växa lika mycket i början så tänker jag att det ju måste finnas lite variationer. Vi har gjort ivf så vi vet exakt hur gammal den är, så det handlar inte om att jag haft ägglossning senare än vad jag trodde. Men jag hoppas såå att det går vägen iallafall.

Konstigt att säga så.. jag var på VUL och var i vecka 6+? Oklart. Men mellan vecka 6+0 och 6+4. Såg hjärtslag men hon sa att de lik bra kunde vara något kärl från mig. men hon sa bara att allt ser jättebra ut med gulesäck och allt men det är väldigt tidigt och hjärtat kan vara svårt att se till 100% upp till vecka 7+0. Men till 90% sa hon att allt fortfarande är bra. :)
    Jag behövde inte komma In på något nytt VUL ens.
  • Jejje93
    SunnyDay skrev 2018-06-08 18:01:31 följande:
    Är i samma tankar om hur jag ska göra med detta. Kommer vara typ likadant för mig, och det lutar åt att jag kommer berätta för min chef. Tänker att hon säkert uppskattar att få veta i god tid så det blir enklare för henne att planera. Men tänkte väl isf vara tydlig med att vi får stämma av igen efter semestrarna hur det gått, är ju ändå många veckor och mycket kan hända...
    Man ska berätta senast två månader innan man ska gå från jobbet. Jag jobbar inom vården och kommer söka gravidpenning så jag kommer berätta lite tidigare.
  • Jejje93
    T90 skrev 2018-06-08 18:54:22 följande:
    Finns det en lag på det? Hade en kollega på ett annat ställe nämligen som sa till någon vecka innan bara.
    Ja. Alltså min kollega sa till dagen efter hon födde för att hon visste ej hon var gravid men det är ju inte att rekommendera. Kan ju sätta kollegor och arbetsgivare mycket i skiten:)
  • Jejje93
    emsii8 skrev 2018-06-09 18:15:23 följande:
    Enligt läkaren va allt bra. Och i flera appar plus hemsidor, bland annat 1177 så ska embryot vara cirka 4 cm i vecka 6.
    Var lycklig tills motsatsen bevisas. <3
  • Jejje93
    Repet skrev 2018-06-12 07:48:14 följande:

jag måste fråga, det verkar som att många här redan haft sin inskrivning på MVC, vi har våran på torsdag, och då kommer jag vara i vecka 12 (11+2) är inte det ganska sent? eller är det vanligt att det är så? vi har inte första ultraljudet förens vecka 15. och sedan ett till nångång vecka 18-20....

Nu har vi redan gjort ett VUL i vecka 9 eftersom vi gjort en IVF, och då var allt som det skulle. Men går det att be om ett VUL till under inskrivningen? eller vad gör man egentligen på en inskrivning?

Snart måste det vara vår tur!
    Tror det är svårt med tider nu under sommarn. Så är det hos mig iallafall :)
    Vet inte vad man gör men hört att man typ pratar och tar prover.
  • Jejje93
    Vegas skrev 2018-06-17 08:01:07 följande:
    Jag beklagar ditt eventuella missfall! Jag åkte in till gynakuten när jag fick mitt och dom kollade med vaginalt ultraljud och konstaterade missfall samt kollade att allt åkt ut av sig själv. Ett tips är ändå att ringa gyn och boka tid. Så du vet att inga rester är kvar om det är ett missfall.

Har du ont? Jag hade fruktansvärt ont under mitt missfall.
    På vilket sätt har man ont? Jag har haft som stickningar/hugg i blygdbenet. Är det så?
  • Jejje93
    svenskbaggen skrev 2018-06-18 05:36:15 följande:
    Jag skickar meddelande :)
    Jag vill också. :):)
  • Jejje93
    Vegas skrev 2018-06-18 12:22:49 följande:
    Nej det var som en extrem mensvärk. Hade smärta i ländryggen och fram i magen. Kan bara beskriva de som en mensvärk fast gånger 1000 typ.
    Aha, kanske mina stickningar är något annat då.
  • Jejje93
    Vegas skrev 2018-06-19 16:28:34 följande:
    Ja, jag hade såna stickningar förra graviditeten och BM sa att det var moderkakan som växer och tar plats. Kommer åt nerver och sånt :) För du blöder inte va?
    Nej det bara sticker ibland. :)
    Men det är bara vissa dagar.
  • Jejje93

Blääää, går in i vecka 13 på fredag och idag för första gången fick jag ett extremt illamående och kräktes upp allt i magen och lite till. :(
    Trodde man klarat sig om man ej mått illa innan vecka 12???

Svar på tråden BF Januari 2019